'PROCES NABAVE PROMAŠEN'
Umirovljeni vojni pilot vidi problem u nabavi Rafalea: 'Počnimo ozbiljno o tome razmišljati'
Umirovljeni vojni pilot Ivan Selak prokomentirao je nabavu francuskih brobenih aviona Rafale. Iznio je detalje o tom modernom borbenom zrakoplovu.
"Uopće nisam euforičan i ne mislim o tome da je to sad stvaranje nove povijesti. Ona je stvorena. Nije povijesna odluka primiti ili predati avion. Tako da, spustimo loptu na zemlju i počnimo ozbiljno o tome razmišljati", započeo je Selak gostujući na N1 televizije pa objasnio logističke i tehničke segmente.
"Proces nabave je prvo bio promašen, a potom i kasnio. Nabava borbenog aviona nije jednostavna. Djelomično sam sudjelovao u prvom povjerenstvu, kad je trebala biti realizirana nabava F-16", poručio je.
Stigla reakcija na nabavku Rafalea: 'Hrvatska je upravo ondje gdje su je htjeli Tuđman i Šušak'
"Iskreno, bio sam samo na prvom povjerenstvu i izrazio sam negativno mišljenje, nakon čega više nisam bio pozvan. Moram biti i afirmativan, ova Vlada je donijela dobru odluku, ovo je vrhunski avion. No, svi borbeni zrakoplovi četvrte ili četvrte plus generacije su vrhunski", istaknuo je.
'Nećemo ga koristiti u obujmu da bude isplativ'
"Samo, ono što ide uz ovakvu nabavu jest biti svjestan mogućnosti i kvalitete. Problem koji ćemo imati jest da ga nećemo koristiti u obujmu u kojem ga moramo koristiti da bi bio isplativ. Moramo pripremiti porezne obveznike da će održavanje i korištenje tog zrakoplova biti enormno. Predsjednik nije bio u pravu, nećemo ga koristiti u kontroli zračnog prostora, već u zaštiti zračnog prostora. A to će biti jako skupo jer su potrebni ljudi, logistika i nabava", poručio je.
FOTO: HINA/MORH/ Sirpa-air
Naglasio je da ovi zrakoplovi nisu novi pa se s njima dobiva garancija od godinu dana. Međutim, što to točno znači?
"Pretpostavljam da je to period u kojem se garantira da će sve biti u redu s njima i Francuzi će preuzeti na sebe ako nešto ne bude ispravno. Nakon toga? Problemi. I toga se bojim. Kad smo radili tu nabavu, žao mi je što nismo išli drugim putem. Smeta mi što nam Francuz prodaje, a Francuz Zvonimir Frka-Petešić, s druge strane, kupuje. Ono što sam htio prije nekoliko godina, ako to već mora biti Francuska, da se kupi Mirage 2000-5, na kojem se i Francuzi obučavaju, pa da onda vidimo. Bio bi daleko jeftiniji i nakon toga bismo utvrdili jesmo li za zrakoplov četvrte plus generacije ili nismo", uvjeren je Selak.
"Zamislite to ovako, trkaća ekipa vozi Golf 2 i domogne se novca pa kupi F1 bolid. Može li to? Može. Ali, može li voziti utrke formule 1? Ne. Kreni s F2, F3 i kad vidiš da možeš, onda kreni dalje. To bi bio put", naglasio je umirovljeni vojni pilot.
Zašto se nije napravila infrastruktura za Rafale, koja je postojala kod korištenja Migova?
"Nije mi jasno da ljudi iz struke ne shvaćaju što je infrastruktura. Za što će se koristiti taj avion? Kad imaš borbeni avion, onda se ponašaj prema njemu kao ratnom avionu", odgovorio je Selak.
Generacijski uspjeh Vlade RH: Prvi avioni 'Rafale' u rukama hrvatskih pilota
FOTO: HINA/ Lana Slivar Dominić
Upitan kako izgleda jedan dan pilota koji leti takvim zrakoplovom, odgovorio je:
"Bez ikakve arogancije, pilotima će biti najlakše. Nakon aviona koji je toliko star i nezgodan za upravljanje, prelazite na toliko suvremen i dobar avion, koji vas senzorima upozorava na sve opasnosti, daje vam toliko optimalnih rješenja da samo morate promijeniti sklop. Teško će biti onima u održavanju. Bojim se da ćemo morati Francuze itekako i dalje plaćati u višem stupnju održavanja. Trebamo inženjere i tehničare, a oni su skupi. Uz to, teže ih je zadržati u Hrvatskoj jer su plaće premale i jer ih se tjera da budu portiri. Platite ih, neka rade svoj posao", zaključio je Ivan Selak.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.