POVRATAK NA STARO JE UTOPIJA

Davor Štern komentira rast cijena derivata: '96. sam imao na stolu ponudu Katra za LNG terminal'

Autor

Mislav Miličević

Nafta pokreće svijet. Od milja prozvano crno zlato, glavni je pokretač međunarodne ekonomije jer ulazi u sve pore proizvodnih i transportnih procesa, što za poslovne, što za privatne korisnike. Ne čudi stoga da se svakih 14 dana na telefonskoj sjednici Vlada hvali novim, korigiranim cijenama, pa taman da su one i veće nego prije dva tjedna.

03.01.2024. u 23:44
Ispiši članak

Nepredvidljivo tržište cijena gdje se iste formiraju putem špekulantskih, reći će naš sugovornik konzultant Davor Štern, gotovo kladioničarskih formi, nagnalo je premijera Andreja Plenkovića i Vladu da se trajno obvežu "čuvati" standard naših građana, odnosno, svojim subvencijama održati cijene podnošljivima i stabilnima za domaće tržište.

Svega jedan dan od posljednje korekcije cijena derivata, gdje smo stigli u jedan neobični ekvilibrij podjednake cijene dizela i benzina, kontaktirali smo Davora Šterna, stručnjaka za energetiku s dugogodišnjim iskustvom rada u INA-i, ali i ministarstvu gospodarstva, gdje je devedesetih obnašao funkciju ministra.

 

Cijene su neobične, riječ je o pravoj 'kladionici'

Mnogi se pitaju kakav je uopće odnos cijena jednog barela nafte i derivata koje građani toče u svoj a vozila. Štern nam pojašnjava kako neke izravne veze zapravo - i nema. Špekulanti su preuzeli primati pa zato danas imamo ovakav cjenovni "RollerCoaster".

"Zadnjih desetak godina je došlo do odmaka u formiranju cijena derivata u odnosu na cijenu nafte. Dvije su burze u igri, zapravo jedna, ali s dvije različite kotacije. Tako imamo neovisnost formiranja cijena u odnosu na trenutnu vrijednost jednog barela. Nažalost, prevagnula je uloga špekulanata koji su maknuli cijenu barela kao osnovu, i sada imamo ovo što imamo"

Bez obzira na takav nemilosrdan odnos između realiteta i špekulacije, građane ne zanima pretjerano zašto se cijene tako formiraju, već kako doći do što jeftinijeg goriva. Rat između Rusije i Ukrajine se nastavlja, mogu li građani očekivati niže cijene, i koliko će dugo država moći subvencionirati cijene?

FOTO: Pixsel/Goran Kovačić

Cijene su nerealne, Vlada mora intervenirati

"Pitanje za milijun dolara! Imajući na umu činjenicu da se aktualizira stvar koju mi energetičari spominjemo već godinama, tržišna ekonomija je u krizi. Prepuštena je ekonomiji pohlepe, na cijene utječu puno više špekulanti nego njena stvarna vrijednost. U ovom trenu se odvijaju dvije velike vojne operacije, a cijene derivata i barela se baš i ne mijenjaju. Nastave li primjerice Huti s disrupcijom pravaca opskrbe, doći će do eksplozije."

"Ne zaboravite na ni na grupacije OPEC i OPEC +. Oni žele stvoriti jednu paralelnu stvarnost i formirati cijene kako njima paše. I ne staje to samo na OPEC-u, tu je i grupacija BRICS, koja za cilj ima stimulirati i utjecati na šire ekonomske procese."

Priča o nafti je itekako širokopojasna i može utjecati na puno više od cijena transporta. Rješenje postoji, ali postoji i jedna "kvaka". Za stabilizaciju je potreban povratak na staro-normalno,

"No da se vratimo mi na ono najvažnije. U ovakvom procesu koji sada gledamo možda bi bilo najbolje da se vratimo na one stare postavke otprije tridesetak godina kada su cijene bile fiksne, potpisivani su godišnji ugovori, a to odgovara i potrošačima i proizvođačima. Omjeri i odnosi su tada jasni, i daje se malo ili nimalo manevra tim "kladioničarima" na burzama koji sve nas koštaju."

"Ja bih iskreno pozdravio utjecaj države. Da nisu reagirali, situacija bi u nekim kritičnim trenucima bila puno gora. Njihova zadaća je štiti potrošača, a sada je i izborna godina, pa su tako spojili ugodno s korisnim, jer to je naposljetku i njihova uloga".

FOTO:Pixsel/Goran Kovačić

Katar je bio spreman uložiti u LNG terminal u Hrvatskoj

Ne smijemo zaboraviti da Hrvatska nije samo nužno pasivni promatrač u velikoj igri trgovanja energentima, Nekada osporavani projekt LNG terminala na otoku Krku je postao prava hit tema u vrijeme pandemije kada je krenula potraga za alternativnim pravcima opskrbe energentima, no kako napominje Štern, mogli smo mi na njemu profitirati davno prije.

"Ne da smo mogli, nego smo i trebali profitirati još tamo devedesetih od LNG-a. Kada sam ja bio ministar gospodarstva, 1996. godine, na stolu je bila ponuda od strane Katra za zajednički projekt LNG terminala. No, u političkim previranjima se sve to nekako izgubili, pa smo sada u ulozi prosjaka a mogli smo biti gazde. Ne treba plakati za prolivenim mlijekom."

"Moramo biti pošteni i naglasiti kako je i Katar u problemima, i LNG je kao takav malo limitiran. Dođe li do prekida opskrbe preko Sueza, i LBG će poskupjeti. I vrlo važno, LNG je uvijek skuplji od prirodnog plina. Bio i ostat će. Ja se nadam da će sukob u Ukrajini prestati, što bi značilo da bi Rusija opet krenula jače izvoziti u Europi, pa bi s time i utjecaj LNG-a naglo pao. No, uvijek ga je dobro imati kao alternativno gorivo."

Na kraju dana, cijene su visoke, ali možda i problematičnije od toga, nestabilne. Za sam kraj razgovora, Davor Štern pokušava odgovoriti na ono najteže pitanje, pitanje o povratku "na staro normalno" kada su cijene bile - fiksne.

FOTO: Unsplash

Prošlost je utopija

"To je svima u interesu ali bojim se da je to utopija. Svijet je sve manje spreman na dogovor. Vratit ću se na 1973.godinu. Otkako se prati, od 1946. godine do 1973. su cijene bile fiksne, 3 dollara po barelu. Zamislite si takve cijene toliki niz godina. I tada je svijet živio u jednoj bonaci. Nastavilo se to i kasnije, poslije revolucije u Iranu. Mi smo imali sa Rusijom petogodišnje ugovore, koji su bili fiksni uz blage tromjesečne korekcije."

Loše vijesti za vozače: Objavljene su nove cijene goriva

"I što smo na kraju svi mi učinili? Okrenuli smo se špekulacijama, prepustili smo se tržištu i burzama. I situacija je sada zbog toga takva kakva je."

 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.