PROBLEMI U PROMETU

Nasukani brod u Sueskom kanalu poremetio svjetske lance nabave: MSC-ovi klijenti moraju biti spremni na potencijalne promjene rasporeda

Autor

ig/h

Obustava prometa Sueskim kanalom tek je najnovija u nizu nevolja koje su u posljednje vrijeme zadesile brodare, uzrokujući kašnjenja u isporuci robe potrošačima - pandemija je logistički sektor izbacila iz ravnoteže.

26.03.2021. u 09:11
Ispiši članak

Logističke tvrtke već mjesecima balansiraju između ogromnih teškoća u prometu zbog pandemije korona virusa i snažnog skoka potražnje za potrošačkom robom, koji stvaraju logistička uska grla širom svijeta.

Najnoviji je izazov nasukani 400-metarski brod Ever Given u Sueskom kanalu, koji je blokirao tranzit više od 30 brodova za kontejnerski prijevoz tereta.

Tegljači ga pokušavaju odsukati, a u jednoj od kompanija za Reuters kažu da bi se manevri mogli otegnuti na nekoliko tjedana.

"Lanci opskrbe već su neko vrijeme pod pritiskom, a sada je veliki kontejnerski brod doslovno blokirao jednu od glavnih ruta svjetske trgovine", konstatira Joanna Konings iz ING-a.

"Uprava Sueskog kanala pokušava ga osloboditi za promet, zastoj je sve veći, a izostanak inputa izazvat će poremećaj u globalnim lancima nabave", dodaje Konings.

Prijevoznici zatrpani poslom

Švicarski MSC, drugi brodar u svijetu za kontejnerski prijevoz tereta, tvrdi da je blokada Sueskog kanala pogodila sve velike prijevoznike.

"Kao česti korisnik kanala, MSC vrlo pozorno prati stanje kako bi ažurirao podatke u slučaju da ustrebaju krizni planovi za flotu ili mrežu usluga i kako bi procijenio mogući utjecaj na promet kontejnera na ionako vrlo izazovnom tržištu", ističu.

"MSC-ovi klijenti, čiji teret treba proći kanalom sljedećih dana moraju biti spremni na potencijalne promjene rasporeda", dodaje se.

Izvori u trgovini i otpremi navode da bi, ovisno o tome koliko će dugo trajati, poremećaj u Suezu mogao utjecati i na transport robe azijskih proizvođača do kupaca u Europi.

Leon Willems, glasnogovornik luke Rotterdam, najveće u Europi, naglašava da je potražnja za logističkim uslugama premašivala kapacitete i prije incidenta u Sueskom kanalu.

"Posljedice blokade osjetit će sve luke u zapadnoj Europi. Blokada sada traje već 48 sati i nadamo se, i zbog kompanija i zbog potrošača, da će uskoro biti riješena", kaže Willems. 

U Antwerpenu logistički kapaciteti za kontejnerski prijevoz tereta preopterećeni su već mjesecima, priča za Reuters direktor lučke uprave Jacques Vandermeiren.

"Poremećaji u globalnom lancu nabave pogađaju sve", dodaje.

Traže se prazni kontejneri

Eventualni novi poremećaji još bi više pogodili luke u SAD-u, u kojima pretovar već čeka više od 90 bodova, kažu izvori u logističkom sektoru.

Proteklih tjedana cijena prijevoza robe iz Azije na istočnu obalu SAD-a gotovo je udvostručena, premašivši 5.000 dolara po FEU (kontejneri od 40 stopa), a porasle su i vozarine na rutama prema zapadnoj obali, pokazuju podaci S&P Global Platts Containersa.

Kontejnerski brodovi dulje čekaju prihvat i istovar u lukama na zapadnoj obali SAD-a nego u onima u drugim dijelovima zemlje, ali i u ostatku svijeta, pokazuje analiza logističke platforme project44.

Glasnogovornica luka New York i New Jersey kaže da za sada ne primjećuju utjecaj blokade u Suezu, ali pozorno prate situaciju.

"Dulja blokada (Sueza) pogoršala bi i aktualni problem globalne nestašice kontejnerske opreme jer su uz brodove zapeli i kontejneri i ne mogu se vratiti u Aziju da bi ih se napunilo novim teretom", tumači Alan Murphy, izvršni direktor analitičke kuće Sea-Intelligence.  

"To bi pak moglo pojačati pritisak i potaknuti daljnji rast ionako rekordno visokih vozarina jer se izvoznici nadmeću u očajničkim pokušajima da se domognu malobrojnih praznih kontejnera", dodaje. 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.