'POVEĆATI SURADNJU S UKRAJINSKIM ZNANSTVENICIMA'
Europarlamentarci: Treba prekinuti suradnju s ruskom znanstvenom zajednicom
Treba prekinuti suradnju s ruskom znanstvenom zajednicom, a povećati s ukrajinskom, smatraju zastupnici u Europskom parlamentu u Strasbourgu.
"Prekidamo svu suradnju s ruskom akademijom znanosti u okviru inicijative Obzor Europa", kazala je europska povjerenica za inovacije, kulturu, obrazovanje i mlade Mariya Gabriel.
"Što se tiče postojećih ugovora, sva su plaćanja suspendirana. Državama članicama EU predložili smo da prekinu i kratkoročne ugovore s Rusijom i Bjelorusijom", rekla je.
Naglasila je da EK sada podržava znanstvene institucije u Ukrajini. "Ukrajina je sada uključena u popis zemalja koje mogu primati sredstva”.
Obzor Europa instrument je EU za jačanje istraživačkog prostora, osnaživanje europske konkurentnosti, ostvarivanje digitalne i zelene tranzicije, europskog oporavka, pripravnosti i otpornosti na prijetnje.
"Smatramo da bi, osim što osuđujemo agresiju, trebali prekinuti suradnju s Ruskom Federacijom, a povećati suradnju s ukrajinskim znanstvenicima", kazao je zastupnik Cristian-Silviu Buşoi (EPP).
"Moramo naglasiti ulogu razuma i znanja nad oružjem. Moramo izgraditi mostove sa znanstvenim zajednicama koji se zasnivaju na reciprocitetu, to je ključ za postizanje dovoljno otvorenog i dovoljno zatvorenog sustava.”, kazala je zastupnica S&D-a Josianne Cutajar.
Martina Dlabajová (Renew) naglašava da ne treba sklapati saveze s nevjerodostojnim partnerima. "Pozivam Komisiju da uspostavi suradnju s Velikom Britanijom i Švicarskom koje su se pokazale kao najbolji suradnici u znanstvenim istraživanjima".
Multilateralnost ipak ostaje važnim čimbenikom napretka usprkos izbacivanju Rusije iz akademske zajednice. "Danas nam treba multilateralni pristup što se tiče znanosti i istraživanja. Ne postoje granice za naše akademike; nijedan čovjek ni laboratorij nije otok. (...) Protekcionizam i nacionalizam ne smiju stajati na putu tome", kazala je pučanka Eva Maydell na raspravi u EP.
Akademske slobode
Na sjednici je inače usvojen prijedlog rezolucije o europskoj strategiji za međunarodnu suradnju u svijetu koji se mijenja. Njome se nastoji u odnosima s trećim zemljama multilateralno i na temelju istih vrijednosti pronaći inovativna rješenja za zelene, digitalne, zdravstvene i inovacijske izazove.
Suradnja između zemalja moraju se temeljiti na ravnopravnosti i poštivanju akademske slobode, ljudskih prava i međunarodnog prava, kaže se.
Akademska sloboda nalazi se, međutim, u silaznom trendu, smatra zastupnik zelenih Jordi Solé.
"Moramo biti odlučni ako se radi o temeljnim vrijednostima kao što su etika istraživanja, ravnopravnost spolova i akademska sloboda. Vidimo opasan trend smanjenja akademskih sloboda", kazao je Solé.
"Na primjeru Turske, Irana, Pakistana vidimo kršenja akademskih sloboda. Nastavno osoblje i znanstvenici koji se nisu uskladili s prevladavajućom ideologijom nemaju pristup nekim stvarima", složila se ID-ova zastupnica Gianna Gancia.
"Treba nam sloboda znanstvenog istraživanja jer je to stvar demokracije. Kako bismo izbjegli nazadovanje, moramo na vrijeme djelovati na vanjske i unutarnje prijetnje i biti na oprezu", rekla je Gancia.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.