FINANCIRANJE IZ EU FONDOVA

Vidljivi pomak u standardu usluga javnog gradskog prijevoza: ove godine na ulice izlazi najmanje 56 novih autobusa

Autor

Petra Vuka

Posljedice lošeg kadroviranja vidljive su u svakodnevnim situacijama poput gradskih prijevoznika čiji kvarovi, zapaljenja, sudari te loša održavanja voznog parka nerijetko pune medijski prostor. Upitna tehnička ispravnost javnog gradskog prijevoza, a time i sigurnost putnika, ali i vozača, opasnosti su koje svakodnevno prijete ljudima. No, mali pomaci u standardima usluga javnog gradskog prijevoza su itekako vidljivi.

09.03.2019. u 08:15
Ispiši članak

Učestali medijski natpisi o otkazivanju kočnica, samostalnom otvaranju vrata, zapaljenju autobusa, čak i curenju nafte, zabrinuli su mnoge, što je možda i bio povod mijenjaju ovih 'tempiranih bombi', ili barem češćem pregledavanju.
Promet Split, čiji je većinski vlasnik upravo sam grad Split s udjelom od 80,78 posto, do nedavno je kružio kao najgori slučaj javnog gradskog prijevoznika, a sada je možda i najbolji primjer brzog poduzimanja svih aktivnosti u cilju sigurnog prometovanja. Od prošle godine u svih 150 autobusa uveden je besplatan Wi-Fi, a najavljena je i nabava najvećeg broja novih autobusa ove godine u Hrvatskoj. 

52 nova autobusa za Promet Split

Između ostalog, Promet d.o.o. raspolaže i vlastitom stanicom za tehnički pregled vozila u kojoj ovlašteni kontrolori, kako kažu, svakodnevno pregledavaju autobuse po povratku s linija, bez obzira radi li se o novijim ili starijim autobusima, pri čemu posebnu pozornost daju sustavima koji su ključni za sigurno prometovanje (sustavi upravljanja, zaustavljanja, signalizacije, itd.).
Međutim, unatoč svakodnevnom pregledavanju vozila, uvijek postoji mogućnost nastanka tehničkog kvara na bilo kojem autobusu, posebno na starijim, koje Promet Split još uvijek koristi.

Upravo zbog toga što Promet Split ima jedan od starijih voznih parkova, blokiranje vrata, napuknuti krovovi i podovi autobusa, pa čak i zapaljenje motora, nisu bili rijetkost na splitskim ulicama, a neki su čak govorili da nije prošao dan da se nešto od toga nije dogodilo. Zbog svega toga, autobusi na istoj liniji su se skoro svakodnevno mijenjali.

"Nažalost,  još uvijek koristimo određen broj autobusa koji doista nisu u reprezentativnom stanju zbog starosti,  ali naglašavamo, tehnički su potpuno ispravni za sudjelovanje u prometu na cestama", kažu iz ‘Prometa’.
Još su uvijek prisiljeni koristiti navedene autobuse u cilju održavanja objavljenog voznog rasporeda, a uskoro bi i tome trebalo doći kraj. Naime, najavljenom nabavkom 52 nova autobusa putem EU fondova (34 autobusa u ljeto 2019. i 18 autobusa u proljeće 2020.godine), kvaliteta prijevozne usluge bi se trebala poboljšati na višu razinu.

ZET-u 29 novih autobusa, ali i potpuna modernizacija sustava

Nadalje, nakon nedavnih objava o bivšem ZET-ovom vozaču tramvaja koji je pod cijenu otkaza bio spreman stati pred kamere Labirinta i progovoriti o svojoj situaciji otkazivanja kočnica, iz ZET-a kažu da je "nezahvalno danas uopće komentirati navode vozača o navodnom otkazivanju kočnica za događaj još iz 2006. godine", a dodaju i da su sva vozila tehnički ispravna te da kao takva i izlaze u promet.

"Neispravno vozilo ne smije biti u prometu, sukladno važećim zakonskim propisima, a kojih se ZET u potpunosti pridržava", kažu iz ZET-a te dodaju kako se tramvajska i autobusna vozila redovito pregledavaju na dnevnoj, tjednoj, mjesečnoj i godišnjoj bazi.
Odbacujući navode o lošem stanju vozila, kažu kako se u ZET-u svemu pristupa apsolutno odgovorno.

"U slučaju da eventualno dođe do zapaljenja vozila, uz prisebnost i poštivanje protokola upravo od strane vozača, ne postoji opasnost niti za putnike", naglašavaju. Iz ZET-a otkrivaju i kako je u pripremi objava natječaja za nabavu 29 novih niskopodnih autobusa, financiranih također kroz EU fondove.

