'VARANJE GRAĐANA'

Borzan upozorila na sve češću pojavu 'šrinkflacije' i 'skimpflacije': Europu pozvana na zabrane

Autor

av/h

Prema istraživanju koje je naručila hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan 94,5 posto hrvatskih građana je primijetilo kako se proizvodi smanjuju dok cijena ostaje ista, a 66 posto kako je i kvaliteta usluga za istu cijenu značajno pala, priopćio je ured zastupnice u srijedu.

08.05.2024. u 19:02
Ispiši članak

"U vrijeme visoke inflacije, multinacionalke pokušavaju račun ispostaviti građanima i to na vrlo podmukao način smanjujući ambalažu ili kvalitetu proizvoda. Prema mom istraživanju čak 94,5 posto građana je primijetilo smanjenje gramaže pojedinih prehrambenih ili higijenskih proizvoda dok su cijene ostale iste", kaže Borzan. 

Istaknula je kako neke države poput Francuske, Belgije ili Mađarske se pokušavaju boriti kroz nacionalne zakone jasnije ukazujući potrošačima na promjene.

Potrošačke udruge kao primjere ističu Lipton Ice Tea, koji se smanjio s pakiranja od 1,5l na 1,25l, hranu za bebe Nestle Guigoz koja je s 900g spala na 830g. U Njemačkoj je pak margarin Rama proglašen prevarom godine jer je pakiranje sa 500g spalo na 400g. Tako je zapravo poskupio za 25 posto

Foto: HINA/Edvard Šušak

Šrinkflacija i skimpflacija

"Uz šrinkflaciju na tržištu se pojavio i potencijalno opasan noviji fenomen- skimpflacija. Riječ je o smanjenju kvalitete proizvoda u cilju zadržavanja iste cijene. Tako je početkom rata u Ukrajini suncokretovo ulje zamijenjeno manje kvalitetnom palminim jer ovo nije bilo dostupno", kaže Borzan pa nastavlja:

"Međutim, kada se suncokretovo ulje vratilo na tržište, proizvođači su nastavili koristiti jeftiniju varijantu. Jeftiniji sastojci uglavnom znače i manje zdravi sastojci pa samim time takve izmjene dugoročno mogu imati štetne posljedice na zdravlje ljudi".  

Potrošački centri diljem EU prijavljuju smanjenje kvalitete hrane, ali i odjeće i higijenskih proizvoda.

Foto: HINA/Edvard Šušak

Varanje građana

"Čak 76 posto naših građana je primijetilo pad kvalitete prehrambenih ili kozmetičkih proizvoda kojima su vjerni. Takve promjene u sastavu često se ni ne navode na pakiranju. Uz to, 66 posto građana je primijetilo i pad kvalitete usluga", govori Borzan pa nastavila: 

"Tako primjerice za istu cijenu dobijete puno manje opcija i sadržaja kada kupujete hotelski smještaj, ulaznice za događanja ili pak kad sjedite  u restoranu ili kod kozmetičara. Riječ je o varanju građana kako bi se teret krize opet prebio preko njihovih leđa. Obje prakse treba staviti na crnu listu nepoštenih poslovnih praksi u EU", kaže Borzan, navodi se u priopćenju.

Borzan dala izjavu koja joj se obila o glavu, javio se HDZ: 'Kako onda u EU gledaju na Grbina?'

Istraživanje je provedeno na reprezentativnom uzorku 806 ispitanika, prosinac 2023./ siječanj 2024., agencija Hendal, priopćio je ured zastupnice.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.