OSIGURANJA NA MUKAMA

Nema više lova u mutnom: Iz Hrvatske udruge auto struke pozdravili odluku Vrhovnog suda

Autor

td

Osiguranja su na teškim mukama. I Vrhovni sud im je presudio da nemaju pravo nametati oštećenicima gdje će popravljati auto, priopćili su u petak iz Hrvatske udruge auto struke. 

12.07.2024. u 18:01
Ispiši članak

Možete auto popravljati u servisu kojeg sami odaberete, a ne kao što su vam osiguravajuće kuće nametale svoje limare, lakirere, majstore. I danas su u sukobu interesa, jer mnogi osiguravatelji otvorili su radionice u svojem vlasništvu koje su bile privilegirane, navode iz HUAS-a, čije priopćenje prenosimo u cijelosti.

Nakon što je HANFA 10. srpnja donijela novi Pravilnik koji je dao veća prava oštećenicima i jednako tako veće obaveze osiguravajućim društvima, odluka Vrhovnog suda potvrda je kako osiguranja više neće moći loviti u mutnome i nametati svoja balkanska pravila igre. Možete auto popravljati u servisu kojeg sami odaberete, a ne kao što su vam osiguravajuće kuće nametale svoje limare, lakirere, majstore. I danas su u sukobu interesa, jer mnogi osiguravatelji otvorili su radionice u svojem vlasništvu koje su bile privilegirane...

"Nakon puna tri desetljeća napokon smo dobili EU standarde kad je riječ o obaveznom auto osiguranju. Pravomoćna odluka najviše sudske instance u RH samo je potvrda da osiguranje moraju napustiti balkanski način poslovanja. Vratili smo prava oštećenicima, sad i na procjenu ne moraju u osiguravajuća društva, već svom serviseru, auto mogu popravljati u bilo kojoj ovlaštenoj radionici, ni policijski zapisnik više ne moraju tražiti oni, već osiguravajuća društva. Dvije godine borimo se za uljuđenu EU regulativu i napokon smo uspjeli", kazao je predsjednik Hrvatskog udruženja auto struke Antonio Đureta.

FOTO: HUAS

Dvije godine velike bitke za prava oštećenika

On ističe kako ovih dana stižu samo lijepe vijesti za auto struku i servise, prvo od Pravilnika HANFA pa sve do neki dan donesene prve odluke Vrhovnog suda RH, najvažnijeg suda u Hrvatskoj. Navodi i još "jednu iznimno važnu novost za hrvatsku javnost, posebice za sve one koji imaju ugovorenu policu obaveznog auto osiguranja, a takvih je više od 2,2 milijuna".

"HUAS je naime u posljednjih dvije godine, što za svoje članove, a što za obične građane, osigurao pravnu pomoć u više od 1000 slučajeva. I svi odreda predmeti koji su pod "nadzorom" Hrvatske udruge auto struke su do sada riješeni u korist oštećenika, servisera, radionica..., svih onih koji su vjerovali kako je moguće izboriti se za svoja prava pred sudovima. U praksi su osiguravajuća društva nametala svoje standarde i nitko ih baš nije previše pitao pa kako je moguće da sami određuju.

"Upozoravali su u HUAS-u na neusklađenost hrvatskih propisa, koji reguliraju ovu problematiku s onima Europske unije, tražili nadležne da učine sve ono što su još trebali činiti od 2008., od trenutka kad je Hrvatska potpisala pred pristupne pregovore s EU i kad se obavezala primijeniti i na svom teritoriju pravne stečevine zajednice u koju smo ušli pred puno desetljeće. Punih 15 godina proteklo je i Hrvatska se napokon i na ovom području može smatrati uređenom i uljuđenom državom", napominju.
FOTO: HUAS (Ilustracija)

Što točno piše u presudi Vrhovnog suda protiv HOK-a

"Odluku je HUAS dobio protiv HOK osiguranja, koji je uložio reviziju na presudu Visokog trgovačkog suda RH i Trgovačkog suda u Zagrebu. Međutim, Vrhovni je prijedlog za reviziju odbio i time potvrdio presude nižih sudova. To je sjajna vijest za sve, jer sad je mogućnost da sami birate gdje ćete popravljati svoj auto dobio i sudsku praksu i to i onu najvišu. Od 1000 sudskih predmeta koje je HUAS "pokrenuo" protiv
osiguravajućih društva veliki je broj onih koji su presuđeni na općinskim, trgovačkim, županijskim sudovima na isti ili sličan način na koji je to presudio u sporu protiv HOK-a i Vrhovni sud Republike Hrvatske.

