ANALIZA NESREĆE
Prometni stručnjak Marušić: Na Braču nije bilo pada zrakoplova već prinudno udarno slijetanje
U utorak oko 9.40 sati na području otoka Brača pao je sportski avion Cessna, pri čemu su svi putnici preživjeli.
Nesreću na Braču komentirao je prometni stručnjak Željko Marušić za Autoportal.
Tekst prenosimo u cijelosti:
"Nikad u povijesti avijacije pad zrakoplova, kad je bilo više od jedne osobe u zrakoplovu, nisu preživjeli svi. To je tehnički i biomehanički nemoguće. Tako je bilo i jutros u nesreći sportskog zrakoplova Cessna na Braču. Cessna 152 i Cessna 172 (zasad nije potvrđeno o kojem je zrakoplovu riječ), visokokrilac s upornicama i fiksnim stajnim trapom idealan je za obuku pilota, jer je jednostavan i pouzdan te lak za upravljanje.
Zvuči kao anegdota, ali je činjenica, koja se govori pilotima početnicima. “Ako ste na dovoljnoj visini, a zrakoplov upadne u kovit, zbog sloma uzgona ili gubitka uzdužne i poprečne stabilnosti pa vas uhvati panika – pustite komande i zatvorite oči. Zrakoplov će se sam stabilizirati!“ S druge strane, na tom zrakoplovu, jednostavne, pouzdane i redundantne konstrukcije, osim motora, praktički nema se što pokvariti.
Sasvim izvjesno, Cessni je pri letu na južnoj strani Brača, otkazao motor, zbog kvara (otkaza nekog sustava ili dijela) ili goriva (kvantitete i kvalitete). Zbog iznimne stabilnosti i niske sletne brzine (može letjeti brzinom od 80 km/h) otkaz motora u Cessni nije veliki problem. Razmjerno jednostavno se odvija postupak prinudnog slijetanja, ali ako su ispunjena dva uvjeta: dobri vremenski uvjeti i raspoloživo mjesto za slijetanje.
Nažalost, Cessni je jutros, na južnoj strani Brača, kod Pustinje Blaca, pri prinudnom slijetanju, na raspolaganju bio samo jedan od dva nužna uvjeta – dobri vremenski uvjeti. Tada prinudno slijetanje prelazi u udarno – 'crash landing', što je jutros bilo na Braču.
Kad su mehanički problemi u pitanju, moguć je i otkaz upravljačkog sustava, ali je kod Cessne, zbog solidne, jednostavne i redundantne izvedbe to vrlo. vrlo rijetko. I tada bi zrakoplov pao, ne bi bio moguć nikakav postupak slijetanja, a posljedice bi bile tragične.
A kad kod Cessne otkaže 4-cilindarski zrakom hlađeni bokserski motor Lycoming, jednake osnovne koncepcije kao motor izvorne Volkswagen Bube, sa središnjim bregastim vratilom i magnetskim paljenjem, najpouzdaniji klipni zrakoplovni motor ikada napravljen, to u pravilu ukazuje na propuste i greške u održavanju i/ili korištenju zrakoplova (ulijevanje premalo goriva, kontaminiranog goriva ili pogrešnog goriva)".
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.