NIJE JOJ NEDOSTAJALO KRITIKE
Bivšu Plenkovićevu ministricu Vladin plan podsjeća na Jugoslaviju: 'Sjajna podloga za vendetu'
Bivša ministrica obrazovanja u Vladi Andreja Plenkovića reagirala je na novi pravilnik koji je u pripremi, a kojim će se ocjenjivati rad nastavnika.
U javnom savjetovanju trenutno je Uredba Ministarstva rada koja propisuje općenite kriterije ocjenjivanja, a na samim resornim ministarstvima je da potanku popišu dodatne kriterije. Sindikati su već izrazili svoju zabrinutost, a sada je reagirala i bivša ministrica obrazovanja Blaženka Divjak koja nije zadovoljna najavljenim.
"Zašto je ocjenjivanje (visokog) obrazovanja i znanosti (ali i javnih službi općenito) kako ga postavlja nova uredba ne samo bezveze, nego i opasno? Ukratko, vrednovanje rada profesora i znanstvenika već postoji u uvjetima napredovanja, a jedini novi kriterij koji uvodi prijedlog uredbe za sve javne službe je poslušnost nadređenom. Znači, radi se o postrojavanju i izgradnji poslušnika, a ne unapređenju kvalitete obrazovanja i znanstvenog rada", mišljenja je Divjak.
Pozvala je sve da se u što većem broju uključe u javno savjetovanje i to s jasnim argumentima. Uredba o postupku, kriterijima i načinu ocjenjivanja učinkovitosti rada zaposlenih u javnim službama je u javnom savjetovanju još samo ovaj tjedan. Dakle, nju Vlada donosi po kratkom postupku, što ne čudi jer je u maniri režima za koji smo se nadali da su prošli. Donošenje ovakve Uredbe za sve javne službe u današnje vrijeme pokazuje nedostatak razvojne vizije i namjeru da se uvede stega 'odozgo", napisala je bivša ministrica.
Administrativno opterećenje
Kako je navela, neke javne službe kao što su (visoko) obrazovanje i znanost, već imaju kriterije i postupke vrednovanja i napredovanja, tako "da nije jasno što ovakva Uredba donosi. Nažalost, jedini kriterij koji ti postojeći uvjeti ne sadrže je poslušnost nadređenom". Stoga, je kao podloga za ovu Uredbu trebalo napraviti, i u javnom savjetovanju, objaviti analizu postojećih kriterija vrednovanja u javnim službama te koji su dodatni kriteriji koje ova Uredba donosi, kakvi će biti učinci, uključujući i financijske učinke za pojedince i državni proračun, objasnila je.
"Bolje bi bilo bolje primjenjivati i kontrolirati primjenu postojećih propisa, pa i postrožiti ih nego uvoditi novi, koji će predstavljati dodatno administrativno opterećenje bez da se pri tome procijenila potencijalna učinkovitost. Evo primjera iz mojeg područja rada. U visokom obrazovanju kod napredovanja u viša zvanja prolazi koješta, ne uzimaju se u obzir međunarodni pokazatelji, ne poštuju se etičke norme. Ali ne, to se ne želi rješavati, već se uvodi 'ocjenjivanje' koje jednim metrom mjeri sve javne službe", kaže Divjak.
"Za škole bi trebalo insistirati da se provodi samovrednovanje i vanjsko vrednovanje koje je ionako već u Zakonu o odgoju i obrazovanju, te da se učiteljima i nastavnicima omogući autonomija u radu i redovita edukacija, a da ravnatelji nisu politički angažirani već da se angažiraju na razvoju škole. Postupci u prijedlogu su toliko komplicirani i definicije su (namjerno?) mutne da će se proizvoljno tumačiti i postat će instrument manipulacije, a ne unapređenja kvalitete", smatra.
FOTO: HINA/PIXSELL/POOL/EU2020HR/Luka Stanzl
'Bedasta rješenja'
Naravno, dodaje, predviđa se i neko "čudno povjerenstvo", koje će pomagati čelniku u ocjenjivanju, odnosno pripremit će mu prijedloge za ocjene. "To povjerenstvo imenuje čelnik, tako da tu ne bude zabune Dakle, radi se samo o skrivanju od odgovornosti, a ne kolektivnom istorazinskom tijelu koje nezavisno razmatra i ocjenjuje kolege. Sjajna podloga za vendetu, poltronstvo i dodatno urušavanje međuljudskih odnosa".
"Ako se već ide na takva bedasta rješenja, barem bi trebalo imati dovoljno demokratske svijesti i znanja iz upravljanja javnim sustavima da povjerenstvo imenuje neko legitimno kolektivno tijelo. Npr. na fakultetima fakultetsko vijeće, a u školama nastavnička i učiteljska vijeća", predložila je te ponovno zapitala ima li uopće koji pozitivan učinak ovog ocjenjivanja na učenike, studente ili pacijente.
Novi pravilnik za pomoćnike u nastavi, donosimo iskustvo iz 'klupe': 'Svako je dijete individualno'
Podsjetimo, u slučaju škola ravnatelji će tijekom sljedeće kalendarske godine pratiti učinkovitost rada i odnos zaposlenika prema radu, a na početku 2026. dodijeliti im ocjenu za prethodnu kalendarsku godinu. Uz sve to, postoji ograničenje broja onih kojima se mogu dodijeliti maksimalne ocjene. U javno savjetovanje za opće kriterije Uredbe možete se priključiti ovdje.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.