POBJEGAO IZ JNA

Dramatični trenuci povijesnog preleta MiG-a u Hrvatsku: 'Pitao sam se što će biti ako me otkriju'

Autor

im

Na današnji dan, 4. veljače 1992. godine, tada 34-godišnji pilot, Danijel Borović, poletio je s vojnog aerodroma JNA u Bihaću i "uletio" u povijest. Njegovim preletom iz zrakoplovne baze Željava u Pulu, Hrvatska je dobila iskusnog pilota, ali i prvi nadzvučni, borbeni avion MIG-21. To je bio početak formiranja eskadrile lovaca u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu. 

04.02.2024. u 10:45
Ispiši članak

Nakon preleta Rudolfa Perešina, koji je 25. listopada 1991. godine MIG-om prebjegao iz JNA te sletio u Klagenfurt, novi prelet MIG-om tadašnje JNA, od Bihaća do Pule i to samo 20 dana nakon međunarodnog priznanja Hrvatske, bio je krajnje opasan i riskantan pothvat, stoga je mjesecima unaprijed bio pomno pripreman. U te se pripreme morala uključiti i čitava obitelj pilota. Sve su traume i strahove, uoči "dana D" Borovići proživljavali sami, u četiri zida vojnog stana u kom su živjeli.

Čak je i petogodišnji pilotov sin, Vanja, iako je danima znao za bijeg, čuvao tajnu te nikome od vršnjaka, s kojima se igrao ispred zgrade, ništa nije otkrio. Kako tog dana, kada budu zauvijek napuštali stan u kom su živjeli, ništa ne bi bilo sumnjivo, Borovićeva supruga Snježana je svako poslijepodne odlazila u šetnju sa sinčićem, a to je učinila i tog četvrtog veljače. U ruci je ponijela samo vrećicu, dok je putne torbe s najnužnijim stvarima, Danijel kriomice iznio noć uoči bijega, piše Večernji list

Danima unaprijed planirala se i najkraća ruta, po kojoj je let trebao trajao samo 15 minuta, no, kada je konačno došao taj dan, gotovo ništa nije išlo prema unaprijed razrađenom planu. Nakon što je, tog zimskog dana, Borović došao na posao, vremenski su se uvjeti počeli naglo pogoršavati. Isplanirana je ruta postala upitna, no ne i čitav plan od kojeg iskusni pilot, niti u jednoj sekundi, nije pomišljao odustati. Planirao je poletjeti, točno u 17 sati i pet minuta, kako bi na pulski aerodrom sletio u 17:20, ali ni to nije išlo po planu te je poletio gotovo pola sata kasnije.

FOTO: HINA/Damir Senčar 

'Poletio je u noć i neizvjesnost' 

Padala je već noć. Znao je da će pistu u Puli, zbog zamračenja, osvjetljavati samo farovi kamiona. Znao je i da je, s obzirom na veliku brzinu MIG-a, slijetanje bez jake rasvjete vrlo riskantno, ali Borović je sav taj rizik, bez razmišljanja, prihvatio. Zauvijek je napustio vojni aerodrom Željavu točno u 17 sati i 32 minute, te je MIG-om 21 poletio u noć i neizvjesnost. U sklopu vježbe, bio je paru s još jednim MIG-om, čiji je pilot bio vođa leta. Trebali su presresti i oboriti remorker koji je poletio nešto kasnije, glumeći neprijatelja.

Spuštao se mrak, izmaglica je zastirala vidik, a mjesec se još nije pojavio. Danijel je tada skrenuo sa zacrtanog kursa. Spustio se nisko, da ga radar ne otkrije te je, vrludajući među brdima i pazeći da ne zapne za koji vrh, krenuo prema cilju. "Znao sam da me drugi avion ne može vidjeti i da oni u Bihaću, još neko vrijeme, neće saznati što se dogodilo, jer sam im se redovno javljao. No, stalno sam se pitao što će biti ako me otkriju? Hoću li uspjeti?", ispričao je Borović te 1992. godine.

MORH traži vojne pilote, a legendarni ratni pilot ima neobičan savjet: 'Stvarnost je puno surovija'

U sklopu vježbe, bio je paru s još jednim MIG-om, čiji je pilot bio vođa leta. Trebali su presresti i oboriti remorker koji je poletio nešto kasnije, glumeći neprijatelja. Spuštao se mrak, izmaglica je zastirala vidik, a Mjesec se još nije pojavio. Danijel je tada skrenuo sa zacrtanog kursa. Spustio se nisko, da ga radar ne otkrije te je, vrludajući među brdima i pazeći da ne zapne za koji vrh, krenuo prema cilju.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.