'MOJE TVRTKE IMAJU ZNANJE I ISKUSTVO'

Danko Končar za Direktno: Blokada od strane Uljanika koči proizvodnju i razvoj nekolicine drugih povezanih poduzeća

Autor

ri

Posljednjih dana ponovno je aktivirana medijska kampanja u kojoj je prozivano ime Danka Končara i Kermas energije, kao i trgovačkog društva Adriadiesel d.d., a vezano za poslove koje te firme obavljaju u Republici Hrvatskoj.

12.04.2019. u 14:36
Ispiši članak

Stoga je sam Danko Končar za portal Direktno objasnio situaciju oko svojih poslovnih aktivnosti.

''Što se tiče brodogradnje, Kermas energija preuzela je Brodotrogir d.d. 2013. godine, a kao novi vlasnik obvezala se provesti restrukturiranje. Program restrukturiranja Brodotrogira bio je težak i temeljio se na diverzifikaciji djelatnosti, značajnim ulaganjima, velikom vlastitom doprinosu i relativno malim potporama. Restrukturiranje je, uz održavanje i unaprijeđenje temeljne brodograđevne djelatnosti, obuhvatilo i gradnju marine te servisnog centra za jahte'', govori vlasnik Končar.

Objašnjava kako je Kermas grupa investirala 180 milijuna eura u Brodotrogir i to u razdoblju restrukturiranja. Obveza vlasnika o godišnjem doprinosu izvršena je u cijelosti i to u bitno višem iznosu od ugovorenoga, što su potvrdila i sva nadležna državna tijela.

''Odmah na početku restrukturiranja uloženo je u informatizaciju škvera, isplaćene su otpremnine radnicima koji su bili tehnološki višak, izgrađena nova AKZ hala (za antikorozivnu zaštitu i bojanje), kupljena dizalica, ploveći dok, obavljen remont starih plovećih dokova, kupljeni transporteri i drugo. U postupku restrukturiranja isporučena su dva kemijska tankera za vlastitu flotu nove generacije s uštedom na gorivu od 25 posto, u odnosu na prijašnju generaciju, zatim 3/4 arktičkog, prvoga na svijetu ledolomca-tankera za finskog naručitelja Arctech, stambeni blok za offshore platformu, a dodatno i cijeli niz drugih isporučenih novogradnji i objekata od dijelova mostova pa do manjih usluga i servisa. Godišnje je obavljen i remont više od 50 plovila, kao i remont offshore platforme'', nastavlja dalje Končar.

Podsjeća i na vrlo važnu stavku u cijeloj priči ulaganja u ovaj biznis i kaže kako je zadržano oko 1200 radnih mjesta u razdoblju restrukturiranja, a to je, po njegovim riječima, ''bitno iznad minimalnog broja zaposlenih prema usvojenom i odobrenom programu restrukturiranja. Broj neproizvodnih radnika sveden je na minimum kako bi brodogradilište bilo i ostalo profitabilno, a neproizvodni radnici dokvalificirani su u proizvodne i to putem Ustanove za obrazovanje odraslih Brodotrogir, s nizom vrijednih programa za obuku deficitarnih kadrova''.

Tvrtka je dobila i EU patent

Pregledavajući izvješća o poslovanju, vidljivo je da se kontinuirano ulagalo, a i dalje se ulaže u inovacije pa je dobiven i EU patent za izradu Mobilnih hidrokinetičkih turbina za koje nije potrebno graditi skupocjene brane i koje su jedinstven proizvod na svjetskom tržištu.

''Pod svaku cijenu čuvamo mukom desetljećima stečeno stečeno znanje iz brodograđevne industrije. Brodotrogirov brend svjetski je poznat po kemijskim tankerima; 30 - tak isporučenih brodova tijekom proteklih godina, a i stalni smo dobitnici svjetskih nagrada i priznanja (T-type = Trogir Type). Poznati smo i po plovećim dokovima; primjerice, svi veliki ploveći dokovi u Rusiji izgrađeni su upravo u Brodotrogiru'', nastavlja Danko Končar.

