BRANITELJI U MIRU

Kako su se Hrvatske željeznice prve uključile u obranu digniteta hrvatske države

Autor

Marija Pandžić

Dragovoljac Domovinskog rata Ivica Blažević danas je zaposlenik HŽ infrastrukture, a ondje je i započeo svoj radnik vijek 1977. na mjestu mehaničara. Suprug i otac troje djece u ratu je proveo dvije tisuće dana, odnosno cijeli rat. 

30.07.2018. u 07:25
Ispiši članak

Blažević dolazi iz mjesta Cerovljani kod Hrvatske Dubice, a budući da su Hrvatska Kostajnica i Hrvatska Dubica bile od početka rata na meti Srba, sa svojih osmero sumještana i kolega uključio se u obranu svoga doma.

"Moji kolege i ja pohrlili smo na prvu crtu obrane 9. lipnja 1990. godine. Dobili smo oružje i išli smo braniti svoje kuće. Organizirali smo nekoliko oružanih odreda u sklopu policije kako bi imali pokriće za oružje koje smo imali u rukama. Bez razmišljanja završio sam na prvoj crti obrane budući da je bilo o specifičnom području okupiranom sa Srbima", prisjeća se Ivica Blažević u razgovoru za Direktno.

Na prvoj crti obrane bio je sve do pada Hrvatske Dubice do 13. rujna 1991. nakon pada Hrvatske Kostajnice. Naime, to je područje od tada pa sve do Oluje bilo okupirano.

"Nakon pada Hrvatske Dubice bili smo u Sunju kao dio samostalnog bataljona dok nismo prešli u oklopni vlak u tunelu Viktorovac. U Sunju sam bio ponovno nakon 1992. kada se vlak morao rasformirati na temelju UN-ovih zahtjeva", nadodao je naš sugovornik.

Blažević je podsjetio kako se početkom Domovinskog rata u Hrvatskoj ukazala potreba za opremanje postrojbi policije i vojske oklopnim vozilima. Oklopna vozila služila su kao zaštita braniteljima prilikom transporta, za prijevoz civila sa ratom zahvaćenih područja, evakuaciju ranjenih i poginulih branitelja, dostavu hrane i materijalno tehničkih sredstava na bojišnice, oklopnim vozilima, kamionima i drugim transportnim sredstvima te vojnim zrakoplovima.

Od svibnja do prosinca 1991. u Hrvatskoj je izrađeno preko 250 različitih improviziranih oklopnih vozila. Radilo se na gotovo svim vrstama podvozja, od buldoždera, traktora, kamiona ili autobusa pa sve do automobila, raznih prikolica, pa čak i vlakova te manevarskih lokomotiva. Tako je jedan od oklopnih vlakova tijekom Domovinskog rata bio stacioniran u tunelu Viktorovac kod Siska. Željeznički vlak bio je zaštićen oklopom te opremljen topovima. 

"Hrvatske željeznice prve su se uključile u obranu digniteta hrvatske države te su tako dale veliki obol Domovinskom ratu. Oklopni vlak služio je za izvlačenje ljudi, za podršku ratnim jedinicima koje idu u napad. Svako nadlijetanje nad Siskom, što je bilo označeno zračnom opasnošću, bila je prilika za izlazak vlaka iz tunela Viktorovac i korištenje naših protuzračnih snaga", poručio je naš sugovornik.

Prema Blaževićevim riječima, život se nakon Domovinskog rata brzo vratio u normalu.

"Sve je brzo krenulo, svakodnevna životna muka, rad i obnova kuća. Sretna je okolnost da smo se mi iz HŽ-a vratili na posao. Treba spomenuti kako je to bilo uistinu važno jer su drugi pojedinci koji nisu bili na bojišnici htjeli preuzeti poslove branitelja. Vjerujem u razvoj HŽ infrastruktura budući da i sam znam koliko je željeznica važna u pružanju usluge prijevoza vlakova", istaknuo  je Blažević.

Iako je imao uvjete za prijevremenu mirovinu, Blažević je još uvijek u radnom odnosu.

"Nas osmero kolega koji smo otišli u Domovinski rat svi smo i preživjeli te smo se vratili na svoja radna mjesta. Zahvalan sam zbog posla koji radim i zbog podrške svoje obitelji. Imam i vrt koji obrađujem zbog osobnih potreba", poručio je dragovoljac Ivica Blažević u razgovoru za Direktno.

Ovaj članak je nastao u sklopu projekta portala Direktno ''Branitelji u miru'', s ciljem predstavljanja veterana, branitelja, ratnih vojnih invalida, stradalnika rata i članova njihovih obitelji kroz prizmu uspješnih priča i poslova u kojima su sudjelovali ili koje su pokrenuli. Ciljevi ''Branitelja u miru'' su promjena percepcije o braniteljima u javnosti, promocija pozitivnih poslovnih i profesionalnih primjera u Republici Hrvatskoj, a za koje su zaslužni sudionici Domovinskog rata; poticanje nezaposlenih i socijalno ugroženih branitelja na socijalni, kreativni i poslovni angažman.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.