UPOZORENJE HRVATSKE UDRUGE BANAKA
Hrvati na meti velike prevare koja zabrinjava: Kriminalci nalaze žrtve na jednom mjestu
Hrvatska udruga banaka upozorava na niz aktivnih kampanja kriminalaca koji u posljednje vrijeme ciljaju klijente banaka radi ostvarivanja financijske koristi i krađe podataka. Pokušaji prijevara najčešće se odvijaju putem lažne elektroničke pošte, SMS poruka i lažnih internetskih stranica, a sve je popraćeno zlonamjernim, sofisticiranim i vjerodostojnim lažnim predstavljanjem.
Cilj kriminalaca je preuzimanje tajnih podataka klijenata banke poput korisničkog imena i zaporke, broja tokena i njegove jednokratne zaporke za prijavu na digitalne usluge banke, odnosno preuzimanje tajnih podataka kartica CVC/CVV broja (koji se nalazi na poleđini kartice i predstavlja sigurnosni kod kartice) kako bi ostvarili neovlašteni pristup bankarskim aplikacijama potencijalne žrtve te pribavili protupravnu imovinsku korist. Odavanjem financijskih i osobnih podataka ili kodova koje generira token trećim osobama građani se izlažu značajnom riziku.
Odavanjem podataka omogućava se nepoznatim osobama da neovlašteno pristupe njihovom internetskom i mobilnom bankarstvu te im nanesu financijsku štetu. Preporuka je da o aktualnim vrstama prijevara građani informiraju svoje bližnje, a osobito starije članove obitelji kako bi se zaštitili od potencijalnih prijevara. U slučaju dodatnih pitanja ili ako sumnjate da ste žrtva prevare i ako ste dali bankovne podatke, odmah se obratite svojoj banci, a prevaru prijavite MUP-u. Naime, u posljednje vrijeme je zabilježen povećan broj telefonskih poziva prema klijentima banaka.
U spomenutim pozivima ih nepoznati pozivatelji obavještavaju o nizu ulagačkih mogućnosti te jedinstvenoj prilici za ulaganje u kriptovalute, zlato ili dionice uz veliki povrat za malen ulog. Pozivatelj najavljuje potencijalnoj žrtvi da će joj dostaviti elektroničku poštu s poveznicom s koje je moguće instalirati aplikaciju i unijeti kopiju osobne iskaznice, IBAN-a i pristupnih podataka s tokena. Također, pozivatelj često traži od potencijalne žrtve uplatu dodatnog iznosa novca uz obećanje da će nakon toga dobiti isplatu većeg iznosa novca. Opisana situacija nažalost nije prvi korak u pametnom ulaganju, već najčešće početak sofisticirane investicijske prijevare.
FOTO: Pixabay
Građani se moraju informirati o vrstama prevare
Kriminalci ciljaju žrtve na stranicama za upoznavanje, no koriste i društvene medije ili e-poštu u cilju uspostavljanja kontakta. Počinitelji kroz komunikaciju iskazuju snažne osjećaje prema žrtvi, a nakon što zadobiju njezino povjerenje, traže novac, darove ili podatke o bankovnim karticama. Prodavatelji usluga u takvim situacijama mogu postati žrtve prijevara u slučaju da povjeruju da lažni kupac doista želi kupiti njegovu robu, odnosno proizvod ili uslugu.
U takvim slučajevima, lažni kupac traži od prodavatelja sigurnosne podatke s njegove kartice ili u posljednje vrijeme i jednokratne zaporke i autorizacijske kodove generirane tokenom koje nakon toga navodni kupac može zloupotrijebiti u cilju stjecanja financijske koristi. Važno je napomenuti da ako zainteresirani kupac kontaktira s namjerom kupnje usluge ili proizvoda, za uplatu je dovoljno potencijalnom kupcu poslati IBAN računa, piše RTL.
Novi šok za građane u Hrvatskoj: Sve banke odlučile se za potez koji se nikome neće svidjeti
Također, ne smije se slati osjetljive osobne i financije podatke kao što su broj kartice, datum važenja ili CVV/CVC broj s poleđine kartice. Kako bi se zaštitili u najvećoj mogućoj mjeri, nužno je da se građani informiraju o najčešćim vrstama prevara i načinima na koje kriminalci nastoje prikupiti i zlouporabiti osobne i financijske podatke. Stoga savjetujemo građane da posjete internetsku stranicu HUB-a na kojoj su dostupne detaljnije informacije o najčešćim prevarama na internetu i savjeti za zaštitu.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.