NOVA AFERA?

Ukradeni osobni podaci građana, stručnjak upire prstom: 'Meni se osobno to dogodilo nekoliko puta'

Autor

jg

Tko je i zašto ukrao osobne informacije o vlasnicima svih registriranih vozila - istražuju SOA, policija i Agencija za zaštitu osobnih podataka. Uz Ministarstvo unutarnjih poslova, pristup podacima imaju Centar za vozila Hrvatske i Hrvatski ured za osiguranja.

29.05.2024. u 07:27
Ispiši članak

Zamjenik predsjednika Hrvatske udruge menadžera sigurnosti Alen Delić je rekao kako se iz javnih istupa nadležnih institucija još uvijek ne zna što se dogodilo, odnosno kako je došlo do krađe osobnih informacija o vlasnicima svih registriranih vozila. "Može doći do toga da je netko tko je imao ovlašteni pristup došao do podataka i nešto napravio s njima. Može biti netko drugi tko je putem te osobe koja je imala ovlašten pristup, a može biti neki drugi fizički pristup računalu ili dijelovima sustava da bi došao do podataka", rekao je.

Stručnjak za kibernetičku sigurnost  Marko Gulan je naglasio kako struktura podataka, cjelovitost podataka i ono što se nalazi u bazi ne bi trebalo biti problem otkriti. "Ako znamo da je baza jednog tijela vrlo siromašna s podacima, vrlo ograničena, onda ako stavimo u matematičku formulu sve nepoznanice, vrlo brzo se može doći do rezultata, do točnog odgovora. Ono što zapravo iznenađuje u čitavoj ovoj priči, da imamo jednu veliku nepoznanicu u vrijeme kad je informacijska sigurnost na relativno visokoj razini, da se može zapravo dogoditi ovakav jedan incident i da možemo tvrditi da ne znamo kako se dogodilo. To jednostavno budi sumnju kod ljudi i nije dobro", rekao je.

Sudski vještak za telekomunikacije Đuro Lubura je rekao kako je pitanje kad je ta baza nastala i koliko je svježa baza podataka. "Onda je potrebno utvrditi odakle je ona mogla doći. Dakle, policija i oni koji se bave kriminalističkim istraživanjem će sasvim sigurno voditi računa o svemu tome", kazao je. Istaknuo je da Ministarstvo unutarnjih poslova vodi samo one podatke koje se tiču registracije motornih vozila, njihovih vlasnika i posjednika.

FOTO: HRT

Ovo su mogući razlozi curenja podataka

Poručio je kako, s druge strane, Hrvatski ured za osiguranje koji na temelju Zakona o obveznim osiguranjima u prometu ima pravo raspolagati i ovim podacima MUP-a, raspolaže puno širom količinom podataka, puno širom bazom podataka jer su im i osiguravajuća društva obvezna dostavljati podatke o osiguranjima. "Dakle, kad se usporedi što i tko od ovih mogućih sumnjivaca ima u svojim bazama, relativno jednostavno će biti utvrditi odakle su ti podaci mogli doći", kazao je.

"Mislim da će to biti vrlo jednostavno otkriti. Meni se prema svemu što do sad znamo čini da su ti podaci došli iz osiguravateljskih krugova. Kao što se i nama koji imamo vozila u prošlosti događalo da nas pred istek osiguranja pozivaju osiguravajuća društva s kojima nemamo nikakav poslovni odnos i koji ne bi trebali imati naše podatke. Meni se osobno to dogodilo nekoliko puta. Dakle, pozivaju vas, predlažu da kod njih sklopite osiguranje, iako vi njima nikad niste dali osobne podatke, niti oni bi trebali biti upoznati, niti da imate vozilo, a niti da kad vam ističe polica osiguranja", rekao je.

Delić je rekao kako djelatnici kad prelaze iz firme u firmu mogu sa sobom prenijeti određen broj podataka te ih iskorištavati. "Veći bi bio problem da su svi ili neki imali pristup ovako velikoj bazi podataka. Iz perspektive zaštite osobnih podataka, vama će vrijednost vaših podataka biti jedno, nekom drugom će biti nešto drugo. Ako je netko koristio podatke koje je dobio ilegalnim putem, također treba biti kažnjen za takvo djelovanje", rekao je.

FOTO: HRT

'Osobno se ne brinem previše'

Gulan je naglasio kako su svi dionici tržišni dovoljno svjesni problema i da će se zapravo tražiti potvrde identiteta. "Možemo reći da je dobra situacija da podaci nisu izišli po bespućima interneta da se mogu kupovati na crnim burzama. Transfer ili kupovanje podataka na USB sticku danas, ne može biti toliko masovno. Ja bih zapravo volio da kroz javni prostor ipak malo smirimo tenzije. Ja se osobno ne brinem previše. Shvaćam zabrinutost građana RH. Očekujem li neke veće probleme vezano ove podatke koji su izišli van, pa zapravo i ne očekujem", rekao je. 

Božinović progovorio o velikoj krađi podataka: Na meti vlasnici registriranih automobila

Delić smatra kako postoje dvije vrste zabrinutosti od strane građana."Prva je, je li može netko iskoristiti njihove podatke da bi njih osobno napao, što se iz ovih podataka ne može pretjerano puno. Druga je zabrinutost koja se odnosi na neke institucije. Ako imamo sposobnost da uzme dva i po milijuna određenih podataka, kako da vjerujemo da neće uzeti neke druge podatke", rekao je. Đuro Lubura također smatra kako treba smiriti tenzije. "Ovaj set podataka nije toliko opsežan da bi mogao stvoriti probleme", istaknuo je za HRT

Kako je ranije pisao Večernji list, procurilo je 2.444.587 zapisa o vozilima 1.195.052 fizičkih osoba, koja sadrže njihova imena, adrese, OIB-ove, JMBG-ove, datume rođenja, registracije i ostale podatke o vozilima i njihovim policama osiguranja.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.