OVO BI GA MOGLO ZABRINUTI

Nakon niza havarija oglasila se Jadrolinija: Iznijeli optužbe na račun Butkovićeva ministarstva

Autor

hk

Jadrolinija se oglasila nakon novog incidenta s padom rampe te su naveli kako su njihove stručne službe, uz savjetovanje s neovisnim vanjskim stručnjacima za pomorsko pravo, detaljnu analizu jednoga teksta koji je izašao u javnost.

 

11.10.2024. u 11:04
Ispiši članak

Naime, analizirali su "Nacrt završnog izvješća o provedenoj upravnoj istrazi u predmetu pomorske nesreće broda Lastovo" kojeg je izradilo tročlano povjerenstvo Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. "Iz analite proizlazi kako je tekst sastavljen neobjektivno, moguće i tendenciozno te dovodi u pitanje cijeli sustav izdavanja svjedodžbi i odobrenja od strane Hrvatskog registra brodova", navode.

Tvrde kako to dovodi u sumnju vjerodostojnost potvrda koje je izdao HRB bilo kome od hrvatskih brodara. "Ovakve tvrdnje, pogotovo kada su iznesene u obliku formalnog mišljenja javnopravnog tijela, mogu izazvati dalekosežne posljedice, ne samo na Jadroliniju, nego i na druge hrvatske brodare. Nalazi stručnog povjerenstva problematični su po najmanje sedam točaka", tvrde.

Kao prvu točku naveli su "napad" na kvalitetu i ispravnost rada Hrvatskog registra brodova i njegovih potvrda o sukladnosti u režimu ISM Pravilnika. "Proizlazi da bi Jadrolinija u potpunosti trebala obustaviti svoju osnovnu djelatnost, jer sada važeća 'Potvrda o sukladnosti' Jadrolinije kao kompanije nema vrijednost", dodaju.

FOTO: Jakov Prkic/CROPIX

Neugodne posljedice

Tvrde kako bi takav bi ishod neminovno paralizirao sustav povezivanja hrvatskih otoka s kopnom, što može imati nesagledive posljedice za tisuće građana i poslovnih subjekata. "Uz to, tvrdnje o kvaliteti rada HRB-a bacaju sumnju i na kvalitetu njegova rada općenito, pa tako i na ispravnost u donošenju svih HRB-ovih dokumenata, uključujući i one koji se odnose na druge hrvatske brodare i njihove brodove", dodaju.

Kažu i ako se pokaže da su hrvatska javnopravna tijela ozbiljno dovela u pitanje vjerodostojnost dokumentacije koju izdaje HRB kao "priznata organizacija" to će na međunarodnom brodarskom tržištu ugroziti i otežati poslovanje svih hrvatskih brodara kojima je ISM dokumentaciju izdao HRB, izlažući ih puno češćim inspekcijskim pregledima u stranim lukama (jer će hrvatska zastava postati "sumnjivom" u smislu poštivanja sigurnosnih standarda).

"To bi pak moglo dovesti do toga da će hrvatski brodari svoje brodove masovno ispisati iz hrvatskog upisnika i upisati ih u upisnike nekih drugih zemalja. Ovo će jednim potezom umanjiti flotu hrvatskih brodova, te poništiti napore koje Republika Hrvatska već desetljećima ulaže na povećanju ugleda i atraktivnosti Hrvatskog upisnika pomorskih objekata na kompetitivnom međunarodnom tržištu", kazali su u priopćenju.

FOTO: Jakov Prkic/CROPIX

Daljnje kritike na Nacrt 

Navode kako utvrđivanje elemenata ne znači automatski i krivnju za tragediju. "Plasirani se tekst poziva na Pomorski zakonik prema kojem Ministarstvo provodi upravnu istragu u cilju otkrivanja i kažnjavanja počinitelja pomorskih prekršaja, dakle isključivo postojanja ili nepostojanja elemenata prekršaja, ali ne i utvrđivanja uzroka pomorske nesreće, što pak spada u predmet sigurnosne istrage. Međutim, dio medija je pogrešno požurio elemente prekršaja izjednačiti s krivnjom za tragediju, što je pravno neosnovano", smatraju.

