MIŠLJENJE O ŠTRAJKU I OBRAZOVANJU

Velimir Srića: Očekujem i učenike na ulicama, smeta me što se silna energija rasipa na koeficijente

Autor

lub

Profesor doktor znanosti Velimir Srića ugledni je profesor, redovito predaje na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, kao gostujući profesor predaje i na prestižnim sveučilištima u SAD-u i u Kini, a bio je posljednji ministar znanosti i tehnologije u vladi SR Hrvatske, posljednjoj pred pad komunizma. Prije nekoliko dana iščlanio se iz Sindikata znanosti nakon 30 godina članstva usred štrajka prosvjetara.

01.12.2019. u 18:12
Ispiši članak

Na pitanje je li on tim postupkom postao štrajkolomac za N1 odgovara: "Ne bih se nikada htio vidjeti u ulozi štrajk brejkera, vidio sam ovaj štrajk kao povod principijelnog rješavanja problema u znanosti i obrazovanju, a sveo se u trakavicu koja se koncentrira oko sitnih materijalnih interesa, iako znam da 6,11 posto nekome nije sitno, danas nije bitno hoće li se imati veću plaću, ili je stanje u nekoj djelatnosti sređeno ili nije, ima li perspektive i ima li iza svega vizije. Pošto svega toga nema, to je bio povod mog protesnog izlaska iz sindikata."

Štrajkašima zamjera manjak ambicija i želje da rade promjene. Zato masovni izlazak u ponedjeljak je, po njemu, vrsta pobjede principa pred sitnicama koje su u drugom planu.

"U Hrvatskoj nije teško izvući ljude na ulicu ako imate dobar razlog, a obrazovanje je dobar razlog. Zato je mene smetalo što se ta silna energija troši na tih 6,11 posto koji učiteljima znače par sto kuna, iako nije ni to zanemarivo."

Hrvatska ima ljude bolje od svojih političara

Srića upozorava da je trenutačna situacija takva da isti koeficijenti valoriziraju profesora koji radi dobro i svi njegovi učenici polože maturu i idu na natjecanja, a isti ima i profesor koji ubija u pojam učenike i studente i možda stvara više štete nego koristi. Treba nam meritokracija (dodjeljivanje uloga koje zahtjevaju društvenu odgovornost na temelju zasluga), ali prije svega nam treba generalna promjena stava u društvu prema obrazovanju i znanosti.

"Hrvatska ima ljude bolje od svojih političara i ljude u obrazovanju bolje od svojih sindikatlija i vodstva. I dokaz su da ako netko nešto pokrene iz krivih razloga, masovna incijativa može usmjeriti na prave razloge, a pravi razlozi oko obrazovanja nisu sitni koeficijenti nego duboka kriza u kojoj se nalazi obrazovanje i društvo. I zamor ljudi jer ne žive u pravom okruženju, rezultat toga je prosvjed", smatra Srića.

Bio je na prosvjedima za obrazovnu reformu i osjećaj da se ne investira u djecu na pravi način je stalna muka. "Danas ljudi pate zbog problema u obrazovanju, ekonomiji, zbog korupcije, zbog osjećaja da žive u zemlji koja je uspavana ljepotica, a nema princa koji će je poljubiti i probuditi, već 30 godina čekamo da bude bolje i zato su protesti oblik vapaja", kaže i dodaje kako mu se čini da političari to ne čuju, pa navodi kao primjer da je obrazovnu reformu ugušila politika i sada je ona birokratizirana.

Kaže da su sindikati iznenađeni ponašanjem članstva koje ne želi produljenje agonije u sustavu kojeg maltretira politika.

'Reforme rade državnici, a kod nas ih nema'

"Reforme rade državnici, a državnici su oni koji gledaju na dugoročan interes države, a kod nas svi gledaju, pa i aktualni premijer, kako ostati na vlasti i dobiti izbore, a ne gledaju se dugoročni interesi države", smatra Srića.

"Očekujem da će i učenici izaći, oni trpe danas u školama užasno komplicirane programe u kojima uče o razno raznim nepotrebnim stvarima, 90 posto onoga što nam obrazovni sustav daje većina ljudi nikada ne upotrijebi u životu, sustav je staromodan i zapušten i ne radi ono što bi trebao, ne izgrađuje samopouzdanje kod njih.

Moj sin je išao u školu u SAD-u i kojoj se uči puno manje činjenica i naučio je pitati i problematizirati, kada se vratio u Hrvatsku postao je problem, jer bi profesori na kraju pitali uvijek je li svima jasno ili on opet ima pitanje", opisao je.

Srića misli da se učenici i roditelji trebaju pobuniti i zbog manjka tehnologije u obrazovanju. Opisuje da on svojim studentima dopušta da koriste tehnologiju kada imaju ispit.

"Većina traži da se memorira, što je besmisleno i, kako da vam kažem, ja te učim da kopaš, ali ti ne dam lopatu", govori Srića.

Brine ga i što djeca nisu dobro odgajana danas, što su okrenuti materijalnom i raspravljaju o 1941. i 1945., a nemaju dalekozor da gledaju prema budućnosti.

Za Školu za život kaže da ne zna dovoljno da bi mogao meritorno tumačiti, ali mu se čini da ima viška birokracije, a manjak kreativnosti. "Od toga pate svi obrazovni sustavi u svijetu i umjesto da ih reforma od toga oslobodi ona je dodala birokraciju koja je najveći borac protiv kreativnosti i inovacija."

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.