Ivan Župan, odvjetnik čije odvjetničko društvo vodi za HUAS i njegove članove brojne predmete objasnio je: "Danas, dana 05. srpnja 2024. godine smo zaprimili rješenje Vrhovnog suda Republike Hrvatske, poslovni broj Revd-2136/2024-2, gdje su u HOK-u dužni platiti punu cijenu sata rada po služenoj cijeni te samim time dali su legitimitet oštećeniku da može popravljati auto u bilo kojoj legitimnoj radionici, a ne samo u onima koje "preporučuju", čitaj - nameću - osiguravajuća društva.

1. Vrhovni sud je odbio prijedlog tuženika (HOK) navodeći kako naknada štete temeljem računa popravka servisa mora biti isplaćena u cijelosti, neovisno radi li se o ugovornoj ili izvan ugovornoj odgovornosti za naknadu štete. Kako bi to pojednostavili za fizičke i pravne osobe, stav je prvostupanjskog Trgovačkog suda u Zagrebu, zatim drugostupanjskog Visokog trgovačkog suda Republike Hrvatske, a sada i Vrhovnog suda Republike Hrvatske kako fizičke i pravne osobe imaju same pravo izabrati servis gdje žele popraviti svoje vozilo, te kako servisima nitko ne može nametati cijenu sata rada po kojoj isti rade, uz uvjet da vozilo bude popravljeno sukladno pravilima struke.

FOTO: HUAS

Nesporno se mijenja odnos 

2. Također, stav drugostupanjskog suda, Visokog trgovačkog suda RH, u mnogobrojnim presudama protiv odgovornih osiguratelja je sljedeći: oštećenikovim odabirom servisa/radionice koja ima veću cijenu sata rada od onog servisa/radionice koje je predložio odgovorni osiguratelj nije i nikako se ne može smatrati doprinosom oštećenika vlastitoj šteti temeljem članka 1092. Zakona o obveznim odnosima.

3. Ovakvim stavom hrvatskih sudova se nesporno mijenja odnos osiguranika i osiguratelja te se preko HUAS udruge maksimalno štite prava servisa na jednako tržišno natjecanje, kao i prava oštećenika/osiguranika na pravičnu naknadu štete povodom osiguranog događaja. Članovi HUAS udruge su preko našeg odvjetničkog društva u rasponu od 18 mjeseci pokrenuli preko 1000 postupaka te je sudska praksa jednosmjerna i pozitivna te potpuno na strani servisa, a samim time i oštećenika koji ne moraju naknaditi razliku umanjene uplate osiguratelja prema računu popravka servisa. Krovna udruga brojnih hrvatskih servisera, HUAS, pune je dvije godine žestoko nametale teme koje su bile ne samo njima u interesu, već i potrošačima, oštećenicima...

FOTO: HUAS (Ilustracija)

Mnoga osiguravajuća društva ne rade u suglasju sa Zakonom

Iz HUAS-a navode i kako je krajem prošle godine Sabor izglasao novi Zakon o obaveznom auto osiguranju, no nedostajala su precizno određena pravila igre. Njih je prošlog petka donijela HANFA. Sada se sužava prostor za manipuliranja, stvaranje monopola, nasilnog nametanja svojih pravila, kartelskog udruživanja..., od strane velikog broja osiguravajući kuća. Novi Zakon, a i novi Pravilnik HANFA-e sada postaju zakonski okvir.......unutar kojeg se moraju ponašati oštećenici, osiguravatelji, serviseri...

Ovo su novi automobili koji najviše padaju na tehničkom: Ističu se tri marke

"Očito je da se osiguravajuća društva još nikako ne mogu pomiriti s činjenicom da se moraju držati Zakona o obaveznom auto osiguranju koji je početkom godine stupio na snagu i koji još direktnije regulira prava i obaveza osiguranja, oštećenika, a i svih onih koji sudjeluju u naplati štete. Jednako tako sad imaju crno na bijelo i Pravilnik koji je odredila HANFA, a točku na i stavio je i Vrhovni sud Republike Hrvatske", zaključio je su Antonio Đureta.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.