Pronašli dokaze u njegovom domu
Francuski premijer: Želimo podatke iz Lufthanse o tom ''ludom'' kopilotu
Njemačka je policija potvrdila da je iz Lubitzeve obiteljske kuće u Montabauru i stana u Dusseldorfu izuzela nekoliko kutija sa stvarima i računalo, ali nije potvrdila pisanje medija. "Prilikom pretrage stana kopilota naišli smo na tragove. Radi se o različitim predmetima i papirima", izjavio je glasnogovornik policije u Duesseldorfu Marcel Fiebig.
"Vidjet ćemo hoće li ti tragovi na kraju dovesti do dokaza. Proučit ćemo sve to", istaknuo je. Svakako nije pronađeno nikakvo oproštajno pismo. Kopilot Airbusa A320 Germanwingsa Andreas Lubitz patio je od teške depresije prije šest godina i otada je odlazio na redovite kontrole, otkriva u petak njemački dnevnik Bild koji je imao pristup službenim dokumentima. Kopilot je prošao kroz "tešku epizodu depresije" 2009. te je podvrgnut psihijatrijskom liječenju, tvrdi dnevnik koji je uspio pregledati dokumente njemačke uprave za nadzor zračnog prometa (LBA).
Otad je mladić bio pod "posebnom i redovitom medicinskom" kontrolom, nastavlja dnevnik koji tvrdi da je te informacije LBA-u prenijela Lufthansa, vlasnica Germanwingsa. Predsjednik uprave Lufthanse Carsten Pohr rekao je u četvrtak da je Lubitz prekinuo letačku obuku 2009. godine, ali je odbio reći zašto, prenosi dpa.
Manuel Valls, francuski premijer, zatražio je od Lufthanse da javno obznani sve moguće informacije ''kako bi javnost shvatila kako je pilot došao do tog stravičnog čina'', piše Tepegraph.
''U principu, nijedna se linija istrage ne smije isključiti. Moramo čekati da se istraga završi. Pravda duguje žrtvama i njihovim obiteljima istinu, unatoč tome što je jučer tužilac obznanio veliku količinu detalja, ukazujući kako se u pozadini tragedije krije luđački, neprispodobivi i užasavajući čin'', rekao je francuski premijer.
"Sve upućuje na taj čin koji nismo u stanju opisati - je li on kriminalan, luđački, samoubilački? Kako uopće zamisliti da pilot, u kojega putnici imaju potpuno povjerenje, i koji je mnogim ljudima heroj, može učiniti nešto takvo? Pa tko nije sanjao o tome da postane pilot? I onda se jedan pilot zabije avionom u planinu, nakon što je onemogućio kolegi da se vrati u kokpit", zgroženo je dodao.
Također je napomenuo kako će spasilački timovi nastaviti raditi kako bi prenijeli tijela poginulih putnika na propisane lokacije, kako bi im obitelji mogle iskazati dužno poštovanje.
Transponder potvrdio namjerno poniranje
Podaci iz transpondera zrakoplova Germanwingsa koji se u utorak srušio u Francuskoj pokazuju da je netko ručno namjestio autopilot na visinu nižu od 30 metara, što će vjerojatno dovesti do uvođenja novog pravila o dvije osobe u kokpitu u brojnim zrakoplovnim kompanijama. Organizacija FlightRadar24 koja prati avionski promet kazala je da se u 9,30 "može vidjeti da je autopilot ručno promijenjen s 11.500 metara na 30 metara".
"Devet sekundi kasnije zrakopolov se počeo spuštati, vjerojatno s namještenim autopilotom za 'otvoreno spuštanje'", kaže organizacija. Let 4U9525 poletio je iz Barcelone oko 10,00 sati u utorak, a nestao s radara oko sat vremena kasnije, prije nego se zabio u planinu 165 kilometara sjeveroistočno od Marseillea, pri čemu je poginulo 150 osoba.
Podaci transpondera potvrdili su objavu francuskih vlasti da je kopilot Andreas Lubitz ručno počeo proceduru spuštanja kada se našao sam u pilotskoj kabini, i nije odgovorio kada su kapetan i posada lupali po zaključanim vratima. Podaci FlightRadara 24 potječu iz automatskih odgovora transpondera.
Dvije osobe u kokpitu
Te su informacije navele mnoge zrakoplovne kompanije da odmah najave uvođenje novog pravila po kojem bi odsad uvijek morale biti dvije osobe u pilotskoj kabini. Dosad su se pravila fokusirala na izbjegavanje moguće otmice zadržavanjem svake sumnjive osobe izvan kokpita, pri čemu su se vrata pilotske kabine iznutra mogla zaključati. Sada bi se trebalo usredotočiti na situaciju u kojoj sami piloti mogu predstavljati opasnost, kaže umirovljeni francuski istražitelj zrakoplovnih nesreća Alain Bouillard. "Danas se postavlja obrnuto pitanje: treba li onemogućiti zaključavanje vrata", kazao je.
