TRAGEDIJA NA BRODU

Stručnjaci analizirali nesreću na Lošinju: 'Tri su problema zbog kojih su poginuli mornari...'

Autor

hk

U nezapamćenoj tragediji pada rampe život su izgubila tri mornara Jadrolinije - vođa stroja Boško Kostović (56) iz Vinišća, kormilar Marko Topić (38) iz Solina te kormilar Denis Šarić (54) iz Zadra.

13.08.2024. u 20:42
Ispiši članak

Rampa je teška 10 tona, a dva dana nakon nesreće još se ne zna kako su se u njenoj blizini našli mornari koji su smrtno stradali i je li prije bilo problema s istom. Policija, Županijsko državno odvjetništvo te Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu rukovode istragom.

Ona bi trebala odgovoriti na sva pitanja, a u međuvremenu vrti se nekoliko scenarija zbog čega je moglo doći do nezapamćene tragedije na Lošinju. Kao uzrok pada rampe spominju se raniji problemi sa spuštanjem rampe, čak i starost broda, problem s klinovima, a sad i puknuće sajle.

"Treba objasniti mehaniku koja podiže i spušta rampu. 'Lastovo' je trajekt koji prvotno diže provu putem hidraulike, a potom se spušta rampa uz pomoć sajli koje preko koloturnika također poteže hidraulika. Te sajle su debljine 10, nekad 12 milimetara, i isprepletene su. Tako se rampa podiže i spušta", rekao je za 24sata iskusni brodski strojar.

FOTO: HINA/Jadrolinija

'Rampa je bila nezaustavljiva' 

Pričao je i o dijelu osiguranja rampe. "Ona se osigurava nečim što mi zovemo šigurece, ali službeno su to klinovi. Nalaze se s bočne strane rampe. Uz to, postoji sustav zakočenja rampe s gornje strane. Tamo se svaki put prije isplovljavanja stavljaju klinovi kako rampa ne bi pala u more", dodao je.

Objašnjava kako klinovi, koji navodno nisu bili stavljeni, jesu problem, ali nisu uzrokovali pad. Oni su trebali biti svojevrsni osigurač da rampa ne dođe u slobodni pad. Tek treba utvrditi zašto je rampa uopće pala. "Ako je kapetan zaista doviknuo da klinovi nisu stavljeni, to je problem. Očito su shvatili da ih nema. Pretpostavljam da se kapetanu upalio svjetlosni alarm", rekao je.

Kaže da je rampa bila nezaustavljiva. Brodski strojar kaže kako on vjeruje da je došlo do pucanja sajle te da je to uzrok pada rampe. "Rampa je nekako morala doći u slobodan pad. Te sajle mijenjaju se u intervalima, kako je naveo proizvođač. U kakvom su stanju bile, ne znam. Postoji i varijanta dva, a to je da je popustilo ulje od hidraulike", kaže.

FOTO: Zvonimir Barišin/PIXSELL

'Biti mornar je opasan posao'

Osvrnuo se potom na rješavanja kvarova. Ističe kako je "Lastovo" brod star 55 godina. Elektronike previše nema, riječ je o čistoj mehanici, a upravo zato i posada mora biti stručna. "Manje kvarove uvijek i u pravilu stopostotno rješava posada. Oni su i zaduženi za to. Sve kreće od detekcije. Kvar se uvijek vidi preko sistema na mostu", ističe stručnjak.

No, smatra kako je propusta u postupanju bilo. "Rampa se mora učvrstiti u najmanje četiri točke. I tek onda pristupa se radu. Drugo, neobičan je detalj, ako je stvarno tako bilo, da kapetan dovikuje posadi da nisu stavljeni klinovi. Postoji razglas, linija preko walkie-talkieja. Nitko se na brodu ne dovikuje ako sve radi", govori brodski strojar.

Butković se napokon oglasio o tragediji: 'Suzdržite se od izjava...'

S druge strane, javio se i stručnjak za brodsku sigurnost koji kaže kako postoji i problem sigurnosnog treninga. "Biti mornar opasan je posao, koji nosi rizik. To je potvrdio i ovaj događaj. Procjena rizika nije bila dobra. Ne znam je li to na razini posade, kompanije ili cijelog hrvatskog pomorstva", ističe stručnjak.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.