MILJENKO MANJKAS

Član Plenkovićeva komunikacijskog tima otkrio strategiju kampanje i ključnu odluku koja je HDZ dovela do pobjede

Autor

dd/Mateja Šobak/Večernji list

Potpisi za Sabor predani su, Vlada je složena, a od izbora – samo dva tjedna. Rekordnom brzinom složila se nova vlast zahvaljujući tome što je HDZ 5. srpnja osvojio čak 66 mandata, koji im sredinom svibnja još nisu bili ni u primisli. Interno istraživanje stranke tada je pokazivalo da u mandatima za Restart koalicijom zaostaju, i to 60:58. Dio vodstva bio je malo zatečen, ali smatrali su da nema mjesta pesimizmu jer kampanja još nije ni počela.

19.07.2020. u 13:16
Ispiši članak

Otkriva to Miljenko Manjkas, Plenkovićeva najužeg tima zadužen za komunikacijsku strategiju HDZ-a na tek održanim parlamentarnim izborima, koji je svojedobno savjetovao Franju Tuđmana, Tomislava Karamarka i Tima Oreškovića.

Njegova je suradnja s Plenkovićem počela početkom godine, kad se još nitko nije nadao da bi Hrvatska uskoro mogla birati novu vlast, ali pred vratima su bili HDZ-ovi unutarstranački izbori. A baš na njima su se, tvrdi Manjkas za Večernji list, zidali temelji za pobjedu na nedavnim parlamentarnim, čega je tada bio svjestan samo Andrej Plenković i nekoliko njegovih najbližih suradnika.

"Danas zaboravljamo da ni na unutar stranačkim izborima nitko nije očekivao da će članovi HDZ-a u sam vrh stranke izabrati baš sve kandidate iz Plenkovićeva tima. Većina članova stranke očekivala je barem dva, ako ne i tri člana iz suparničkog tima. Takve procjene temeljile su se na stvaranju percepcije da HDZ treba skrenuti udesno ako želi pobjeđivati na izborima", napominje Manjkas.

Ističe kako je Plenković to smatrao pogrešnim.

"Podupirao sam taj njegov stav jer sam imao iskustvo s izbora 2015. kada je HDZ na čelu s Karamarkom tijesno pobijedio premda je koalirao s gotovo svim strankama desnice. Pored toga, unutarstranački oponenti su i podcijenili aktualnog predsjednika. Slagali su tim koji će mu se suprotstaviti, očekujući da će on to mirno promatrati i na unutarstranačke izbore izaći sam, bez tima. Optuživali su ga da vodi stranku prema centru, a on je oko sebe okupio upravo tim desnog centra. Njegov program za unutarstranačke izbore imao je jasne obrise predizbornog programa za parlamentarne izbore. Sjećam se da smo jednu večer, kad se vraćao s nekog terena, onako u polušali zaključili da će već biti kasno kada oporba shvati da smo u kampanji za parlamentarne, a ne unutarstranačke izbore", govori Miljenko Manjkas.

A onda se dogodila korona.

"U samo nekoliko dana postalo je jasno da će virus snažno utjecati i na izborni proces. Unutarstranačke izbore i postignuća u proteklom mandatu moralo se potisnuti u drugi plan. Zabrinutost građana za vlastiti život, zdravlje i budućnost postala je neusporedivo važnija. Iz temelja smo mijenjali komunikacijsku strategiju i narativ za čije usvajanje su katkad potrebni i tjedni. Andrej Plenković s tim nije imao nikakav problem jer on je kao premijer snažno identificiran sa svim temama. Brzo su ih usvajali i stranački komunikatori koji pokrivaju široki spektar političkih tema poput Gordana Jandrokovića, Davora Božinovića, Tome Medveda, Branka Bačića, Tomislava Ćorića, Olega Butkovića, Ivana Anušića… ali komunikatorima koji uglavnom šalju sektorske poruke, a to može predstavljati problem", objašnjava Manjkas, koji kaže kako se u to vrijeme pretkampanja već ozbiljno zahuktala, a Restart koalicija je svoje ukupno političko djelovanje gradila na optužbama HDZ-a za korupciju.

"Ali kad je nastupila kriza s koronom, te optužbe gubile su težinu. Dok HDZ-ov premijer šalje poruke empatije, govori o spašavanju života, zdravlja, radnih mjesta… poziva na povjerenje, zajedništvo, solidarnost, samodisciplinu, lijeva koalicija inzistira na nečemu što tada više nije u fokusu interesa građana. Bilo je očito da oni svoju kampanju, koju su počeli vrlo rano, nisu prilagodili novim okolnostima", objašnjava Manjkas.