Novi Zeland objavio je da mijenja pravila. Nova će ukloniti, kako kaže, svaki rizik koji predstavlja jedan od pilota. "Ako će jedan od pilota morati napustiti kokpit na kratko vrijeme, član posade morat će ući u kabinu na njegovo mjesto". Kanadske vlasti objavile su u četvrtak da će sve njihove kompanije uvesti to pravilo, kao i neke pojedinačne kompanije u Britaniji (EasyJet), Norveškoj i Islandu.
Sjedinjene Države već traže da dva člana posade uvijek budu u kabini a takvo pravilo već od ranije ima i Ryanair, piše Reuters. U Australiji premijer Tony Abbott kazao je da se revidiraju sigurnosne procedure, kao i nakon svake velike avionske nesreće. Njemački savez zrakoplovnog prometa najavio je također u četvrtak da bi u budućnosti želio uvesti pravilo dvije osobe u kokpitu. Međutim, direktor Germanwingsa Thomas Winkelmann kao i direktor Lufthanse Carsten Sporh ne vjeruju da će takva pravila pomoći.
"Ne vidim potrebu izmjene pravila", rekao je Spohr novinarima. "To je pojedinačni slučaj. Ali razmotrit ćemo tu ideju s različitim stručnjacima u Lufthansi". "Pitanje koje si postavljam je je li moguće, ako netko želi počiniti zločin s takvom energijom, spriječiti ga imajući primjerice domaćina zrakoplova u kokpitu", rekao je Winkelmann za ZDF.
Nema jamstva da će se spriječiti suicid
Piloti i psiholozi upozoravaju da nema načina da se potpuno osigura da pilot ili kopilot neće počiniti suicid upravljajući zrakoplovom. Međunarodna organizacija za civilno zrakoplovstvo (ICAO), tijelo UN-a koje propisuje globalne standarde u avijaciji, preporučuje da netko s depresijom ne bi smio pilotirati zrakoplovom. Neke zrakoplovne tvrtke imaju vrlo rigorozne medicinske preglede koje uključuju i česta psihološka testiranja. Osoblje ima i pravo na povjerljivu psihološku pomoć.
To nije uvijek dovoljno, tvrde piloti i analitičari. "Ljudi su u strahu da će izgubiti posao ako sami prijave psihološki problem", kaže profesorica psihijatrije na njujorškom Cornellu Gail Saltz. Iskusni kapetan iz jedne azijske kompanije dodaje: Pitaju vas za mentalno zdravlje, za događaje koje vas mogu psihološki poremetiti. Ali tko bi dobrovoljno priznao nešto što ga može suspendirati s posla? Ja ne bih", rekao je Reutersu.
Pilote se ohrabruje da prijave ako kod kolega tijekom obuke ili letenja primijete nešto sumnjivo. Ali to je osjetljivo pitanje. "Želite li vi raditi u uredu u kojem vas kolege špijuniraju? Zato se to rijetko prijavljuje", dodaje taj kapetan. "Svi imaju probleme i neki se s njima nose bolje od drugih. Neće svatko riješavati svoj problem tako da avion zabije u planinu. To su ekstremne reakcije i ne možete ih predvidjeti".
David Powell, specijalist za "medicinu letenja" s Novog Zelanda, rekao da je u samo 10 slučajeva zrakoplovnih nesreća u svijetu u posljednjih 20 godina razlog bio neki zdravstveni problem. "Možete li sa sigurnošću zajamčiti da pilot nikada neće iznenada, namjerno srušiti zrakoplov? Pilote se često podvrgava detaljnim pregledima, ali nemoguće je potpuno predvidjeti ponašanje ljudskog bića", naglašava.
Klinički psiholog Tony Catanese sa sveučilišta u Melbourneu podržava ideju nekih kompanije o tome da uvijek dvije osobe moraju biti u kokpitu. "Najučinkovitija tehnika prevencije suicida glasi - nikad ne ostavljajte osobu samu", naglasio je.
Nastavljena potraga
U petak, četvrti dan u nizu, nastavljena je potraga blizu sela Seynes-les-Alpes, desetak kilometara udaljena od zone pada A320. Istražitelji prvenstveno nastoje naći drugu crnu kutiju i identificirati što je brže moguće tijela evakuirana s planine. Na lice mjesta uputit će se četiri helikoptera, umjesto dosadašnjih pet, s 37 spasilaca i 11 forenzičara.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.