BUDITE NA OPREZU

Širi se ovaj oblik prevare, a institucije nemoćne: 'Iza svega stoje kriminalne skupine iz Kine'

Autor

im/h

Putem interneta kupuje svaki treći građanin, a zbog slabe informiranosti potrošača mnogi nasjednu na prevare nakon kojih rijetko budu obeštećeni.

01.03.2024. u 08:49
Ispiši članak

"U Hrvatskoj je aktivno iznimno mnogo lažnih internet stranica, između 150 i 200", otkrio je Roland Vizler iz Ministarstva unutarnjih poslova na Dijalogu s potrošačima koji je u Zagrebu organizirala Europska komisija u suradnji s Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja. Taj veliki broj lažnih stranica, nažalost, nije jedino što je problematično u zaštiti potrošača. Problematična je i činjenica da je lažnim stranicama teško stati na kraj.

Na upit moderatora što čine s lažnim stranicama Vizler odgovara da trenutno ništa. "Iza toga stoje organizirane kriminalne skupine iz Kine. Te su stranice fizički smještene na servisima i infrastrukturi koja ne surađuje s policijom te su izvan jurisdikcije svih država", objašnjava Vizler. Edukacija i informiranost stoga je najbolja zaštita prilikom kupnje i prodaje na internetu. Upravo je to najslabija točka kupaca koji sve češće kupuju putem interneta. Internet trgovinu prakticira svaki treći građanin Hrvatske.

"Oni koji nisu upoznati s općim uvjetima poslovanja trgovca, ne znaju kako se izvršava povrat, tko ga plaća, trgovac ili potrošač, nisu upoznati sa sigurnim načinima plaćanja", nabraja Igor Vujović iz udruge "Potrošač" najčešće nedoumice potrošača. Zamke pritom vrebaju sa svih strana. Od lažnih internet stranica, krivotvorenih i piratiziranih proizvoda, krađe identiteta kojima se prevaranti koriste za lažno oglašavanje… Ono što posebno zabrinjava da ne postoje efikasni mehanizmi koji će zaštiti online kupce.

FOTO: HINA/Dario Grzelj 

'Imali smo desetak takvih slučajeva' 

Mirna Brkić Pavišić iz Državnog inspektorata objašnjava da problem kod internet prijevara nisu trgovci koji su registrirani u Hrvatskoj ili u EU-u jer u tom slučaju Inspektorat ima alate za kažnjavanje. "Problem su oni koji su registrirani u trećim zemljama. Da bi Inspektorat određenu web domenu, odnosno internet trgovinu, blokirao moraju utvrditi o kome se točno radi", kazala je, piše Poslovni.hr.

"Kod lažnih stranica to je gotovo nemoguće jer na stranicama ne ostavljaju gotovo nikakve podatke o sebi", dodala je. Potrošači koji kupuju putem lažne online trgovine, pak, rijetko će biti obeštećeni. "Imali smo tek desetak takvih slučajeva", rekla je Brkić Pavišić. Vizler savjetuje potrošače da sve vrste računalnih prijevara prijavljuju policiji navodeći da u 60 posto slučajeva uspijevaju doći do počinitelja.

Internetske prijevare uzele su maha: Sve je više prijavljenih slučajeva u Hrvatskoj

Potrošači na raspolaganju imaju još jedan važan alat zaštite, osporavanje kartičnih transakcija ('chargeback') kojom kupci kojima usluga nije izvršena (nije stigao paket ili nije vraćen novac nakon povrata paketa) mogu od banke tražiti povrat novca. "Pravo je to s kojim građani u Hrvatskoj, pa ni banke, najčešće nisu upoznat", rekla je predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.