LIJEČNICI MOLE ZA POMOĆ
Stigla žestoka kritika na rad HZZO-a: 'Vas se, dragi pacijenti, šeće zbog nepotrebne papirologije'
Istraživanje Digital Doctor za 2022. godinu, a koje je proveo Mediately, pokazalo je da je opterećenost liječnika i dalje problem broj jedan koji navode u evaluaciji kvalitete rada.
Navedeno istraživanje je pokazalo da je od gotovo 7000 europskih liječnika iz devet zemalja, među kojima su se našli i oni iz Hrvatske, njih 76 posto zabrinuto upravo zbog preopterećenja poslom.
Posebno se u Hrvatskoj na opterećenost poslom referiraju obiteljski liječnici, a kao razlog navode administrativne obaveze zbog čega svojim pacijentima ne mogu posvetiti dovoljno vremena za liječenje i savjetovanje.
Da je zdravstveni sustav prepun problema, a pri tom su oni najveći nestašica lijekova, dugovi, ali i liste čekanja, jasno je naglašeno na konferenciji o zdravstvenoj pismenosti na kojoj su se okupili ključni sudionici zdravstvenog sustava održanoj u siječnju ove godine.
I tu se ponajviše govorilo o opterećenosti generiranoj birokracijom i nedostatkom liječnika.
"Situacija u obiteljskoj medicini je toliko katastrofalna da zapravo nikakav štrajk nije ni potreban. Mi se prirodno urušavamo i nismo u mogućnosti pružiti ni kvalitetnu ni dostupnu zdravstvenu zaštitu na način na koji to pacijenti zaslužuju, naglasila je Nataša Ban Toskić", naglasila je tom prigodom predsjednica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine.
FOTO: HINA/Admir Buljubašić
Administratore u ordinacije
Kako se riješiti administrativnog opterećenja? Jedno od mogućih rješenja je ponudio Pilot projekt: studenti medicine - administratori proveden u Zagrebu od srpnja do rujna prošle godine.
Naručivanje na preglede, ispunjavanje različitih potvrda, obrazaca, unos nalaza u kartone, ispisivanje uputnica i recepata na preporuku bolničkih liječnika, samo su nei od poslova kojima su se administratori bavili za vrijeme trajanja projekta, a rezultati su pokazali da na ovaj način mogu doprinijeti s rješavanjem čak trećine dnevnog posla kojeg bi inače odradili liječnik ili sestra umjesto da su fokusirani na pacijente.
Iz Ministarstva zdravstva su poručili tada da će razraditi model i sve detalje, od struke administratora do visine plaće, a da bi ovakva praksa trebala zaživjeti 2024. godine koja se opasno približava.
Međutim, administrativni dio nije samo posljedica rada s pacijentima. Iz KoHOM-a su jasno prozvali Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje zbog čestih kontrola i kažnjavanja liječnika s njihove strane upravo najviše zbog administrativnih obaveza i pogrešaka.
To nepotrebno opterećenje nemedicinskim poslom samo dodatno odvraća nove generacije liječnika od obiteljske medicine, tvrde.
"Iako nam je javno najavljivano administrativno rasterećenje, između ostalog i oslobođenje od obveze pisanja putnih naloga, do njega nije došlo. Odlukom, koja može isto tako biti i povučena, najavljeno je da nas HZZO neće financijski kažnjavati za putne naloge, ali da ćemo ih i dalje morati pisati – dakle nema rasterećenja. Samo su 'velikodušno' odlučili da nas privremeno neće kažnjavati to jest da nećemo morati plaćati troškove vašeg putovanja HZZO-u ako pogriješimo u kojem kilometru. Stoga mi, obiteljski doktori organizirani u KoHOM, smatramo da u suradnji s našim pacijentima trebamo izbacit nepotrebnu papirologiju, čime će nam ostati više vremena za naš posao - liječenje bolesnika", navode iz Koordinacije.
Foto: HINA/Dario Grzelj
Poruka pacijentima
"Vas se, dragi pacijenti, 'šeće' zbog nepotrebne papirologije", poručili su.
Podsjećaju kako svaki pacijent koji ima pravo na naknadu putnih troškova i ima izdani putni nalog svojeg doktora, ionako mora otići na šalter HZZO-a gdje mu se procijeni pravo na naknadu troškova i isplate sredstva te su pacijentima poslali izravnu poruku:
"U međuvremenu uspostavom e-sustava papirnatu uputnicu više ne morate kod nas podizati, ali su Vam ostavili obavezu da dolazite po putne naloge. Ne vidimo razloga da pacijent, s nalazom izdanim u bolnici, ne otiđe direktno na šalter HZZO-o i ondje mu HZZO administrator ne procjeni (kao i sada) pravo na troškove prijevoza bez uplitanja obiteljskog doktora. Pacijentu i doktoru jednostavnije".
U nekoliko mjeseci ponovno se srušio sustav HZZO-a: Pacijenti i liječnici bili na rubu živaca
Drugim riječima, pozvali su svoje pacijente da im pomognu da se svi zajedno "oslobode nepotrebne administracije" i to način da se ubuduće s nalazom jave direktno u HZZO i zatraže vještačenje na pravo povrata putnih troškova.
S jedne strane očekuje se da bi u svrhu poboljšanja efikasnosti Ministarstvo u suradnji s liječnicima i HZZO-om moglo naći digitalno rješenje za ovakve nelogičnosti, a s druge strane, neosporno je da bi po uzoru i na neke zemlje Europske unije, poput Irske, administratori donijeli veliko rasterećenje liječnicima. Konačno bi se mogli baviti onime zbog čega i jesu u zdravstvenim ustanovama, a to je liječenje.
* Tekst je nastao u okviru projekta "Što skriva Beroševa reforma zdravstva" kojeg je financijski podržala Agencija za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.