S OTOKA NA OTOK

Isprobali smo vožnju novim trajektom s Krka na Rab i prisjetili se zašto zaboravljene pruge život znače

Autor

Marijan Opačak

Kad Hrvatska još nije imala kilometar asfalta i kad nam je razvijena željeznica bila tek dalek san, Jadrolinija je bila ta koja je spajala otoke s kopnom kao i otočka i kopnena mjesta međusobno. Obalne linije spajale su Rijeku sa Senjom, Trogir sa Splitom, Omišom i Makarskom te Rijeku i Dubrovnik.

30.06.2018. u 23:59
Ispiši članak

Jadrolinija je lani proslavila svoju 70. godišnjicu postojanja. Nastala je  20. siječnja 1947. spajanjem ondašnje Jadranske plovidbe d.d., Zetske plovidbe i Dubrovačke plovidbe u veliku državnu prijevozničku tvrtku nazvanu Jadranska linijska plovidba.

Pomorska žila kucavica

Tako je mlada brodarska tvrtka poslije Drugog svjetskog rata postala nužna živa kucavica koja je uz putnike, onda sa starim i dotrajalim brodovima prevozila i  građevinski materijal prijeko potreban za obnovu zemlje. Od polovice prošloga stoljeća, Jadrolinija je ta koja sa svojom flotom trajekata tijekom cijele godine, a naročito u vrijeme turističke sezone, preveze stotine tisuća turista i domaćeg stanovništva, a s njima i ništa manje automobila, motora i bicikala.

Kad se 60-tih i 70-tih godina prošloga stoljeća u Hrvatskoj počeo razvijati turizam započeo je i razvoj otočke infrastrukture i s asfaltiranjem otočkih cesta, onda je na svakom otoku na jedno, a ponekad i dva mjesta pao izbor koji bi postao trajektna luka. Oko te luke razvio bi se novi maleni mikrokozmos s trgovinom i poštom, a kasnije s dolaskom turista i s prvim konobama i picerijama, restoranima i kafićima.  

Ponegdje bi se ta cesta razvukla negdje izvan mjesta, tamo gdje je mora između dvije točke bilo najmanje, a na delti te asfaltne rijeke izgradila bi se trajektna luka ili pristanište. Takvih luka na Kvarneru je više nego u na jugu Lijepe naše, a mi smo posjetili baš jednu takvu - Valbisku na Krku.

Malena luka na kraju asfaltne rijeke

Valbiska je otočka luka koja oko sebe nema kuća. Ona nije otočko mjesto odnosno 'porat' izabran u nekim prošlim vremenima da posluži kao luka za cijeli otok ili polazišna točka s kopna na otok.

Nekome tko luku vidi kao jedan romantični mikrosvemir u kojem svaki stanovnik ima određenu ulogu, od starica i staraca koji znatiželjno promatraju putnike koji izlaze iz utrobe trajekta, broje registracije, konobara koji se nada gostima pri izlasku putnika iz trajekta i djece koja se nezaobilazno okupe pri dolasku svakog broda ili pomažu privezati trajekt za kraj, Valbiska je tek prekid asfalta koji je gosta doveo na odredište na kojem putovanje tek počinje.

Iako nije mjesto koje vrvi životom, Valbiska ipak ima načina koje putnika namjernika može zavesti. Luka se nalazi u maloj uvali s predivnim pogledom prema našim sjevernim otocima, na točki gdje se gusta borova šuma ljubi s morem ljeti je neizbježan zaglušujući žamor cvrčaka.

Uz mini market i benzinsku nalaze se i dva restorana i kafića s prostranim terasama u debelom hladu u kojima putnik može pronaći okrjepu i pričekati dolazak početka svojeg odmora jer godišnji odmor počinje na trajektu. Trajekti iz Valbiske voze do Lopara na Rabu te do Meraga na Cresu.

Umjesto bučnog trajekta dobili izletnički brod

Za početak našeg odmora izabrali smo trajekt Krk koji ide do Lopara na Rabu. 'Krk' je novi brod. Treći je trajekt u seriji od četiri ista naručena od Jadrolinije u Uljanik Brodogradilištu. Može prevesti 616 putnika i 145 vozila. Brod ima veliki salon modernog interijera te kapacitet 322 putnika. Cijeli brod prilagođen je osobama s invaliditetom kojima su na raspolaganju pristupne rampe za prolaz stepenicama do salona te posebne sanitarije na glavnoj palubi. Sa svojih skoro 100 metara dužine preko svega impozantna je pojava u maloj luci.

Krk plovi iz Valbiske prema Loparu na Rabu. Plovidba traje sat i pol vremena i provlači se polako među otocima. S obzirom na trajanje plovidbe i nevjerojatnu ljepotu prirode na koju se pruža pogled s trajekta, ponekad se čini kao da se nalazimo na nekom izletničkom brodu nego na trajektu.

