PROJEKT VRIJEDAN TISUĆE EURA
Zanima li vas tko su pravi vlasnici medija? HND na tu temu ima novu ideju
Agencija za elektroničke medije (AEM) za izradu funkcionalne platforme za objavljivanje detaljnih podataka o vlasništvu i načinu financiranja medija nedavno je izdvojila 162.250 eura, a dovršetak modernizacije tog registra najavljuje se u roku od 12 mjeseci.
Izrada platforme planirana je u sklopu Nacionalnog plana oporavaka i otpornosti 2021.-2026. odnosno projekta uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka koji provode Ministarstvo kulture i medija i AEM. Na javni poziv za izradu najvažnijeg dijela planirane modernizacije hrvatskog registra vlasništva nad medijima javila su se tri ponuditelja, a ponuda zagrebačke tvrtke Omega software d.o.o. ocijenjena je s najvišim brojem bodova te je bila i ekonomski najisplativija, ističu u Ministarstvu kulture i medija.
''U postupku smo potpisivanja ugovora s ponuditeljem, a razdoblje za izradu platforme iznosi 12 mjeseci. Riječ je o platformi koja će se nalaziti u sklopu internetske stranice AEM-a, odnosno o modernizaciji i novim funkcionalnostima registra vlasništva medija'', ističe se u odgovoru Hini.
Zakon 'opasnih namjera' digao tlak HND-u: 'Gospodo vladajući, prste k sebi'
Na pitanje, pak, kako se planira ''prikupiti detaljne podatke o načinu financiranja medija'', u ministarstvu ističu da su pitanja vlasništva medija, transparentnosti i načina njihova financiranja regulirana Zakonom o elektroničkim medijima (ZEM). Naglašavaju i da se tim zakonom definiraju i sva pitanja vezana uz izvješće o ostvarenim prihodima za prethodnu godinu koje su pružatelji medijskih usluga i elektroničkih publikacija dužni dostaviti AEM-u, a to će raditi i u budućnosti služeći se novom platformom.
S druge stane, pak, u Hrvatskom novinarskom društvu (HND) smatraju da bi bi za gradnju bilo kakvih medijskih politika, razvoj medija i druge aktivnosti u medijskom sektoru preduvjet trebala biti baza utemeljenih podataka. Stoga, naglašavaju i da su u više navrata predlagali, pa i u izradi novog Zakona o medijima, uspostavu središnjeg registra medija.
HND: Koncept transparentnosti vlasništva u medijima trebalo bi proširiti
''Takav je registar od iznimne važnosti za medijski i javni prostor u Hrvatskoj jer bi omogućio praćenje transparentnosti vlasništva medija i pružanje sveobuhvatne informacije o djelovanju medija - točne brojke stalno zaposlenih u medijima, broj honorarnih suradnika, podatak o dobnoj i spolnoj strukturi novinarki i novinara, na kojim sve platformama i koji mediji rade te koliko sredstava iz javnih izvora i koji ih mediji primaju'', u HND-a.
Inače, podatke o medijima u Hrvatskoj, prema različitim zakonima, dužni su prikupljati Državni zavod za statistiku, Agencija za elektroničke medije, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja i Hrvatska gospodarska komora. Dodaju i da to čine još i Fina, različite privatne agencije za određivanje medijskog rejtinga i cijena oglasa, Narodne novine, znanstveni instituti i projekti, kao i Ministarstvo kulture i medija. Metodologije i sustavnost svih tih izvora veoma se razlikuju, ocjenjuju u HND-u dodajući i kako dostupnost pokazatelja varira, iako je uglavnom slaba, a rezultat je da se o medijima u Hrvatskoj malo zna.
