DOŠLO JE DO POTEŠKOĆA

Vučić bi Rafale, ali postoji jedan problem: 'Stanje je trenutno teško, a takvo će i ostati'

Autor

im

Francuska kompanija Dassault, najpoznatija kao proizvođač borbenog aviona 4+ generacije Rafale, našla se u problemima za koje će mnogi promatrači avioindustrije reći da nisu nimalo neočekivani.

24.07.2024. u 19:15
Ispiši članak

Naime, kako je na press konferenciji u utorak priznao CEO Éric Trappier, Dassault će teško dostići cilj od proizvodnje tri nova Rafalea po mjesecu, što je upravo Trappier najavio u prvoj polovici godine. "Radimo sve što možemo kako bi isporuke našim klijentima stigle na vrijeme, ali stanje je trenutno teško i takvo će ostati. To nije samo problem Dassaulta, vidjeli ste i objave Airbusa i poteškoće u opskrbnom lancu u svim područjima", poručio je Trappier.

Trappier je također otkrio da Dassault nije uspio nadoknaditi ranije zaostatke u narudžbama Rafalea (koje je doduše nazvao "malima"). "Nismo toliko zaostali, cilj nam je da 2024. proizvodimo dva Rafalea po mjesecu", rekao je šef Dassaulta. Da se avioindustrija još od pandemije Covida-19 bori s problemima u opskrbnom lancu nije novost pa je tako i gorespomenuti Airbus ranije srezao svoje ciljeve za isporuku putničkih aviona u ovoj godini. Između ostalog, kao jedan od problema naveden je i nedostatak zrakoplovnih motora i drugih dijelova.

Kad je u pitanju Dassault, valja istaknuti da se kompanija nije proslavila u svojim isporukama ni protekle dvije godine, kada su isporučili tek 14 (2022.), odnosno 13 aviona (2023.). No, kako im prodaja ide sjajno, stvorila se poprilična zaliha narudžbi koje treba ispuniti. Kako piše Defense News, Dassault je u prvoj polovici ove godine isporučio šest Rafalea Zračnim snagama Francuske, a ukupni cilj im je isporuka 20 borbenih aviona. Krajem lipnja 2024. u knjizi narudžbi imali su 223 Rafalea, od kojih je 159 namijenjeno za izvoz drugim državama.

FOTO: HINA/Marko Jurinec 

Srbija razmišlja o kupnji 12 novih aviona 

Podsjetimo, prodaja Rafalea nakon niza "sušnih godina" eksplodirala je u drugoj polovici 2010-ih. Prva inozemna narudžba došla je iz Egipta, za 24 primjerka (svi isporučeni). Dassault Rafale potom su naručili su Katar (36 aviona, svi isporučeni), Indija (36 aviona, svi isporučeni), Grčka (12 rabljenih iz "kataloga" Zračnih snaga Francuske i 12 novih), Hrvatska (12 rabljenih), Ujedinjeni Arapski Emirati (80 novih na F4 standardu), Indonezija (42 nova), a Egipat je dao i drugu narudžbu za još 30 aviona, što su im Francuzi drage volje ponudili uz kredit.

Osim toga, u grčkim medijima se svojedobno pisalo da Grčka želi naručiti još barem 10 modela, kao potencijalan kupac zadnjih godina spominje se i Irak (14 primjeraka), a zakotrljala se i priča da bi Saudijska Arabija mogla naručiti barem 54 modela, iako se čini da će taj posao ipak otići europskom konzorciju koji proizvodi Eurofighter. Ne treba zaboraviti i da Katar ima opciju da naruči još 36 Rafalea, a i susjedna Srbija razmišlja o kupnji 12 novih aviona na F4 standardu. 

Ministarstvo poslalo izvanredno priopćenje zbog Rafalea: Morali su reagirati

"Mi smo potpisali ugovore za proizvodnju i isporuku Rafalea i moramo ih dostaviti na vrijeme. Trenutno to i radimo i trenutno sam relativno optimističan da ćemo dostaviti sve Rafale iz knjige narudžbi. Čak možemo preuzeti i nove narudžbe", rekao je Trappier. Objasnio je i kako strukturne dijelove aviona u tvornici u Seclinu proizvode po tempu koji bi omogućio dovršetak tri Rafalea mjesečno, ali je problem u podizvođačima i njihovim dijelovima i tehnologijama nužnim za konačni dovršetak proizvoda. "To je kao Lego, ako vam fali jedan dio, konačna stvar ne štima", objasnio je, piše Defense News

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.