nervoza u aci-ju

Zapeli pregovori oko ACI marine Rovinj; cijena narasla, radovi kasne

Autor

Direktno.hr

Pred zlatnom kokom hrvatskog turizma Adriatic Croatia International Clubom (ACI d.d.) je potpisivanje ugovora za izvođenje i nadzor radova jednog od najvećih projekata te tvrtke posljednjih godina - rekonstrukcije ACI marine Rovinj. Riječ je o prvoj elitnoj ACI marini najviše kategorije, koja će se sastojati od dva bazena, s oko 160 vezova za brodove prosječne duljine 18 metara.
15.12.2016. u 09:37
Ispiši članak

Idejno rješenje izradila je splitska projektantska tvrtka Obala d.o.o., a kopnenu arhitekturu potpisuju arhitekt Edo Šegvić i tvrtka Prostor - Split. Nova marina bit će “one stop shop” destinacija i imat će sve ono što se može ponuditi gostu kako ulaskom u marinu praktički ne treba iz nje izlaziti. A tko će ju raditi, kada će početi radovi i koliko će to sve koštati ACI, tvrtku koja je još uvijek u većinskom državnom vlasništvu i koju je Oreškovićeva Vlada za svoga kratkog mandata uspjela skinuti s popisa strateški državnih tvrtki, kako bi ju se moglo prodati?

O rekonstrukciji i dogradnji ACI marine Rovinj očitovalo nam se Ministarstvo prometa, pomorstva i infrastrukture, čiji je glavni tajnik Dražen Ivanušec ujedno predsjednik Nadzornoga odbora ACI-ja. Napominju kako je riječ o najvažnijoj i najvećoj investiciji Društva u idućem dvogodišnjem razdoblju, kako je cilj izgradnja marine s „pet sidara", što podrazumijeva najviše standarde u poslovanju marina.

Između ostaloga, resorno Ministarstvo navodi kako ACI d.d. nije u sustavu javne nabave te se kod provođenja nadmetanja koristi najboljom praksom komercijalne nabave, stoga je u sadržaju poziva, kao i u dokumentaciji za nadmetanje, potencijalnim ponuditeljima iskazana procijenjena vrijednost predmeta nabave, dok je njezin opseg definiran pripadajućim troškovnikom.

''Specifičnost ovog Projekta ogleda se i u činjenici da se radovi većim dijelom odvijaju na pomorskom dijelu marine, što od ponuditelja zahtijeva specifična znanja i visoke tehnološke mogućnosti. U tom segmentu je broj konkurenata kako na radovima tako i na poslovima nadzora bitno manji nego na radovima koji se izvode na kopnu'', ističu u Ministarstvu.

Izvođači odabrani, ali nepoznati javnosti

Direktno.hr doznalo je kako su ponuditelji za radove i nadzor 9. prosinca konačno obaviješteni o statusu njihove ponude. U resornom Ministarstvu pomorstva nisu nam željeli službeno potvrditi tko je dobio ovaj unosan posao, već su poručili kako će obavijest o odabranim ponuditeljima biti dostupna po potpisivanju ugovora. Sličan odgovor dobili smo i iz ACI-ja.

Direktno.hr ima i informaciju kako je u postupku javnog nadmetanja koje je ACI d.d. raspisao za izvođenje radova, ali i za Stručni nadzor i koordinatora II za zaštitu na radu na projektu rekonstrukcije i dogradnje ACI marine Rovinj, naručitelj odabrao skuplje ponude. ACI nije obveznik javne nabave, ali je ipak korisnik javnog resursa. Međutim, u ACI-ju odbacuju bilo kakve insinuacije da je način odabira netransparentan.

‘’Jedini javni resurs koji ACI d.d. koristi je pomorsko dobro temeljem Ugovora o koncesiji, (...). Vezano za primjedbu u vezi odabira skuplje ponude, ona bi imala smisla kada bi kriterij za odabir ponude bila samo najniža cijena, što u ovom predmetu nabave nije slučaj'', pravdaju se u ACI-ju dodajući da je ACI d.d. prema internim aktima Društva proveo nadmetanja za predmetno ulaganje, gdje je u Dokumentaciji za nadmetanje odredio relativni značaj više kriterija a koji se odnose na cijenu, tehničke kriterije, ekonomske kriterije, kriterije angažmana te ocjene tehničkih priloga ponude.

U Ministarstvu pomorstva su nam pak otkrili kako je kriterij za izbor najpovoljnije ponude u ovom nadmetanju za uslugu nadzora i koordinatora II ZNR bila najniža cijena između onih ponuditelja koji su zadovoljili navedene uvjete sposobnosti.