FOTO: HINA/Zvonimir Kuhtić
''Prema Prijedlogu nacionalnog plana razvoja kulture i medija, podaci o stvarnim vlasnicima medija preuzimat će se iz Registra stvarnih vlasnika koji, međutim, a kako je pokazao slučaj s dodjelom koncesije bivšeg Radija 101, ne otkriva stvarne vlasnike, nego i dalje dopušta mogućnost postojanja tajnih vlasnika koji s navedenim 'stvarnim vlasnicima' imaju odnose regulirane tajnim ugovorima'', zaključuju u HND-u.
Stoga bi, poručuju u HND-u, koncept transparentnosti vlasništva u medijima trebalo proširiti jer kontrola nad medijima, kao i koncentracija medijske moći, ne završavaju vlasničkim udjelima niti se tiču samo povezanosti na razini menadžmenta, a poznato je i kako veliki oglašivači mogu efikasno preuzeti kontrolu nad redakcijama. Dodaju i da je HND u svojim komentarima kao član radne skupine za izradu ovoga dokumenta tražio i repozitorij oglašavanja tijela javne vlasti – preciznije javnih tvrtki, kao i onih u većinskom vlasništvu države odnosno lokalnih jedinica te onih u kojima imaju upravljačke ovlasti kroz imenovanja članova upravnih i nadzornih odbora – da prijave iznose koje su za oglašavanje uložili u pojedine medije.
Potrebno nadzirati troše li se javna sredstva u skladu s deklariranom namjenom
''Budući da je u pravilu riječ o najvećim oglašivačima (HEP, HPB, Podravka itd.) bez ovih podataka, a koji se skrivaju kao poslovna tajna, ne možemo dobiti stvarnu sliku o tome koliko pojedini medij i njegova uređivačka politika ovise o dotacijama države i politički izloženih osoba'', ističu u HND. Stoga, zaključuju kako je potrebno strogo nadzirati troše li se javna sredstva u skladu s deklariranom namjenom, ima li potpora za iste troškove iz više izvora i slično.
''Uz dosljednu provedbu i preciziranje odredbi zakona koje nalažu objavu i sadržaj tzv. impresuma, efikasno rješenje za ovaj zadatak je osnivanje jednog središnjeg informacijskog sustava u koji bi mediji internetskim putem upisivali i redovito aktualizirali podatke o svom vlasništvu (do imena fizičke osobe), upravljačkim i uredničkim strukturama, oglašivačima i kreditorima, rashodima i prihodima od oglašavanja, prodaje i drugih izvora, investicijama, imovini, broju zaposlenih i vanjskih suradnika te ugovorima o potporama i koncesijama'', zaključuju u HND-u.
FOTO: HINA/Damir Senčar
Proces izrade obnovljenog registra vlasništva nad medijima ''tehnički'' je započeo i prije prošlotjedne sjednice Europskog parlamenta koji je izglasao svoj stav u pregovorima o Europskom aktu o slobodi medija koji predviđa transparentnost vlasništva nad medijima u EU, transparentnost državnog oglašavanja, kao i uvođenje Europskog odbora za medijske usluge koji bi nadgledao provođenje zakona. Europski parlament smatra da je potrebno uskladiti pravila o ograničenju vlasništva nad medijima kako se prevelikom koncentracijom ne bi ugrozio medijski pluralizam, dok je potrebno osigurati i transparentnost državnog oglašavanja. Kako bi se adresiralo pitanje transparentnosti medijskog vlasništva, predviđena je uspostava Europske baze podataka o vlasništvu nad medijima, a informacije o vlasničkoj strukturi prikupljale bi nacionalne regulatorne vlasti.
''Europski akt o slobodi medija u fazi je trijaloga o kojemu tek treba postići suglasje između Europskog parlamenta, Europske komisije i država članica stoga je u ovom trenutku prerano govoriti o bazama podataka kako na nacionalnoj razini tako i na europskoj razini budući da se radi o amandmanu Europskog parlamenta. No, bez obzira na konačni tekst Europskog akta o slobodi medija, ova će se obveza usustaviti sukladno planovima i sredstvima iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, a temeljem pozitivnih pravnih propisa'', zaključuju u Ministarstvu kulture i medija.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.