MINISTRICA SRETNA

Divjak se hvali izvješćem Europske komisije o reformi obrazovanja u Hrvatskoj

Autor

vp/h

Europska komisija objavila je u utorak Pregled obrazovanja i osposobljavanja za 2018., u kojemu se analiziraju i uspoređuju najvažniji izazovi koji stoje pred obrazovnim sustavima, te u kojemu se uz ostalo naglašava da su u Hrvatskoj pokrenute "ambiciozne reforme nakon dugogodišnjih odugovlačenja uzrokovanih političkim prijeporima", priopćilo je Ministarstvo znanosti i obrazovanja.

16.10.2018. u 13:12
Ispiši članak

Uz kurikularnu reformu koja je u eksperimentalnoj fazi uvedena u 74 škole i uvođenje informatike kao obveznog predmeta u 5. i 6. razrede osnovnih škola, Europska komisija istaknula je važnost zakonskih izmjena u strukovnom obrazovanju koje su otvorile mogućnost reformi strukovnog obrazovanja "koje je dugi niz godina u Hrvatskoj suočeno s problemima kvalitete i povezanosti s tržištem rada".

Uvođenje dualnoga obrazovanja u pilot projektu te uspostava 25 regionalnih centara kompetentnosti vrijednih milijardu kuna, naglašavaju iz Bruxellesa, dobar je reformski smjer.

U izvješću se ističe i "značajan napredak" u ostvarivanju jednakih prilika u dostupnosti visokog obrazovanja za studente slabijeg socio-ekonomskog statusa zbog dvostruko većeg broja stipendija, te je pohvaljeno donošenje Odluke Vlade o programskom financiranju visokih učilišta kojom će se financijski stimulirati sveučilišta koja otvaraju deficitarne studijske programe te ostvaruju kvalitetne i mjerljive rezultate.

 

Prethodna izvješća nisu bila povoljna

 

"Prethodna izvješća Europske komisije nisu bila ni približno tako povoljna, zato sam zaista zadovoljna nakon ovog pozitivnog pregleda triju reformskih procesa koje vodimo u sektoru obrazovanja, a posebno mi je drago vidjeti da je Komisija pohvalila korištenje EU fondova u reformskim procesima", rekla je u povodu izvješća ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak, navodi se u priopćenju MZO-a.

Istaknula je kako je važno jednakim tempom nastaviti uvođenje potrebnih promjena u hrvatskom obrazovanju.

"Iako razloga za optimizam ima, još uvijek u političkom prostoru i određenim interesnim skupinama ima puno kočničara reformi kojima nije u fokusu opći interes već zaustavljanje progresa i ostvarivanje osobnih probitaka", ocijenila je.

Napomenuvši kako "iskustva drugih država pokazuju da je kod reformi obrazovanja važan kontinuitet promjena i široka politička i društvena potpora", Divjak je pozvala "sve da se na konstruktivan način uključe tamo gdje mogu dati pozitivan doprinos".

Komisija je Hrvatskoj dala i dodatne preporuke za povećanje obujma učenja građanskog odgoja u školama, koji se na državnoj razini trenutno implementira kao međupredmetna tema kroz eksperimentalnu fazu kurikularne reforme, dok su pojedini osnivači samostalno uveli građanski odgoj kao fakultativni program.

Usto se u izvješću navodi i da postoji prostor za povećanje financiranja sustava obrazovanja te kako Hrvatska mora snažnije raditi na promociji i provedbi cjeloživotnog obrazovanja te predškolskog odgoja i obrazovanja.

 

Broj mladih koji odustaju od školovanja - povećan

 

Prema podacima navedenim u tablici u sklopu izvješća za 2017. godinu, u Hrvatskoj od školovanja odustaje 3,1 posto mladih u dobi od 18 do 24 godine, što je povećanje u odnosu na 2,8 posto iz 2014. godine, ali je znatno manje od prosjeka EU, koji je 2017. iznosio 10,6 posto.

Kada je riječ o tercijarnom obrazovanju, u Hrvatskoj ga u dobi od 30 do 34 godine doseže 28,7 posto, što je manje nego 2014. godine kada ga je ostvarivalo 32,1 posto. Europski prosjek u 2017. je u odnosu na 2014. porastao s 37,9 na iznosi 39,9 posto.

Predškolskim odgojem u Hrvatskoj je obuhvaćeno 75,1 posto djece od 4. godine do osnovne škole, za razliku od 95,3 posto na razini EU-a.

Izvješće pokazuje i da je broj hrvatskih učenika koji u dobi od 15 godina nisu postigli očekivane rezultate u čitalačkim kompetencijama, matematici i prirodoslovlju 2017. godine bio u porastu u odnosu na 2014. godinu.

Postotak hrvatskih petnaestogodišnjaka koji 2017. godine nisu ostvarili očekivane rezultate u čitalačkim kompetencijama bio je 19,9 posto, približno kao i na razini EU - 19,7 posto. Očekivane rezultate u matematici nije doseglo 32 posto hrvatskih učenika, u odnosu na 22,2 posto prosjeka EU, dok u prirodoslovnim predmetima očekivane rezultate nije postiglo 24,6 posto hrvatskih, u odnosu na 20,6 posto europskih učenika.

Stopa zapošljivosti osoba u dobi od 20 do 34 godine, koje su obrazovanje završile jednu do tri godine prije referentne godine, u Hrvatskoj je iznosila 65,9 posto 2017., što je gotovo četiri posto više nego 2014. godine. Na razini EU ta je stopa bila 80,2 posto 2017., odnosno 76 posto 2014. godine.

U cjeloživotno obrazovanje u Hrvatskoj je 2017. bilo uključeno 2,3 posto osoba u dobi od 25 do 64 godine, za razliku od 10.9 posto na razini EU.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.