POTREBNO JE POVEĆANJE IZVJESNOSTI KAŽNJAVANJA
Prometni stručnjak objavio tri pouke nakon stravične nesreće u Zadru
Zamislite bilo koju drugu zemlju na svijetu u kojoj je moguće da najviši pravosudni dužnosnik drastično krši ograničenje brzine, ignorira izravne naredbe prometne policije, zloupotrebljava pravosudnu proceduru i prođe nekažnjeno.
A kad biste pitali odgovorne u Švedskoj, Švicarskoj, Njemačkoj… je li moguće da najviši policijski službenik privatnim automobilom više od trostruko prekorači brzinsko ograničenje u naselju i prođe nekažnjeno, to bi njima apsurdno pitanje shvatili kao provokaciju.
U takvim zemljama ne postoji mogućnost cestovnih utrka, u kakvoj su u ponedjeljak navečer, na Liburnijskoj obali u Gradskoj luci u Zadru, u izlijetanju sumanuto jurećeg Audija A6 s ceste, preko nogostupa u more poginuli 22-godišnji vozač i 17-godišnji putnik iz vozila, a drugi 17-godišnji putnik teško ozlijeđen, piše Željko Marušić za Autoportal.
Ne postoji mogućnost da o takvim sumanutim ‘utrkama’ mjesecima bruji cijeli grad, Facebookom kruže videosnimke, a da policija ne poduzima ništa. A zašto i bi, kad se lokalni policijski moćnik u sličnoj situaciji izvukao bez kazne, što je u civiliziranom svijetu valjda moguće jedino u Hrvatskoj, zašto neiživljenim klincima, u tko zna kakvom stanju, to ne bi bilo omogućeno?!
Ovaj slučaj stravične jurnjave gradskom ulicom usporediv je s još pravosudno neriješenim (!) slučajem kad je krajem kolovoza 2018. Marin Kamenički Mercedes-AMG-om snažnijim od 500 KS jurio 195 km/h zagrebačkom Ilicom i usmrtio dvije osobe. Razlika je jedino što nije bilo poginulih drugih sudionika u prometu izvan inkriminiranog vozila. Mladi par koji je šetao nogostupom, pred kojim je zadarski Audi nekontrolirano fijuknuo u more, za dlaku je izbjegao smrt.
U prva četiri mjeseca 2020. na našim je cestama smrtno stradalo 68 osoba, u usporedbi sa 74 iz 2019. Poboljšanju trendova u travnju zasluga je, očito, drastično smanjena mobilnost građana zbog pandemije koronavirusa. U prva tri mjeseca bilo 52 poginulih na cestama, u usporedbi s 48 u istom razdoblju.
U svakom zlu ima i nešto dobroga pa je tako ova nesreća potvrdila koliko je bilo štetno ukidanje kategorije ‘mladih vozača’, do navršene 24. godine, za koje je vrijedilo ograničenje snage motora.
Zbog toga bi dugoročno trebalo redefinirati sustav autoškola, obrazovnu komponentu prebaciti u školski sustav, a po američkom modelu smanjiti broj potrebnih sati vožnje. Sjećate li se kada je netko poginuo, i je li ikad, zbog manjka vještine vožnje, a ne zbog teškog kršenja prometnih propisa? I to često zato, kao očito 24-godišnjak jučer u Zadru, jer se nije plašio da će biti kažnjen.
No, treba uvesti mehanizam privremene vozačke dozvole, koja bi vrijedila tri godine (u slučaju težih prekršaja bi se poništavala), a potom bi se izdavala trajna. Apsolutno je najvažnije povećati izvjesnost kažnjavanja, prvenstveno postavljanjem radarskih kamera certificiranih za pravosudne postupke.
Edukacija, autoškole, Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa… Nula bodova! Ništa od toga nije spriječilo 24-godišnjeg vozača u sumanutoj vožnji, koja je pukom srećom završila samo s dvoje poginulih.
Fokusirajmo se na ove tri mjere: 1. Povećanje izvjesnosti kažnjavanja, 1. Povećanje izvjesnosti kažnjavanja, 1. Povećanje izvjesnosti kažnjavanja. A za to je važno, osim premrežavanja svih prometnica i opasnih mjesta, unaprijediti pravosuđe.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.