'OTVORENO BANKARSTVO'

Podrška građanima i poduzećima koji ad-hoc prekorače dozvoljeni minus

Autor

Direktno.hr

Britanski regulator za tržišno natjecanje (CMA) usvojio je paket mjera koje bi uz podršku tehnologije trebale pojačati konkurenciju u bankovnom sektoru i smanjiti troškove za građane i poduzeća kroz bolji uvid u račune i razmjenu podataka s više pružatelja usluga.
10.08.2016. u 08:15
Ispiši članak

Starije i veće banke ne moraju snažno konkurirati jedna drugoj kako bi privukle klijente, a male i novije banke teško pronalaze načina da prošire poslovanje. "To znači da mnogi ljudi plaćaju više nego što bi trebali i da nemaju koristi od novih usluga", utvrdili su u CMA.

Četiri velike britanske banke kontroliraju 77 posto tržišta bankovnih računa i više od 80 posto računa malih poduzeća i ti se tržišni udjeli nisu značajnije mijenjali proteklih godina, unatoč brojnim istragama u sektoru.

Stoga regulatori žele ubrzati tehnološke inovacije, tražeći od banaka da najkasnije do 2018. usvoje takozvani sustav "otvorenog bankarstva". Taj će sustav omogućiti građanima i malim poduzećima da putem digitalne aplikacije i mobilnih telefona sigurno dostavljaju svoje podatke drugim bankama - pored matične - kako bi uspješnije upravljali svojim računima kod više banaka i uspoređivali cijene njihovih usluga.

Dodatno CMA želi klijentima olakšati prebacivanje računa, što trenutno godišnje čini tek tri posto građana i četiri posto poduzeća. Time bi građani u prosjeku mogli uštedjeti 92 funte godišnje, a poduzeća oko 80 funti, procjenjuju regulatori.

Još veće uštede - u prosjeku 180 funti godišnje - naziru se za građane koji mjesečno prekorače "dopušteni minus" na tjedan ili dva, napominju.

Uveli su i konkretne mjere podrške građanima i poduzećima koji ad-hoc prekorače "dozvoljeni minus". Banke na naknadama za takva prekoračenja zarađuju 1,2 milijarde funti godišnje a ubuduće će biti obvezne upozoriti klijente na prekoračenje i obavijestiti ih o razdoblju poštede kako bi izbjegli troškove. Istraživanja su pokazala da takva upozorenja, povezana s mobilnim bankarstvom, znatno smanjuju troškove za klijente.

Banke će također morati utvrditi mjesečni limit naknada za prekoračenja i obavijestiti o tome klijente.

Mjere su rezultat dvogodišnje istrage kojom je predsjedao Alasdair Smith. "Uklanjamo prepreke zahvaljujući kojima su etablirane banke previše lako zadržavale svoje klijente. Naše će reforme pojačati inovacije i konkurenciju u sektoru čiji su rezultati ključni za britansko gospodarstvo", istaknuo je Smith.

Kritičari pak nisu zadovoljni dosegom reformi. Tako je profesorica na sveučilištu u Manchesteru Diane Coyle i nekadašnja savjetnica ministarstva financija u Ujedinjenom Kraljevstvu za BBC kazala da "se neće promijeniti baš puno toga" i da se regulatori "oslanjaju na novu tehnologiju da potakne konkurenciju umjesto nas".

"Budući da regulatori nisu uistinu ozbiljno razmotrili strukturu industrije, čekam da razni Appleovi i Googleovi predstave dojmljiviji proizvod", poručila je Diane Coyle.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.