PROBLEMI

Boeing, Airbus, GE među najvećim gubitnicima promjene američke politike prema Iranu

Autor

mš/h

Odluka američkog predsjednika Donalda Trumpa o povlačenju iz sporazuma o iranskom nuklearnom programu ugrožava nove poslove nekoliko velikih kompanija, uključujući Boeing, Airbus i General Electric.

09.05.2018. u 12:30
Ispiši članak

Dva proizvođača zrakoplova nalaze se u skupini kompanija koje čekaju dozvolu američkog ministarstva financija za početak poslovanja u Iranu pod strogim nadzorom nakon ukidanja sankcija 2015. godine u sklopu sporazuma o iranskom nuklearnom programu.

Unatoč ublaženom režimu sankcija nakon sklapanja tog sporazuma Washington je zadržao embargo na poslovne veze američkih državljana s Iranom a iranskim kompanijama zabranjeno je korištenje američkog financijskog sustava.

U utorak Trumpov je kabinet kompanijama dao rok od 90 do 180 dana da izađu iz postojećih ugovora.

Najviše su koristi od sporazuma vjerojatno imali proizvođači zrakoplova s obzirom na uvaženu potrebu Irana da modernizira svoju flotu.

Boeing je tako u prosincu 2016. godine objavio da je Iranom postigao sporazum o prodaji 80 zrakoplova čija je vrijednost procijenjena na 16,6 milijardi dolara. U travnju 2017. izvijestili su i o ugovoru s iranskim prijevoznikom Iran Aseman Airlinesom o prodaji 30 Boeinga 737 MAX za tri milijarde dolara, koji je uključivao i pravo kupnje dodatnih 30 letjelica.

Iz zrakoplovnog diva tom su prilikom naveli da će ugovori s Iranom poduprijeti desetke tisuća radnih mjesta.

Jučer su iz Boeinga poručili da će poštovati američku politiku prema Iranu.

Europski zrakoplovni div Airbus najavio je pak ugovore s prijevoznicima Iran Air Tourom i Zagros Airlinesom o prodaji ukupno 100 zrakoplova.

Budući da ima pogone u SAD-u, i Airbus podliježe američkim sankcijama.

Podružnice General Electrica smještene izvan SAD-a sklopile su pak od 2017. ugovore vrijedne desetke milijuna dolara o isporuci opreme za proizvodnju plina i za plinske termoelektrane i tvornice petrokemikalija, pokazuje podnesak američkom regulatoru za trgovinu vrijednosnicama od 1. svibnja.

Francuskom naftnom divu Totalu prijeti gubitak ugovora o razvoju iranskog naftnog polja Južni Pars. Iz kompanije su upozorili da njihova pozicija u projektu ovisi o situaciji s iranskim nuklearnim sporazumom.

Volkswagen je prošle godine objavio da je te godine ponovo počeo prodavati automobile u Iranu. U SAD-u su i dalje suočeni s otvorenim pitanjima vezanim za skandal s krivotvorenjem podataka o emisijama štetnih plinova iz dizelskih automobila a američko tržište dugo im je bilo iznimno važno.

Francuski PSA Peugeot sklopio je pak prošle godine sporazum o prodaji automobila u Iranu, izvješćujući u međuvremenu od rastu prodaje u toj zemlji.

Naznačili su također da su zainteresirani za povratak na američko tržište, što će ih prisiliti da preispitaju svoje planove za Iran.

British Airways i Lufthansa također su ponovo uveli letove za Iran i suočit će se s izborom između nastavka poslovanja u toj zemlji i održavanja međunarodnih letova u SAD.

Isti problemi čekaju i francuski lanac hotela Accor, koji je 2015. godine u Iranu otvorio hotel, te druge kompanije u tom sektoru, poput španjolskog Melia Hotels Internationala i Rotaha Hotelsa iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.