altruistično spašavanje

Prestižni ''Catholic Historical Review'' objavio priču o Alojziju Stepincu

Direktno.hr

Ljetni, treći ovogodišnji broj prestižnog znanstvenog časopisa''The Catholic Historical Revie'' objavio je članak o blaženom Alojziju Stepincu pod nazivom „Archbishop Alojzije Stepinac of Zagreb and the Rescue of Jews, 1941–194''.
04.09.2015. u 12:41

Autorica članka je američka povjesničarka židovskog podrijetla dr. Esther Gitman koja se bavi temama vezanim uz Židove u Hrvatskoj tijekom II. svjetskog rata i na temelju znanstvenih dokaza i povijesnih činjenica ukazuje na posebnost i veličinu kardinala Alojzija Stepinca u svim tim događanjima.

U članku autorica pokazuje kako je zagrebački nadbiskup poduzimao akciju spašavanja nekoliko stotina pojedinaca povezanih s hrvatskom židovskom zajednicom te kako je spasio više od tisuću Židova koji su bili u mješovitim brakovima kao i mnoge druge za koje je nacistički režim predstavljao opasnost.

Koristeći se dokazima iz raznih arhiva, svjedočanstvima preživjelih članova obitelji i drugom dokumentacijom, autorica podastire javnosti činjenice vezane uz Stepinčevo reagiranje na politiku ustaškog režima pod pokroviteljstvom nacista i fašista te kako je iskoristio svoju poziciju u Crkvi da bi promicao spašavanje Židova. U istom članku autorica govori i o suradnji nadbiskupa Stepinca i mons. Giuseppea Ramira Marconea, apostolskog vizitatora pape Pija XII. te kako su zahtijevali od Vatikana da se Židovi, koji su došli u talijansku zonu, ne deportiraju nazad u NDH.

''U 1942., tijekom masovnih deportacija Židova u koncentracijske logore, neki su Židovi uspjeli pobjeći u talijanske zone okupacije na Jadranu. Kada su talijanske vlasti shvatile da se tako mnogo Židovi priljeva u njihove zone, odlučili su ih deportirati natrag u  NDH koja je bila pod vodstvom ustaškog režima kontroliranog od strane nacističke Njemačke. Kada je vijest stigla do nadbiskupa Stepinca, on je pisao pri Svetoj Stolici i tražio da židovske izbjeglice ostanu pod talijanskom okupacijom. Talijani nisu ubijali židovske izbjeglice, već su ih štitili.  Naprotiv, Stepinac je bio krucijalan u spašavanju moje majke i mog života i tisuće drugih života. Ja mu dugujem vječnu zahvalnost, on mi je dao priliku da živim i upoznam svog supruga supruga, kćer i moje unuke. "The Catholic Historical Review"  izrazili su poštovanje prema nadbiskupu Stepincu objavivši njegovu sliku na naslovnici. Ova slika podsjeća na vremena je proveo kao zatvorenik u komunističkoj Jugoslaviji. Članak se nalazi na str. 488-529. Hvala vam! ", rekla je dr Esther Gitman, prije nekoliko dana a prenosi inavukic.com.

Znanstveni časopis "The Catholic Historical Review" odlučio je objaviti članak doktorice Gitman nakon što je prošao dvostruku provjeru njihovih suradnika koji nisu znali tko je autor članka. Riječ je o četiri suradnika, znanstvenika međunarodnog ugleda iz Hrvatske i svijeta. Članak doktorice Gitman predstavlja značajan doprinos raspravama koje se odnose na ulogu nadbiskupa Alojzija Stepinca u Zagrebu tijekom teških godina II. svjetskog rata.

''Uredništvo časopisa „The Catholic Historical Review“ je sretno što će taj članak učiniti dostupnim znanstvenom svijetu. Stavljanjem slike nadbiskupa Stepinca u zatvoru na naslovnicu aktualnoga broja, uredništvo je željelo skrenuti pozornost na tu važnu osobu u povijesti Katoličke Crkve u 20. stoljeću“, pojasnio je urednik časopisa i profesor na Odjelu za povijest na Američkom katoličkom sveučilištu Nelson H. Minnich.

Ovaj je članak još jedan u nizu onih koji na temelju činjenica pokazuju koliko je kardinal Alojzije Stepinac u teškim vremenima II. svjetskog rata bio zauzet u obrani dostojanstva svake osobe.
Znanstveni časopis „The Catholic Historical Review“ pokrenulo je Američko katoličko sveučilište (The Catholic University of America) te izlazi od 1915. godine. To je jedini sveučilišni časopis pod pokroviteljstvom Katoličke Crkve u engleskom govornom području posvećen povijesti Katoličke Crkve. Objavljuje članke, pregledne radove, recenzije knjiga i popise knjiga iz svih područja crkvene povijesti. Indeksiran je u različitim znanstvenim bazama, piše zg-nadbiskupija.hr.

U akademskoj godini 2013./2014. dr. Esther Gitman je bila gostujuća profesorica na Hrvatskom katoličkom sveučilištu, gdje je studentima držala kolegij o spašavanju Židova u NDH.

O autorici:

Doktorica Esther Gitman doktorirala je na City University of New York, a spoznaje svoga istraživanja sažela je u knjizi Kad hrabrost prevlada (When Courage Prevailed), koju je u prijevodu na hrvatski jezik objavila 2011. godine Kršćanska sadašnjost. Knjiga obrađuje temu spašavanja i preživljavanja Židova u NDH a jedno je poglavlje posvećeno ulozi zagrebačkog nadbiskupa Alojzija Stepinca u tom razdoblju. Autorica se bavi temama vezanim uz Židove u Hrvatskoj tijekom Drugog svjetskog rata i na temelju znanstvenih dokaza i povijesnih činjenica ukazuje na posebnost i veličinu kardinala Alojzija Stepinca u svim tim događanjima.
U akademskoj godini 2013./2014. bila je gostujuća profesorica na Hrvatskom katoličkom sveučilištu, gdje je studentima držala kolegij o spašavanju Židova u NDH.