SVE JE JASNO
Ovo piše između redaka o tragediji na trajektu: 'Ne možete svaliti krivnju na nekog drugog'
Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu objavila je u ponedjeljak završno izvješće pomorske nesreće trajekta Lastovo i Jadroliniji izdala 12, a Hrvatskom registru brodova tri sigurnosne preporuke.
Istragom je utvrđeno da se nekontrolirani pad rampe dogodio u okolnostima dok se rampa nalazila podignuta u krajnjem gornjem položaju, pri čemu je hidraulički sustav podizanja i spuštanja rampe bio isključen, a rampa neosigurana mehaničkim sredstvima, navodi Agencija. Također je utvrđeno da članovi posade broda Lastovo nisu bili odgovarajuće i u cijelosti upoznati s funkcionalnostima pramčane rampe i pripadajućeg hidrauličkog sustava pomoću kojega se rampa podiže i spušta.
Razlog tome je nepostojanje dokumentiranih zapisa na brodu kojima bi se identificirale karakteristike i dizajn sustava s posebnim sigurnosnim mjerama, kao i nepostojanja operativnih postupaka za rukovanje, zatvaranje i osiguravanje rampe. Utvrđeno je kako je niz različitih čimbenika utjecao na tešku pomorsku nesreću, a svaki od tih čimbenika u određenoj mjeri, ali u konačnici združeno, utjecao je na slijed događaja koji je doveo do tragičnog ishoda.
Zbog toga je Agencija izdala ukupno 15 sigurnosnih preporuka i jednu pouku s ciljem unaprjeđenja sigurnosti plovidbe. Sigurnosne preporuke temelje se na analizi i zaključcima završnog izvješća ove istrage, a izdane su Jadroliniji (12) i Hrvatskom registru brodova (TRI), budući da su oni najmjerodavniji za njihovu primjenu.
FOTO: Josip Bandić/CROPIX
Butković najavio razrješenje Sopte
Oni na koje se preporuke odnose dužni su izvijestiti Agenciju o provedbi i implementaciji sigurnosnih mjera u roku tri mjeseca. Agencija je izdala i sigurnosnu pouku koja je namijenjena brodovlasnicima, brodarima, kompanijama, klasifikacijskim društvima i pomorcima. U ponedjeljak je i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo izvješće o izvidima pomorskih prekršaja prilikom nesreće, u kojem predlažu pokretanje prekršajnog postupka protiv Jadrolinije, Davida Sopte kao odgovorne osobe u Jadroliniji, te odgovorne osobe na brodu.
Zaključeno je kako sustav upravljanja sigurnošću u Jadroliniji nije u cijelosti uspostavljen te da je zapovjednik Lastova prekršio odredbe poslovnika upravljanja sigurnošću broda. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković najavio je, nakon objave izvješća Ministarstva, da će na Skupštini Jadrolinije 11. veljače zatražiti razrješenje Sopte.
"Sazvao sam skupštinu Jadrolinije u redovnoj proceduri 11. veljače, gdje ću zatražiti razrješenje i opoziv predsjednika Uprave Davida Sopte", kazao je Butković na konferenciji za novinare. Istragu provodi i Županijsko državno odvjetništvo (ŽDO) u Rijeci, koje je u suradnji s policijom provelo izvide nakon nesreće. Kako su ranije potvrdili, nakon što im se dostave izvješća zatražena od drugih nadležnih institucija, ŽDO u Rijeci će donijeti meritornu odluku.
FOTO: Ronald Goršić/CROPIX
Što slijedi?
Ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe pri Ministarstvu mora Siniša Orlić poručio je u ponedjeljak kako je istragom u slučaju pogibije troje mornara na brodu Lastovo zaključeno da sustav upravljanja sigurnošću Jadrolinije nije u cijelosti uspostavljen te je bio "jako, jako manjkav": "U slučaju pomorskih nesreća koje za posljedicu imaju smrt, teške ozljede ili gubitak vozila, te nesreće se klasificiraju kao ozbiljne pomorske nesreće i u tim slučajevima se provode tri istrage koje provode DORH, Agencija za istraživanje nesreća u pomorskom prometu te ova o kojoj danas pričamo Ministarstva mora, prometa i infrastrukture".
Zbog kompleksnosti čitavog ovog slučaja, tragedije koja se dogodila i svih onih koji su direktno ili indirektno pogođeni ili će eventualno biti optuženi, istraga je potrajala nešto duže jer smo nekoliko puta provjeravali činjenice, naglasio je: "Izvide su proveli ovlašteni djelatnici Uprave sigurnosti plovidbe i Lučke kapetanije Rijeka, a sastojali su se od inspekcijskog pregleda broda, saslušanja svjedoka posade broda i djelatnika u Upravi Jadrolinije, tražili smo kompletnu dokumentaciju sustava upravljanja sigurnošću kompanije Jadrolinija i broda Lastovo te došli do zaključka da sustav upravljanja sigurnošću Jadrolinije nije u cijelosti uspostavljen, održavan i provođen na način zahtjevan Uredbom Europske zajednice iz 2008. godine".
FOTO: Tonči Plazibat/CROPIX
Posada na brodu nije znala kako rampa funkcionira
Sukladno tome, dodao je, odlučeno je da se podignu prekršajne prijave protiv brodara (Jadrolinije), odgovorne osobe u kompaniji (predsjednik Uprave David Sopta) i odgovorne osobe na brodu (zapovjednik broda Lastovo). No, s time će se, naglasio je, pričekati do završetka istrage koju provodi DORH i za podizanje eventualne kaznene prijave za ista djela. "Jedno isključuje drugo za isto djelo", poručio je. Dok Sopta tvrdi kako je kontrola ustanovila da je sustav sigurnosti funkcionirao, Orlić ističe da je sustav bio 'jako, jako manjkav'.
"Za sustav upravljanja sigurnošću zadužen je isključivo brodar. Rade se periodični pregledi HRB-a, ali ako nešto niste odradili u kompaniji, ne možete svaliti krivnju na nekog drugog i reći 'OK, ako je to pregledao HRB, onda je sve u redu'. Dogodi se kod pregleda, koji su petogodišnji i jednogodišnji, da je sve u redu, a nakon dva dana se može neki sustav pokvariti, tako da to ne oslobađa kompaniju krivnje", kazao je.
Pomorci tvrde da je problem puno dublji: 'Časna ostavka više nije opcija'
Naš je zaključak da posada na brodu nije znala kako rampa funkcionira, naglasio je. "Nisu imali nikakve karakteristike tog hidrauličnog motora. Netko je, prema izjavama koje su dali, znao da rampa može pasti kad se ugasi hidraulika, dok ih većina nije znala. A brodar je zadužen da ih s time upozna, oni su to morali znati i to je osnovna stvar zašto jedan dio prekršajne odgovornosti ide prema brodaru", pojasnio je. Iz sindikata poručuju da zapovjednik broda ne može biti odgovoran, a Orlić kaže da je zapovjednik, prema sustavu upravljanja sigurnošću, odgovoran za sve.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.