PRIPAZITE

Internetske prijevare uzele su maha: Sve je više prijavljenih slučajeva u Hrvatskoj

Autor

im

Zadnjih nekoliko dana govori se porukama Hrvatske pošte ili pozivima Hrvatske narodne banke kao i o krađi novca s kartice prilikom web trgovine. Prevaranti različitim načinima pokušavaju ukrasti novac, a kako kreativnosti nema kraja, u mnogim slučajevima to stvarno i uspiju.

27.01.2024. u 18:46
Ispiši članak

Sigurno i oprezno "kretanje" internetskim svijetom danas je bitnije nego ikada jer je prevara i prevaranata sve više. O tome svjedoče i brojni primjeri hrvatskih građana kojima je putem različitih aplikacija skinut novac s računa. Tako je 19-godišnjakinja u Dubrovniku u četvrtak došla u Policijsku postaju i prijavila da je s njenog računa na nepoznati račun prebačen iznos od 871,35 eura. Za taj je iznos u konačnici i oštećena.

Naime, nakon nedavne kupnje preko web trgovine koju je obavila preko servisa PayPala u četvrtak joj je na mobilni uređaj dobila SMS poruku u kojoj se nalazila poveznica za ažuriranje adrese dostave. To ju je odvelo na krivotvorenu internetsku stranicu gdje je potvrdila autorizaciju za uslugu promjene adrese dostave. Istog trenutka kada je potvrdila autorizaciju na mobilnoj aplikaciji, nestali su joj novci s računa.

"Policija je nakon zaprimljene prijave započela kriminalističko istraživanje, a ovim putem želimo pozvati građane da budu oprezni ako zaprime SMS poruke koji sadržavaju poveznicu na druge internetske stranice te u kojima se, pod krinkom plaćanja troškova poštarine od nekoliko eura ili centi za dostavu paketa, traži da upišu svoje podatke s kartice", upozorili su iz dubrovačke policije, piše Dalmatinski portal.

FOTO: Pixabay

Važno ih je znati prepoznati

Ovo je samo jedan od sličnih slučajeva koji su se dogodili u posljednje vrijeme. Iz tog je razloga važno biti upoznat s oblicima financijskih online prijevara i načinima izbjegavanja istih. Postoji takozvana CEO prijevara ili direktorska prijevara i prijevara s računima. Direktorska prijevara je kada se varalice pretvaraju da su šefovi ili nadređeni u organizaciji.

I tako prijevarom navode da se uplati novčani iznos na lažni račun ili da se neovlašteno doznače novci s poslovnog računa. Prijevara s računima je kada se varalice pretvaraju da su klijenti ili dobavljači te tako navode osobu da plati buduće račune na drugi bankovni račun. Također su široko rasprostranjene i krađe identiteta, piše Ministarstvo unutarnjih poslova.

Stiglo veliko upozorenje za Hrvate: Odmah spustite slušalicu

Tu se ubrajaju vishing, phishing i smishing. Vishing je krađa identiteta pozivom, dakle telefonska prijevara u kojoj prevaranti zovu i pokušavaju navesti da osoba otkrije svoje osobne, financijske ili sigurnosne podatke ili da im se uplate novčana sredstva. Phishing je mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte, točnije kada prevaranti šalju lažne poruke e-pošte.

FOTO: Pixabay

Česte su i romantične prijevare

Tim porukama pokušavaju navesti žrtvu na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka. Smishing je krađa identiteta SMS-om, odnosno to je pokušaj prevaranata da dođu do osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka putem tekstualne poruke. Nadalje, česte su i krivotvorene mrežne stranice banaka u kojima se koristi lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu.

Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših financijskih i osobnih informacija. Stranica izgleda kao i prava mrežna stranica uz nekoliko malih razlika. Nadalje, poznate su i romantične prijevare. Naime, varalice se pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje.

Opet lažne poruke: Hrvatima iz Indonezije stižu opasni SMS-ovi, pazite se

Prevaranti često koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje kontakta. Dalje, tu je krađa osobnih podataka. Osobne informacije ljudi prikupljaju se kroz kanale društvenih medija, a postoje i investicijske prijevare i prijevare u online kupovini koje navode osobe da misle kako je pametno u nešto uložiti ili daju odlične, a naravno lažne online ponude.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.