SLATKE BRIGE?

NABAVA BORBENIH ZRAKOPLOVA Francuski Rafale u blagoj prednosti pred američkim F-16?

Autor

lb/Davor Ivanković/Večernji list

Za manje od dva tjedna, 12. prosinca, supredsjedatelji međuresornog Vladinog povjerenstva za odabir višenamjenskog borbenog aviona Zvonimir Frka Petešić i admiral Robert Hranj i službeno će obavijestiti premijera Andreja Plenkovića i Vladu tko je pobjednik hrvatskog natječaja. 

30.11.2020. u 08:23
Ispiši članak

U Vladi će tada saznati ime pobjednika, no javnost još neko vrijeme neće jer je za potvrdu još potrebno i mišljenje saborskog odbora za obranu, kao i mišljenje predsjednika države Zorana Milanovića. Prema dosadašnjim najavama izgledan je konsenzus svih državnih institucija.

Premda je povjerenstvo od rujna analiziralo pristigle četiri ponude na natječaj, švedsku za nove JAS 39 Gripene, izraelsko-američku za (pra)stare F-16 Blok 30, francusku za mlađe polovne Rafalee, te ponudu SAD-a za novi F-16 Blok 70, u zadnjih nekoliko tjedana iskristaliziralo se da francuska i američka ponuda vode mrtvu trku. Pobjeda bilo koje od njih jamči da će HRZ u sljedećih nekoliko godina dobiti najsuvremenije svjetske lovce, a tomu se malo tko u početku nadao. Večernji list već je pisao da su slatke muke izabrati jedan od ta dva dominantna zrakoplova, piše Večernji list.

Sad je financijska dvojba

A onda se prije tjedan dana u Zagrebu pojavila francuska ministrica obrane Florence Parly koja se nakon sastanka s ministrom obrane Mariom Banožićem sastala i s premijerom Plenkovićem. Hrvatskoj javnosti predala je sasvim novu poruku u kojoj se prvi put spominje Europski obrambeni fond, višegodišnji financijski okvir za koji je već u samom početku predviđeno 7 milijardi eura. Da je ova poruka bila milozvučna i hrvatskoj strani, vidjelo se i po Banožićevoj izjavi kako Francuska svakako može pomoći svojim iskustvom da se i hrvatske tvrtke pokušaju uključiti u europski program za razvoj obrambene industrije. 

Nakon što je dvojba o izboru aviona s tehničke strane sada naglo prešla na onaj financijski dio priče u kojemu je očito predviđena i svojevrsna kompenzacija troškova nabavke borbene eskadrile, stječe se dojam da je dvojba između francuskih i američkih zrakoplova pomaknuta s 50 naprama 50 na trenutnih 55 naprama 45 posto u korist Francuza. Tako, naravno, situaciju tumače kuloari. No ne treba zaboraviti da su i predstavnici Lockheed Martina u slučaju da Hrvatska odabere novi F-16 spominjali da planiraju industrijsku suradnju s čak šest hrvatskih tvrtki.

Ni slova se, međutim, nije moglo dalje dobiti od predstavnika američkog diva, tako da su te hrvatske tvrtke zasad ostale fantomske. Da je francuska ministrica u Zagreb došla isključivo zbog ponude Rafalea, potvrdila je kazavši da se nada da će 2021. znati konačnu odluku hrvatskih vlasti, te da su se Rafalei dokazali u brojnim vojnim operacijama. Govoreći o tome da se Francuska zalaže za snažniju europsku obranu i veću stratešku autonomiju, Hrvatima je Parly poručila da je “više nego ikada ključno da Europljani osvijeste zajednički izazov... znamo da na Hrvatsku možemo računati”.

I Amerikanci su, kako se primicao kraj natječaja, bili sve izravniji. J.R. McDonalds, jedan od čelnih ljudi Lockheed Martina, na stalna pitanja hrvatskih medija može li američka ponuda biti povoljnija, jer se zna da je najskuplja, oko 1,5 mlrd. dolara, vrlo je jasno poručio da su naravno najbolji borbeni avioni skupi te da, ako si neka država ne može priuštiti takvo zrakoplovstvo, onda neka nabavi Cessne. Ova je američka izravnost dočekana sa simpatijama, jer McDonalds je rekao istinu. Hrvatsku doista nitko ne tjera da nabavi novu borbenu eskadrilu.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.