Željeli smo stvoriti konkurentnu industriju brodogradnje

Zatim se vraća na početak cijeloga posla, kada je postao većinski vlasnik trogirskog škvera i kaže kako je Brodotrogir prošao proces restrukturiranja. ''Tim programom iz 2012. Brodotrogir d.d. je postao nositelj korporativnog upravljanja i preuzeo je uslužnu djelatnost za svoja povezana društva te troškove - održavanja, energetike, računovodstveno-financijske, poslove zaštite, nadzora nad gradnjom, marketinga i sve što je nužno uz povezana društva.

Kako je počela priča s Uljanikom?

''Ulaskom u strateško partnerstvo s Uljanikom i zajedno s Uljanikom, plan i želja bila je stvoriti konkurentnu industriju brodogradnje u Republici Hrvatskoj, jer je jedino rješenje cijele hrvatske brodogradnje, kao i europske brodogradnje, u integraciji, specijalizaciji i racionalizaciji.

Međutim, brodograđevna industrija na razini čitave Europe nalazi se u velikim problemima i nije u mogućnosti konkurirati korejskim i kineskim brodogradilištima. Uzimajući to u obzir, a osobito povezanost s vanjskim brodograđevnim društvima iz Europe, nije neočekivano da i brodogradnja u Hrvatskoj pomalo nestaje te da Brodotogir, ali i Uljanik zalaze u teške financijske probleme koji mogu razultirati stečajem, ili pak predstečajnom nagodbom'', navodi dalje Končar.

Objašnjava i proces vezan uz pokrenuti postupak predstečajne nagodbe nad Brodotrogirom i dodaje kako je drugi najveći vjerovnik upravo Kermas energija, s pozajmicama koje je dala Brodotrogiru, kako bi se održala proizvodnja i isplaćivale plaće, a danas u postupku predstečaja otpisuje čak 70 posto svojega potraživanja prema Brodotrogiru.

''Moja namjera da održim brodograđevnu industriju vrlo je ozbiljna, a to potvrđuje i činjenica da Kermas energija, iako u postupku strateškog partnerstva s Uljanikom nije bila dužna dati nikakav novac prije odluke Bruxellesa o planu restrukturiranja, daje pozajmicu od 12,6 milijuna eura, ili 100 milijuna kuna, kojom je upravo državni proračun spašen gubitka od 120 milijuna eura! No taj novac od strane Uljanika nije vraćen i sada je u opasnosti, a s obzirom na trenutni razvoj situacije, možda nikada neće biti vraćen'', ističe Danko Končar.

Uvjeren je kako je u slučaju Brodotrogira, kao i Uljanika, Kermas energija, ali i on osobno, u zajedničkom programu rekonstruiranja brodogradnje od strane Vlade i privatnih partnera jedini mogu ostvariti uspjeh, odnosno, jedini koji za to imaju znanje i kapacitete.

Adriadiesel d. d.

Objašnjava i situaciju s tvrtkom Adriadiesel d. d. i napominje sljedeće:

''Za predsjednika Uprave 2014. g. imenovan je dr. sc. Nenad Končar, koji je u kratkome roku, dogovorom s radničkim vijećem i sindikatima, postigao sporazum temeljem kojega je cjelokupan akumulirani dug od šest plaća prema radnicima namiren u za to dogovorenom roku.

Poslovi financirani od strane HBOR-a koji su bili ugovoreni s Brodotrogirom – izrada pomoćnih motora za novogradnje 325 i 326 – uspješno su dovršeni u Adriadieselu. Isporučeni su i motori ugovoreni za Uljanikove novogradnje 722 i 723, a završena je i gradnja za škotskog naručitelja Songa. Sklopljena je i predstečajna nagodba koja je u dosadašnjem razdoblju servisirana bez daljnjih postupaka pokrenutih od strane vjerovnika''.

