POSLJEDICE SU BROJNE

Mislite da vam vozilo troši previše goriva? Ovo su mogući razlozi koje odmah trebate provjeriti

Autor

im

Cijene goriva su visoke pa se pokušava uštedjeti na svakom koraku, a jedan je preispitivanje potrošnje samog vozila. "Utjecaji na potrošnju goriva mogu biti potpuno drugačiji od slučaja do slučaja", objasnio je Marin Morava, tehnički savjetnik u Hrvatskom autoklubu.

30.07.2024. u 09:28
Ispiši članak

Morava je objasnio koje neispravnosti na vozilu mogu utjecati na povećanu potrošnju goriva, odnosno što se mora pregledati. Objasnio je da to može biti zbog neispravnih kočionih čeljusti ili parkirne kočnice, koja u potpunosti neće otpustiti kočionu silu kao i kočione čeljusti, kočiona sila može ostati prisutna na nekom kotaču u trenutku pokretanja vozila, a da vozač nije aktivirao kočnicu. Posljedice su povećana potrošnja goriva i kočionih obloga. Nadalje, razlog može biti neispravna geometrija kotača koja može podići potrošnju goriva i uzrokovati nepravilno trošenje guma kao i smanjeni tlak u gumama.

Nadalje, to mogu biti usisni sustavi s trubo punjačima ili atmosferskim motorima koji mogu imati niz neispravnosti. Neki od najčešćih su oštećeni vodovi zraka na visokotlačnoj strani turbo punjača, pa zbog toga dolazi do propuštanja stlačenog zraka ili uvlačenja sekundarnog zraka kod oštećenja vodova zraka na strani niskog tlaka usisa. Tu su i prljavšitna ili nastala neispravnost na senzorima u usisu ili nepravilan rad određenih aktuatora u usisu i još niz mogućih drugih problema. Također, uzrok može biti i neispravan ispušni sustav koji može podići potrošnju goriva zbog slabe propusnosti ispušnih plinova ili propusnosti ispuha u okolinu.

Propusnost ispuha može biti na određenom dijelu ispušnog sustava tamo gdje to nije poželjno. Na primjer, to se može dogoditi na ispušnoj grani motora pa dolazi do uvlačenja sekundarnog zraka iz okoline što može imati loš utjecaj na smjesu goriva i zraka jer senzori u ispuhu imaju utjecaj na smjesu. Također, ugradnja neadekvatnih dijelova u ispuh može utjecati na povišenu potrošnju goriva. Sustav ubrizgavanja goriva može također može biti uzrokom niza problema od onih s neispravnim dobavljanjem goriva kao i pripremom goriva za ubrizgavanje. Istrošene i začepljenje brizgaljke mogu imati loš učinak na potrošnju goriva, kao i niz drugih dijelova u sustavu ubrizgavanja.

FOTO: Pixabay

Postoji niz čimbenika koji mogu uzrokovati potrošnju

Rashladni sustav motora može imati probleme s podizanjem radne temperature motora, a uzrok može biti neispravan termostat. Pothlađeni motor ima veću potrošnju goriva. Neispravan senzor temperature motora također može imati utjecaj na povišenu potrošnju goriva zbog netočnih vrijednosti za sustav paljenja i ubrizgavanja. Istrošena mehanika motora, nizak stupanj kompresije motora, istrošeni vrhovi bregaste osovine, neispravna zračnost ventila, razne naslage prljavštine u usisnim kanalima i ventilima te sjedištima ventila mogu utjecati na potrošnju goriva.

Niz je čimbenika koji još mogu uzrokovati povišenu potrošnju goriva vozila i dobro bi bilo se konzultirati s servisom oko drugih problema koji mogu nastati na našem vozilu. Prije ozbiljnije analize nastalih problema trebalo bi provesti kontrolu jesu li sve servisne radnje redovno provedene jer i neredovito održavanje može utjecati na potrošnju goriva pa je poželjno na vrijeme promijeniti motorno ulje i filtar ulja, filtar zraka motora, filtar goriva, svjećice ili neispravne grijače motora kod dizelskih motora, ulje automatskog prijenosnika, tu su i druge potrebne radnje koje je proizvođač planski predvidio za tu marku i model vozila.

Povišena potrošnja goriva može nastati i zbog uvjeta vožnje, primjerice vožnje kreni-stani i zbog gradske vožnje. Kratke vožnje do pet kilometara s vremenskim odmakom do idućeg pokretanja od tri do osam sati (uvijek hladan motor) mogu i do 50 posto podići potrošnju od specificiranih podataka. Zatim, teško prohodni putevi makadam i uzbrdice, loša infrastruktura, hladnija okolina u kojoj se vozilo nalazi, dodatna masa, puno vozilo putnika i prtljaga, plus priključno vozilo, povećanje otpora zraka kod kretanja vozila zbog krovnih nosača s kutijama ili biciklima – svi ti dodaci će podizati potrošnju goriva.

FOTO: Pixabay

Stil vožnje utječe na povećano trošenje

Neadekvatan stil vožnje može najviše utjecati na povećanu potrošnju goriva, a od pomoći su nam kod novijih vozila različite asistencije koje signaliziraju kada je idealno promijeniti stupanj prijenosa u odnosu na brzinu vozila i broj okretaja motora. Uglavnom se na instrumentoj ploči pojave ikonice za prebacivanje u viši ili niži stupanj prijenosa.

Također kod novijih generacija vozila moguće je koristiti tipku Eco nakon koje se osjeti da motor sporije ubrzava i ovisno o opremi kod zaustavljanja vozila može samostalno i isključiti motor s funkcijom Start/Stop. Naravno, tu je i eko vožnja s kojom sami, vozačkim stilom, možete utjecati ne potrošnju, piše HAK.

Ovo su novi automobili koji najviše padaju na tehničkom: Ističu se tri marke

Proizvođačke specifikacije potrošnje goriva za vozilo često je teško postići u praksi po NEDC ili malo realnijem WLTP ciklusu mjerenja i najčešće je dobar rezultat ako od istih odstupamo od 15-30 posto od specificirane potrošnje. Otvorena vožnja i odlazak na duži put te potrošnja koju ćete tamo ostvariti najbolji su pokazatelj je li s vozilom sve u redu. Ako je potrošnja u prosjeku koji ste mjerili i prije, s vozilom je sve u redu.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.