Iz ZET-a su također ovih dana najavili  kako će uskoro raspisati oko 40 milijuna kuna vrijedan natječaj modernizacije i nadogradnje sustava za nadzor i upravljanje prometa pa se tako planira uvođenje ekrana na kojima će putnici u svakom trenutku moći vidjeti put vozila u kojem se nalaze, ali i gdje mogu presjedati. Također, djelatnici ZET-a će u svako vrijeme moći javiti stanje svog tramvaja ili autobusa, odnosno ima li gužvi ili ne, kako bi se na liniju moglo poslati dodatno vozilo.

Autotroleju ove godine 22 nova autobusa, a u pripremi i povećanje plaća

Najlošije stanje javnog gradskog prijevoza možda je upravo na riječkim ulicama. Na autobusima riječkog Autotroleja u zadnjih nešto više od godinu dana izbilo je minimalno šest ozbiljnijih požara, a četiri su uzrokovala totalnu štetu na vozilima. Ozbiljne sumnje u stanje riječkog prijevoznika potaknula su i totalno dva suprotna mišljenja dva vještaka, onog iz MAN-a i onog sudskog, kojeg su angažirali Rijeka plus. MAN-ovi vještaci tvrde da je do barem jednog požara došlo zbog nestručnog održavanja autobusa, dok sudski vještak smatra da je uzrok bio neadekvatan materijal.

"Intenzivirane su aktivnosti pripreme i kontrole održavanja. Do sredine ožujka izvršiti će se detaljni tehnički pregled svih vozila, paralelno će se krenuti sa programom korektivnih preventivnih servisa u suradnji sa predstavnicima proizvođača vozila i Rijeka plusom", kaže nam Kristina Prijić iz Autotroleja.

Loše stanje autobusa nije jedini problem s kojim se Autotrolej susreće. Naime, vozači odlaze u velikom broju, kako zbog nedostatka vozača s 'D' kategorijom, tako i zbog neadekvatnih uvjeta rada, zbog čega riječki prijevoznik radi sve kako bi se stanje poboljšalo.

"Tako je od početka godine do sredine veljače zaposleno  8 vozača, pretežno umirovljenika, tako da je sadašnje stanje 321. Prikupljeno je pedesetak kandidata za program prekvalifikacije i doškolovanja. Uvjeti za obavljanje posla vozača autobusa zahtijevaju diplomu prometne škole i vozačku dozvolu 'D' kategorije, zainteresirani vozači imaju različite statuse kvalifikacije tako da je trošak različit, u rasponu od 10 do 25.000 kuna po kandidatu, osim toga HZZZ pokriva samo troškove polaganja 'D' kategorije i to samo za kandidate koji su prijavljeni kao nezaposleni u njihovim evidencijama. Trenutno je u aktivnom statusu prekvalifikacije 31 kandidat", navodi Prijić te dodaje da je "potpisan aneks kolektivnog ugovora kojim se stimulira i nagrađuje rad vozača te destimulira odlazak na bolovanje".

Kaže kako je smanjenje voznog reda bila nužno.

"Zbog nedostatka vozača je od 14.01. smanjen vozni red/broj polazaka gradskih linija, a od 11.02. se smanjio onaj za prigrad. Navedeno smanjenje je privremenog karaktera, ali je u ovom trenutku bilo neophodno radi stabiliziranje situacije u društvu prije svega u pogledu vozača", objašnjava.

Kako doznajemo iz Autotroleja, u dogovoru sa većinskim vlasnikom, u Društvu se izrađuje model povećanja plaća djelatnika Autotroleja, a na Gradskom vijeću je donesena i odluka da je neophodno povećati subvencije kako bi se podignula plaća radnicima Društva.

"Prijedlog stabilizacije poslovanja Autotroleja sadržavat će niz mjera kako bi se ostvario potreban broj vozača, osigurao dovoljan broj tehnički ispravnih vozila, optimizirali svi procesi radi poboljšanja učinkovitosti. Polazna točka stabilizacije društva je smanjenje fluktuacije djelatnika i poboljšanje uvjeta za zapošljavanje novih, prije svega vozača ali i ostalog osoblja. U tom pogledu potrebno je podignuti primanja. Naglasak je naravno na vozačima, kojima treba poravnati uvjete sa konkurentskim tvrtkama. Treba naglasiti i kako su mjere stabilizacije stanja u Društvu već u tijeku, i to od samog početka tekuće godine, a konačni akcijski plan gdje će biti artikulirana kompletna dinamika svih aktivnosti, bit će donesen do 30. travnja ove godine, kao sastavni dio Plana poslovanja", kaže Prijić o budućim planovima.

Što se tiče kupovine novih vozila, u rujnu 2019. godine očekuje se nabava novih 22 autobusa, a u zadnjem kvartalu 2020. godine očekuje se dodatnih 32 nova autobusa, sve  putem EU fondova. 

Dolaskom novih autobusa rashodovati će se šezdeset najstarijih autobusa iz postojećeg voznog parka, sukladno standardima EU pa će tako novi vozni park Autotroleja brojati 160 vozila. Rashodovanjem navedenih autobusa će se društvo riješiti upravo vozila koja se najviše kvare.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.