Također je u suradnji s tvrtkom Končar – generatori i motori ugovorena isporuka diesel-generatorskog seta vlastitog branda "Adria 40" za ruske nuklearne elektrane. Ti setovi razvijeni su vlastitim snagama u razvojnom pogonu Adriadiesela, a služe kao pomoćni generatori u slučaju havarije u nuklearnoj elektrani te su sukladno ugovoru isporučeni krajem 2016. godine. Iste je godine sklopljen ugovor o remontu još jednog motora Adria 40 namijenjenog nuklearnoj uporabi.

U 2017. i 2018. godini obnovljeni su, ali i sklopljeni novi ugovori sa slovačkim i češkim nuklearnim elektranama, o isporuci i održavanju generatorskih setova u nuklearkama u Češkoj, Slovačkoj i Ukrajini.

Potom, sredinom 2018. zaključeni su novi ugovori o izgradnji dva seta snage 6,3 mW marke Adria 40 te četiri potpuno nova seta veće snage (10,15 mW) marke 16 Adria 40S, za novoizgrađene nuklearne elektrane u Bangladešu.

Milijunski poslovi u opasnosti zbog neodgovornog vođenja Uljanika od njegove Uprave

''Vrijednost novougovorenih, a još neizvršenih izvoznih poslova u Adriadieselu na današnji dan, 12. travnja, iznosi oko 70 milijuna USD, a ukoliko ovi ugovori budu realizirani, Adriadiesel ima priliku ugovoriti i daljnjih 130 milijuna USD izvoznih poslova, što će, ne samo osigurati zaposlenost oko 140 sadašnjih radnika Adriadiesel grupe, već će nastati potreba i za otvaranjem novih radnih mjesta. Trenutno Adriadiesel ima raspisane natječaje za primanje između 15 i 20 novih radnika raznih metalskih struka. Uz zapošljavanje radnika u karlovačkom bazenu, Adriadiesel svojim poslovanjem osigurava posao i brojnim kooperantima od kojih su najzastupljeniji Končar GiM i Strojopromet grupa iz Zagreba te PBM iz Rijeke. Više od 70 posto vrijednosti Adriadieselovih proizvoda proizvodi se u Hrvatskoj'', nastavlja analizu poslovanja navedene tvrtke Danko Končar.

I na kraju kaže i još jednu važnu poslovnu dimenziju:

''Osim nuklearnog programa, Adriadiesel je aktivan i na razvoju pročistača ispušnih plinova pogonskih motora, s japanskim partnerom Fuji i uređaja za tretman balastnih voda u prekooceanskim brodovima, u kojemu nam je partner američki NEI, a koji proizvod ima najveći potencijal dobiti, jer putem vlasništva patentnih prava Adriadiesel ima pravo plasirati na tržište tehnologiju koja je u stanju brzo i jeftino procesirati goleme količine balastnih voda bez nepovoljnih posljedica na okoliš.

Također, Adriadiesel razvija i mobilne hidrokinetičke hidroturbine koje nadomještaju izgradnju skupih stacionarnih brana koje se grade godinama i za koje je danas gotovo nemoguće dobiti povoljne studije utjecaja na okoliš. Ove mobilne turbine u potpunosti su razvijene u Adriadieselu, a svi dijelovi su osmišljeni, projektirani i proizvode se u Hrvatskoj''.

Nažalost, zaključuje Danko Končar, ''svi ovi poslovi trenutno su ugroženi blokadom računa Adriadiesela od strane Uljanika, premda je – paradoksalno – Uljanik istodobno ne samo naručitelj pomoćnih motora koji se grade u Adriadieselu za Uljanikove novogradnje 522 i 526, već i dioničar Adriadiesela s više od 12 posto redovnih dionica. Štoviše, motor za novogradnju 526 nemoguće je dovršiti upravo radi Uljanikove blokade računa, koja radnike i dobavljače Adriadiesela dovodi u težak položaj zbog prijetećeg stečaja''.

 

 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.