Brod je bio nakrcan turistima koji su krenuli na odmor na Rab. I pri samom ukrcaju, bilo je vidljivo kako je skoro svaki automobil stranih registracija.

Cijena karte po putniku od 1. lipnja, iznosi 37 kuna, a za djecu do 12 godina izdaje se popust od 50 posto na cijenu karte odraslog putnika. Ako ste do Raba odlučili ići osobnim automobilom cijena karte za automobil iznosi 225 kuna.

Cijene karata izvan sezone nešto su jeftinije. Tako će putnik izvan sezone za kartu platiti 31 kunu, a za automobil 140 kuna.

Većina putnika su turisti

Ljubazni student koji radi za lučku upravu rekao nam je kako većina putnika na svim linijama koje idu iz Valbiske za Cres, Rab ili Lošinj su turisti, ali kako prava sezona nije još počela. "Vikendom nam zna biti jako velika gužva, a putnici su tad većinom turisti. Preko tjedna većinom su domaći putnici, dostave za trgovine", nadodao je.

"Po registracijama zaključujem kako je najviše naših susjeda Slovenaca, a zatim Nijemaca i Talijana, ali ima registracija i iz skandinavskih zemalja pa čak i iz Grčke", rekao je i dodao kako očekuje mnogo više posla kad krene prava sezona. Podsjetio je i kako je nedavno bila jako velika gužva te kako kolona auta koji čekaju za ukrcaj zna biti duga i po nekoliko kilometara.

I posada broda Krk jednako je susretljiva. I oni su nam rekli kako je krenula sezona i kako je itekako došlo do povećanja broja vozila koje prevoze. "Putnici su većinom stranci", u glas se slažu.

 "Krenula je sezona, posla će biti. Brod je velik možemo podnijeti bilo koju količinu posla. prošli vikend je bilo toliko posla da nismo imali ni točan vozni red. Plovili smo kako bi ih nakrcali", kažu nam.

Upozoravaju kako zimi imaju manje putnika. "Većinom je to domicilno stanovništvo koje ide u Rijeku ili Zagreb doktoru", kaže nam ljubazni kormilar. "Put traje sat i pol vremena, taman da se odmorite od vožnje autom prije dolaska na destinaciju", poručio je kormilar.

Linija otoku Rabu daje dodatnu vrijednost

Dodaje da linija ponekad ima zimi problema, ali i kako za Rab ona ima dodatnu vrijednost. "Bura na ovom području zna ponekad stvoriti probleme, pogotovo kod Senjskih vrata. Dobro je da Rab ima i ovu vezu s kopnom, preko Krka, jer kad bura zatvori magistralu mi nekad znamo i zaploviti", rekao nam je. Kako smo napisali brod je impozantan i može ukrcati veliki broj vozila i putnika.

Da znaju popuniti trajekt potvrđuju i članovi posade.

"Putnika je preko ljeta najviše. Zanimljivo je kako dosta turista i turističkih autobusa umjesto magistralom vraća se ovom linijom preko Krka na kopno", kažu i dodaju kako gužve krenu već u peti mjesec te kako on zna biti po broju putnika jak kao i neki u srcu sezone. Kažu nam kako je vidljivo povećanje putnika iz godinu u godinu, i to preko cijele godine od kad je Jadrolinija preuzela liniju .

Dodaju kako sad očekuju povećan broj turista iz Italije, Slovenije i pogotovo Njemačke. "Pogotovo sad kad su ispali sa Svjetskog prvenstva", govore kroz smijeh.

Porazgovarali smo i s putnicima. Većinom turisti kojima je put od Valbiske do Lopara koji traje sat i pol vremena stvarni početak godišnjeg odmora. "Nas četvorica vozimo iz Hamburga. Ovo nam je itekako dobar predah prije konačne destinacije", kažu nam veseli Nijemci koji su uz pivo počeli zasluženi odmor.

Nekolicina domaćih putnika s kojima smo razgovarali prvo su pohvalili novi brod koji ide na ovoj liniji. "Brod je odličan, velik i moderan", rekli su nam, ali i istaknuli kako linija ima problem s voznim redom koji nije usklađen s drugim brodovima koji idu iz Valbiske. "Kad trajekt s Raba uplovi u Valbisku drugi su već iz nje isplovili", upozoravaju.

I studenti među njima napominju kako Valbiska nije dovoljno dobro povezana s Rijekom i Zagrebom. "Kad dođeš u Valbisku, trajekt je već isplovio pa moraš čekati drugi, a u istom tom vremenskom roku možeš magistralom doći do Raba", kažu nam i dodaju kako je zimi još gore kad idu samo dvije 'pruge'.

U razgovoru s njima uplovili smo u Lopar. Dočekala nas je mala i nova lučica, a u njoj već spremna kolona automobila, većinom stranih registracija koju će veliki i moderni 'Krk' prevesti u Valbisku, a odatle asfaltna rijeka opet dalje na sjever prema njihovim domovima. I jednako kao što je odmor započeo u trajektu, tako ovdje i završava.

 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.