NAKON JUTARNJE STRAVE

Evo kako je vjerojatno došlo do tragedije na A1: 'Prometna logika na hrvatskim cestama ukazuje na izvjestan uzrok'

Autor

ig

Stravična prometna nesreća, koja se dogodila u subotu ujutro oko 7:20 na autocesti A1 Zagreb-Karlovac, na 19. kilometru u smjeru Karlovca, iza odmorišta Desinec, u kojoj se tegljač zabio u kombi na zaustavnoj traci, te su četiri osobe poginule, a pet ih je teško ozlijeđeno, ukazuje na velike probleme našeg gospodarskog prometa, koji su eskalirali u korona krizi, piše autoportal.

21.11.2020. u 13:36
Ispiši članak

Za konačnu ocjenu uzroka ove užasne prometne tragedije trebat će pričekati policijski očevid, no prometna logika na hrvatskim cestama i stanje u hrvatskom društvu ukazuje na izvjestan uzrok:

Rani jutarnji sati, otežana vidljivost, zahuktali 35-tonski tegljač, tempomat postavljen na 88 km/h. Za volanom umoran, pospan vozač, možda i pod utjecajem drugih distrakcija (zdravstveni problemi, utjecaj nedozvoljenih supstanci, korištenje mobitela). Bum!

Najveći problem hrvatskog gospodarskog prometa, kojeg generiraju i vozači iz ostalih europskih zemalja, posebice iz središnjeg i istočnog dijela, težak je umor vozača, posljedica rada službenog posla i paralelno jednog ili više neslužbeno (na crno).

Propisi EU, Uredba EZ br. 561/2006 o vremenima rada i odmora, definira maksimalno vrijeme vožnje od 4,5 sata, pa pauzu od 45 minuta, maksimalno dnevno 9 sati, dvaput tjedno moguće je 10 sati, tjedno maksimalno 56 sati, a u dva tjedna 90 sati.

Nije problem to kontrolirati zapisima u tempomatu, što je posebno rigorozno u zapadnim zemljama EU-a, a kod nas bi trebalo intenzivirati. Problem je u onome što se ne može kontrolirati, a to je rad “u fušu”.

Javna je tajna da mnogi vozači autobusa iz Češke, Slovačke, Poljske… u ranim jutarnjim satima ljeti u Hrvatsku dolaze mrtvi-umorni, jer pored službenog posla tijekom vikenda, u prethodnim danima tjedna, kad bi se trebali odmarati, intenzivno rade ''na crno''.

Zbog teškog umora vozača, u autobusnoj nesreći 2008. na autocesti A1, između čvorova Gospić i Lovinac, poginulo je 14 državljana Slovačke, a 2012. na A1 kod tunela Krpani osam državljana Češke.

Nažalost, ista (i gora!) je situacija s vozačima tegljača, posebice iz susjednih i istočnih zemalja. Primjerice, preko tjedna, uz redovni posao, svako rano  jutro razvoze kruh i ostalu robu za trgovine, a onda teško izmoreni krenu na vikend-turu tegljačem u inozemstvo. Kako ih kontrolirati? Slično je i kod nas…

Sve je eskaliralo u korona-krizi, pogotovo zemljama bez poslovne i financijske discipline. Povećala se potreba za svim vrstama dostavnih i kurirskih službi. Profesionalni vozači su vrlo traženi, a mnogi u tome vide mogućnost dodatne zarade. Budući da im je to dodatni posao, spremni su raditi i za nižu tarifu, uz plaćanje na ruke, što naručiteljima posla itekako odgovara.

U konkretnim okolnostima, lokalno i globalno, nije se lako boriti s problemom teškog umora za volanom gospodarskih vozila, najvažnije je suzbiti sivu ekonomiju u toj branši. Realno, to je nemoguće, bez dugoročnih i korjenitih promjena u društvu.

Moguće su i nužne sljedeće mjere: 

1. Uvesti elektronički nacionalni registar svih vozača u gospodarskom prometu, napraviti učinkovitu elektroničku platformu pod nadzorom ministarstava prometa, financija i unutarnjih poslova, te obvezu registracije vozača za svaki vid gospodarskog prometa. 

2. Pojačati kontrole vozača gospodarskih vozila u prometu, njihovog radnog statusa, koji rade u dostavnim, kurirskim službama te vozača svih kombi vozila u gospodarskom prometu.

3. Zabraniti korištenje tempomata za podešavanje brzine vožnje, od 22 do 8 sati.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.