LIBERALNA KAPITALISTICA
Coca-Cola zaslužuje ispričavanje do bola, no ne bi li za građane trebalo učiniti više od toga?
Coca-Cola se vratila na police trgovina i u kolotečinu opskrbe kafića i restorana. Sedam dana afere nazvane "spaljivanje jednjaka'" sigurno će nanijeti određenu financijsku štetu podružnici moćne multinacionalke koja je lani (2022. godine) na hrvatskom tržištu ostvarila 180,5 milijuna eura prihoda uz rast od 23,6 posto u odnosu na prethodnu godinu te 11,6 milijuna eura neto dobiti koja je u istom razdoblju rasla 19,64 posto.
Iako prošlog tjedna proizvodi Coca-Cole nisu bili redovna postava na konferencijskim stolovima niti na obiteljskim ručkovima ta šteta za kompaniju neće biti nepremostiva. No, bilo bi žalosno kad na nesvakidašnjem slučaju koji je pogodio domaće tržište ne bismo ipak nešto naučili. Profit se u kapitalizmu mjeri isključivo novcem, ali i neke spoznaje mogu imati, možda i veću vrijednost.
FOTO: Unsplash (Ilustracija)
Dvoje hrvatskih građana je ozlijeđeno nakon konzumacije tekućine iz bočica Coca-Colinog brenda vode u dva ugostiteljska objekta u razmaku od nekoliko mjeseci pri čemu se u tom razmaku u Hrvatskoj dogodila turistička sezona tijekom koje je niz grla više milijuna ljudi poteklo na stotine tisuća boca raznih pića.
Bombardiranje porukama
Ipak, bilo je dovoljno manje od jednog dana da se putem društvenih mreža prošire nevjerojatno "uvjerljive" priče na granici sa znanstvenom fantastikom. Građani su, bombardirani porukama u velikom broju, bili skloni povjerovati da možda ima istine u riječima koje im je prenosio dobroćudno ubrzan i odmjereno zabrinut ženski glas tumačeći kako je nešto ozbiljno pošlo po zlu u proizvodnji Coca-Cole te savjetujući svojim milima da ne piju njezine proizvode te da svojim milima savjetuju isto. Počelo se prenositi kako je sredstvo za ispiranje proizvodnih cijevi završilo na policama i u trenutku je dovoljan broj ljudi vjerovao da bi ih Coca-Colina voda ili Coca-Cola sama mogli spržiti i otrovati. Društvenim mrežama širile su se slike spaljenih jednjaka, neimenovani liječnici bili su navodni nosioci upozorenja o opasnostima koje prijete.
Coca-Cola je nespretno komunicirala više šutnjom nego govorom, pod udarom optužbi da pokušavaju zataškati trovanje i ozbiljnu zdravstvenu ugrozu dolijevajući tako ulje na bukteću vatru. Konkurenti su pognuli glave i gledali što će se dogoditi, jedni su potom skromno mahnuli s društvenih mreža i pobrali aplauz, drugi su pali s nogu od iznenadnih narudžbi koje su ih pogodile zbog privremenog polu povlačenja Coca-Cole s tržišta i nesumnjivo su svi na trenutak kalkulirali kako bi na svemu profitirali.
Može se odahnuti
I onda, su, prekasno da se panika ne bi rasplamsala, ali ipak dovoljno na vrijeme zadužene državne institucije nakon testiranja Coca-Colinih proizvoda ustvrdile da je s njima sve u redu. Možemo odahnuti. I mi potrošači i Coca-Cola. Više nitko ne spominje famoznu audio poruku zabrinutog ženskog glasa, a širenje slika sa spaljenim jednjacima nad kojima se navodno zgražaju liječnici je stalo. Više desetaka ljudi završilo je u bolnici uvjereni da im je naudilo gazirano piće, a ispostavilo se da imaju neke sasvim druge tegobe.
I nikom ništa? Slučaj zaključen? Ne bi smio biti. Dvoje odraslih ljudi je ozbiljno ozlijeđeno nakon što su popili lužinu umjesto pića koje je trebalo biti u serviranoj bočici kao i jedan dječak koji je u Krapini u kafiću pio sok od jabuke. To su nesretni slučajevi koji se eto, mogu dogoditi jer je normalno da se sredstva za čišćenje i odmašćivanje koja se nabavljaju u velikim kantama prelijevaju u manju ambalažu i to onu koja ostane od proizvoda za piće?
Loš film
Zvuči kao loš film u kojem će vlasnik kafića uštedjeti na tome što neće nabaviti manje staklenke ili plastične boce da u njih osoblje pretače sredstva za čišćenje ili opet uštedjeti na broju konobara pa će trovanje biti posljedica nemogućnosti da se na sve pazi?
U ovom slučaju kako stvari sada stoje Coca-Cola zaslužuje ispričavanje do bola iako je njihova komunikacija bila nevjerojatno nespretna, no građani zaslužuju nešto više od toga.
FOTO: Direktno
Zaslužuju da u ugostiteljskim objektima budu sigurni. Da se na njima, primjerice ne pokušava dodatno zaraditi punjenjem već posluženih bočica vode i soka iz većih boca ili pak punjenjem boca brendirane vode na slavinu … tko se pita postoje li dokazi za ove tvrdnje, treba se odmah prisjetiti da nije postojao ni jedan dokaz trovanja sadržajem iz bočice Coca-Cole, ali su stvoreni svi uvjeti da se njega povjeruje.
Nije dakle, pitanje trebamo li vjerovati Coca-Coli, kako stvari sada stoje, nema razloga da joj ne vjerujemo, ali jest pitanje trebamo li vjerovati kafićima i restoranima. Opreza radi, tražite da vam pića serviraju zatvorena i da čepove ne diraju. Kad inspekcije već ne provjeravaju ono što bi očito trebale…
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.