HDZ-ov izborni stožer, koji je vodio glavni tajnik stranke Gordan Jandroković, sastao se prvi put sredinom svibnja. Svi su bili svjesni, kaže sugovornik, da se ne smiju žuriti i da kampanja mora svoj vrhunac doseći u zadnjem tjednu. Na izborima 2015. napravljena je pogreška i nikako je nisu htjeli ponoviti, poglavito jer su istraživanja ukazivala kako će najveći dio neodlučnih birača tek u zadnja tri dana pred izbornu nedjelju odlučiti kome će dati glas.

"Već to prvo opsežno istraživanje pokazalo je da u HDZ-u više nije bilo tzv. crnih labudova. Onih koji su deklarativno podupirali stranku, a na dan izbora ostajali kod kuće ili glasali za stranke desno od HDZ-a. Stožer je odahnuo nakon te spoznaje jer je taj fenomen u posljednja dva izborna ciklusa smanjivao uspješnost analitičkih procjena. Bilo je očito da su nakon poraza desne struje HDZ-a, oni koji su držali figu u džepu odabrali stranke desnice, uključujući i novoosnovani Domovinski pokret. Međutim, to se negativno odrazilo na rejting stranke", govori Manjkas.

Iznimno visoka popularnost u jeku korone s početka travnja istopila se. U drugoj polovici svibnja HDZ je zaostajao u mandatima za Restart koalicijom 60:58. Međutim, unatoč gubitku birača desnice i padu rejtinga, nije sve bilo tako crno. Naprotiv, analize vrijednog stranačkog analitičara Roberta Kopala ukazivale su da su nakon pobjede tima Andreja Plenkovića na unutarstranačkim izborima birači centra otvoreniji prema HDZ-u nego ikada. To je samo potvrdilo našu već ranije pripremljenu komunikacijsku strategiju prema strankama desnice. Andrej Plenković zato je već isti dan glavne poruke desnici ugradio u svoj intervju Jutarnjem listu, a dva dana kasnije u intervjuu RTL-u jasno dao do znanja da HDZ ne namjerava koalirati s Domovinskim pokretom, govori Manjkas koji smatra da je to bila jedna od ključnih odluka kampanje jer su birači centra bili skloni podržati HDZ pod uvjetom da se odmakne od krajnje desnice.

S druge strane, analize su pokazale da će u slučaju postizborne koalicije s Domovinskim pokretom dio birača desnice radije dati glasati DP-u smatrajući da će tako ojačati desno krilo postizborne koalicije. I taman kad su svojim porukama krenuli osvajati birače centra, objašnjava Manjkas, dogodio se još jedan snažan udarac – afera Vjetroelektrane.

Morali su je brzo zatvoriti jer do izbora je ostalo još 35 dana. Ako afera obilježi kampanju, neće imati vremena isporučiti svoje poruke – kaže Manjkas.

"Situacija nije izgledala nimalo ružičasto, ali Plenkovićev najuži operativno-komunikacijski tim (Zvonimir Frka Petešić, Tena Mišetić, Marko Milić i Zoltan Kabok) djelovao mi je uigranije od svih s kojima sam do tada radio", otkriva Manjkas.

Njihova neposrednost sa šefom Andrejom Plenkovićem onemogućavala je svaki pokušaj stvaranja napetosti u kriznim situacijama. Čak i kad nisu bili u najboljoj formi ili domaćem terenu, nadoknađivali bi to zalaganjem i energijom. Krizu s vjetroelektranama odlučili smo pretvoriti u priliku. Znali smo da HDZ ima lošu percepciju u vezi s korupcijom pa smo ovu aferu iskoristili da na konkretnom primjeru pokažemo stav novog vodstva stranke po tom pitanju. Afera je brzo zatvorena. Izradili smo mini komunikacijsku platformu i dogovorili da premijer Plenković preuzme inicijativu na tu temu, otkriva dalje Manjkas. 

On i njegov tim koristili su svaku prigodu poslati poruku da korupcija ima ime i prezime, da nitko nije nedodirljiv te javno pozvati institucije da istraže sve do kraja, da pronađu krivce za probijanje mjera jer mjere probijaju oni koji ne žele da istraga ide do kraja, a da on na tom kraju sigurno nije, a onaj tko jest, neka za to i odgovara. Afera je relativno brzo zatvorena. I onima najsumnjičavijima bilo je jasno da premijer i njegovi najbliži suradnici s aferom nemaju nikakve veze i da im ne pada na pamet bilo koga štititi" prisjeća se Manjkas afere s Josipom Rimac  i odmah dodaje da su već vrlo brzo, na sljedećem ispitivanju stavova, uočili pozitivnu reakciju birača na oba poteza izbornog stožera. Odlučili su dodatno pojačati komunikaciju tih strateških poruka.
 

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.