NOVI SLUČAJ
Stručnjak zbog rampi upozorio na izbjegnutu tragediju: 'Moglo je doći do prevrtanja trajekta'
Prometni stručnjak Željko Marušić komentirao je pad rampe koji se dogodio na Jadrolinijinom trajektu Supetar nadomak pristaništa u Brestovi u srijedu.
"Nevjerojatan slijed neodgovornosti, neorganiziranosti i nestručnosti u Jadroliniji, koji ukazuje da su trajekti koji povezuju naše otoke 'tempirane bombe', što u drugom i trećem incidentu samo srećom nije završilo još većom tragedijom nego u prvom, u Malom Lošinju, nalaže da u istrazi današnjeg incidenta na trajektu Supetar u obzir treba uzeti i sabotažu", napisao je Marušić.
"Gore od samog pogibeljnog događaja ponekad je objašnjenje njegovog uzroka, a upravo to je u slučaju trećeg po redu incidenta s padom rampe na trajektu Jadrolinije, drugi put tijekom plovidbe, 'neslužbeno' prenio dnevni list. Podsjeća na vic u kojem se vozač, zatečen u brzinskom prekoračenju, policajcu opravdava kako je žurio kući jer je malo više popio", istaknuo je prometni stručnjak.
Dodao je kako je pristupna rampa trajekta, pramčana ili krmena, ovisno o proceduri pristajanja, smije se odbraviti i početi spuštati tek kad trajekt pristane i užadima se priveže uz pristanište. "Ni u kojem slučaju prije toga", naglasio je.
FOTO: Željko Marušić - Damir Krajac / CROPIX
Moguće tragične posljedice
"Pristupne rampe na trajektu pandan su teretnih vrata (cargo door) na zrakoplovu, sustav bez ikakve (aero- odnosno hidro-) dinamičke sigurnosne redundancije te je otvaranje dozvoljeno samo u slučaju osiguranog statičkog stanja, kad je zrakoplov zaustavljen i osiguran na stajanci, odnosno trajekt pristao i zavezan na pristaništu", objasnio je Marušić.
Kaže kako svaki drugi slučaj vodi u katastrofu. "Odnosno, pri otvaranju teretnih vrata na zrakoplovu, odnosno pristupne rampe na trajektu, nesreću s izvjesnim tragičnim ishodom mogu spriječiti samo povoljne okolnosti (mala visina/udaljenost od obale i vremenski uvjeti) te puka sreća", naglasio je.
"Da se u slučaju trajekta Mljet 31. kolovoza 2024. nadomak pristaništa u Supetru ili jučer na trajektu Supetar nadomak pristaništa u Brestovi rampa spustila pri lošem vremenu, čak i samo nekoliko metara od obale, moglo je doći do prevrtanja i potapanja trajekta te velikih ljudskih gubitaka!", upozorio je.
FOTO: Damir Skomrlj/CROPIX
Skandalozno objašnjenje
"Prodor vode u hidrodinamički nestabilan trajekt, uslijed valova i/ili vjetra, kojemu se pri plovidbi u nepovoljnim okolnostima otvori rampa (početni poremećaj izaziva povećanje gradijenta nestabilnosti, jer naginjanje izaziva ulazak morske vode i dodatno povećava naginjanje, a to dodatno povećava prodor morske vode…) izaziva razmjerno brzo prevrtanje i potonuće", napisao je prometni stručnjak.
Marušić je istaknuo da u tim situacijama pogibeljnost za putnike i posadu trajekta povećavaju "neosigurana vozila, koja bi izazvala fizički kaos i kolizije s osobama u utrobi broda." "Skandaloznost cijelog slučaja pokazuje i naglašava nestručno, diletantsko objašnjenje u dnevnom listu", dodao je. Potom je naveo citat iz medija.
"Do incidenta je došlo jer prvi časnik broda nije uključio hidrauliku prilikom spuštanja rampe. To se dogodilo dok je brod prilazio obali, a kada je uočio da hidraulika ne radi, prvi časnik uključio ju je tijekom spuštanja rampe. Međutim, rampa je tada izbila cilindar. Kako se više nije mogla podići, brod se okrenuo i putnike i vozila iskrcao preko krmene rampe".
FOTO: Damir Skomrlj/CROPIX
Niz problema
Marušić je istaknuo da je to nelogično, nestručno i nedopustivo iz nekoliko razloga. To su da se "priznalo da je pokrenut nedopustiv postupak – odbravljivanje i spuštanje rampe prije pristajanja i privezivanja trajekta" te da "razina nestručnosti i neodgovornosti ukazuje da se, radi 'uštede' u vremenu i aktivnostima, plovilo s neblokiranom i neosiguranom pramčanom rampom", napisao je.
Kao sporno je naveo i da je "hidraulični mehanizam konstruiran tako da ima potpunu i dodatnu mehaničku redundanciju, odnosno može podnijeti i prihvatiti najveće težinski uvjetovano statičko i dinamičko opterećenje rampe pri spuštanju. Rampa ni u kojem slučaju pri spuštanju ne bi smjela moći 'izbiti cilindar', hidraulički", istaknuo je.
FOTO: Damir Skomrlj/CROPIX
Nužna promjena
Naglasio je također da "slijed događaja, potpuno neusklađen s propisanim procedurama održavanja i upravljanja brodskih sustava, ukazuje da je trajekt krenuo s neispravnim hidrauličkim mehanizmom pramčane rampe, što je zaduženima za aktiviranje i posadi trebalo biti funkcionalno, pa čak i vizualno jasno (!) i/ili su prilikom aktiviranja spuštanja rampe, osim nedopustivo preranog početka postupka, pokrenute pogrešne odnosno nedopustive (!) aktivnosti povezane s nedopustivim stanjem (alkohol…), odnosno namjerama (sabotaža) odgovorne(ih) osobe(a)."
Prometni stručnjak otkrio uzrok kaosa u centru Zagreba: 'Tjera ih se već godinama'
"Nažalost ovo je (pre)teška posljedica izostanka nužne smjene uprave Jadrolinije nakon tragičnog lošinjskog (11. kolovoza 2024.), a posebice supetarskog (31. kolovoza 2024.) incidenta. Zbog toga treba odmah smijeniti upravu Jadrolinije i uvesti prinudnu upravu, a istragu incidenta preuzeti DORH", zaključio je Marušić za Autoportal.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.