Kao treću točku navode da se u tekstu sugerira kako je prekršajno "odgovorna osoba u pravnoj osobi", istovremeno ne predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv Jadrolinije kao pravne osobe, iako je prekršajna odgovornost prvenstveno usmjerena na pravnu osobu, pa se nameće zaključak da je namjera plasiranja takvog dokumenta pokušaj osuđivanja jedne fizičke osobe - predsjednika uprave. Kao četvrto smatraku da su autori Nacrta koristili dvostruke kriterije.

"Iako u pomorstvu postoji cijeli niz odgovornih osoba i službi za provedbu SUS-a, a autori teksta jasno i navode tko je prema ISM sustavu broda 'Lastovo' odgovoran za zatvaranje i osiguranje svih otvora na trupu, uključujući i rampe, autori ujedno ignoriraju vlastite zaključke i iskaze svjedoka te ne pronalaze nikakve elemente prekršajne odgovornosti drugih osoba. Istovremeno, iako nema obrazloženja u čemu se sastoji baš njegova prekršajna odgovornost, ističu elemente prekršajne odgovornosti predsjednika uprave", dodali su.

FOTO: Paun Paunovic/CROPIX

Pregled 'Lastova' 

"Familijarizacija (postupak upoznavanja članova posade sa sustavima na brodu) uključuje i postupak podizanja, spuštanja i osiguranja pramca vizirnog trupa i brodskih rampi. Odredbe o trajanju familijarizacije predviđaju najdulje trajanje familijarizacije, što znači da kod pojedinih članova posade taj postupak može trajati i kraće. Sva ukrcana posada na brodove flote Jadrolinije ima odslušan tečaj i položen ispit D21 – 26 'Mjere sigurnosti na putničkom brodu'. Dio tog tečaja sadrži i slušanje i polaganje dijela o sigurnosti tereta i putnika, a posebno spuštanje i podizanje rampi na siguran način", navode.

U sklopu šeste toče osvrnuli su se, na kako kažu, navode nedostatke u provedbi sustava upravljanja sigurnošću. "Nad brodom 'Lastovo' obavljen je dodatni pregled u rujnu 2024. godine, kojom prilikom nisu utvrđene ozbiljnije nesukladnosti, kako na razini Jadrolinije, tako ni na razini broda 'Lastovo'. Začuđujuće je kako se nalaz dodatnih pregleda HRB-a obavljenih u rujnu 2024. godine tako drastično razlikuje od nalaza upravne istrage, koji je obavljen u kolovozu 2024. godine. Ističemo, u oba su pregleda sudjelovali predstavnici istog Ministarstva", pišu.

FOTO: Paun Paunovic/CROPIX

Porast putovanja 

U sedmoj točci navode da Pravilnik o upravnoj istrazi ne predviđa da se izvješće predaje u formi 'nacrta', nego predviđa isključivo izdavanje završnog izvještaja o upravnoj istrazi. "Dodatno, u Nacrtu se ne daje obrazloženje zašto je u upravnoj istrazi, i to kao voditelj, sudjelovao djelatnik Ministarstva, a ne djelatnik Lučke uprave, iako je to protivno odredbama Pravilnika o upravnoj istrazi", napominju.

U zaključku tvrde da sustav upravljanja sigurnošću učinkovito funkcionira te da to potvrđuju i podaci da je dosada u 2024. godini Jadrolinija prevezla rekordnih 10 milijuna putnika i tri milijuna vozila, što predstavlja rast od 1,5 posto prevezenih putnika i četiri posto vozila u odnosu na isto razdoblje 2023. godine.

Odbor za pomorstvo zadao udarac oporbi: 'Tu stoji odgovornost u svim politikama do sada'

"Bitno je naglasiti kako je u 2024. godini realizirano ukupno 98 posto putovanja. Od dva posto neizvršenih, samo je 0,12 posto radi tehničkog problema broda, a 1,8 posto radi nepovoljnih vremenskih uvjeta. U svjetlu koncesijskih natječaja za linijski pomorski promet koji su u tijeku i slijede, plasiranje neprovjerenih dokumenata može se gledati i kao ozbiljan pokušaj destabilizacije Jadrolinije u korist konkurencije, ali i dovođenje u pitanje cijelog sustava nadzora u ovom sektoru", zaključili su u priopćenju.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.