Prvo nadmetanje za nadzor poništeno

Dokumentaciju je u prvom nadmetanju otkupio 21 ponuditelj, a ponudu su dostavila četiri ponuditelja. Ponude nisu uzete u razmatranje jer je nadmetanje za Izvođenje radova rekonstrukcije i dogradnje ACI marine Rovinj poništeno u rujnu, budući da su zaprimljene ponude iskazale značajno veće iznose radova od procijenjene vrijednosti predmeta nabave. U listopadu je raspisan novi poziv.

Cijena investicije skočila na 161,648 kuna

Prvotno se u medijima spominjala cifra od sto milijuna kuna, no prema izvješću sa sjednice Nadzornoga odbora održane 7. prosinca, Nadzorni odbor donio je Odluku kojom se usvaja Plan poslovanja s planom ulaganja za 2017. godinu, ali i odluku kojom se mijenja ranija Odluka NO o planiranoj investiciji rekonstrukcije i dogradnje ACI marine Rovinj tako da planirana investicija sada iznosi 161,648,210 kuna.

Pitali smo ACI kako to da je došlo do značajnog porasta investicije.

‘’Prethodno dostupni podaci u javnosti o visini iznosa investicije, prema javno dostupnom Priopćenju o odlukama donijetim na III. Sjednici Nadzornog odbora ACI d.d. održanoj dana 14. rujna 2016., definiraju iznos od 124.110.000,00 kn, proizašao iz izrađene projektne dokumentacije i pripadajućeg projektantskog troškovnika.Po prikupljanju ponuda, nakon provedenih nadmetanja za odabir izvođača i obračunskog stručnog nadzora, proizašli su iznosi za navedene usluge kao rezultat tržišnog nadmetanja. Ukupan iznos investicije, koji u sebi uključuje sve troškove namjeravanog zahvata (projektiranje, nadzor, izvođenje, dobava i ugradnja opreme i sl.) planiran je na razini spomenutih 161.648.210,00 kuna’’, odgovorili su nam iz ACI-ja, ne ulazeći u detalje prihvaćenih ponuda.

Gradnja kasni zbog dodatnih pregovora oko uvjeta

Tako je cijena za marinu Rovinj u međuvremenu značajno porasla, a rokovi kasne. Kako je ACI d.d. najavio na svojim mrežnim stranicama, početak radova na kompletnoj rekonstrukciji kopnenog i morskog dijela planirao se za 1. prosinca 2016. Budući da od radova ipak još ništa, pitali smo ACI i nadležno Ministarstvo gdje je zapelo.

‘'Produžetak predviđenog termina početka radova proizašao je iz potrebe dodatnih pregovora koje je inicirao ACI d.d. u cilju postizanja najpovoljnijih uvjeta za Društvo i u cilju pojašnjavanja određenih tehničkih rješenja u odnosu na projektnu dokumentaciju'', stoji u odgovoru ACI-ja koji potpisuje Gracia Krainer, direktorica korporativnih komunikacija i marketinga ACI d.d.

Dakle, u ACI-ju raste nervoza jer je zapelo na pregovorima s izvođačima ovog vrijednog i zahtjevnog posla, koji bi, u slučaju eventualne prodaje udjela tvrtke, ACI-ju sigurno dodatno digao cijenu. U tom svjetlu može se tumačiti i sljedeća poruka Ministarstva prometa.

''Poslovni imperativ društva jest kontinuirano ostvarivanje značajne dobiti iz vlastitoga poslovanja, a čemu svjedoči i redoviti interes potencijalnih ulagača'', zaključuje se u odgovoru Ministarstva, koji potpisuje David Radas.

''Šporke riči'' zbog ACI-jeve donacije u Slanom

Podsjetimo, o ACI-ju se pisalo i ljetos zbog otvorenja marine u Slanom.

Bivšem šefu SDP-a Milanoviću smetalo je što je ACI problem pristupne ceste riješio kako je rekao, ''protuzakonitom donacijom od dva milijuna kuna HDZ-ovoj općini Dubrovačko primorje'', i to u vrijeme kad je Vlada u ostavci smijenila Nadzorni odbor ACI-ja i imenovala novi.

Rekao je tada Milanović: ''Ovo nije Slano, nego šporko''.

Odgovorio mu je Nikola Knežić, načelnik općine Dubrovačko primorje (HDZ).

'’Ja mu iz Slanoga poručujem kako Slano nije šporko nego je to jedno prekrasno dalmatinsko mjesto, a ako su u HDZ-u papci, onda su u SDP-u šupci. Pa je onda on samim time isto tako šupak'’.

Turski Dogus i Adris grupa zainteresirani za preuzimanje ACI-ja

Sve se više spominje privatizacija ACI-ja, tvrtke koja upravlja trećinom hrvatskog nautičkog tržišta. Ovo nacionalno blago bi po svoj prilici moglo dopasti u ruke turskoj Dogus grupi, koja je već vlasnik 11 posto dionica, iako je interes iskazala i Adris grupa.

Kako i ne bi kad je samo lani ACI ostvario neto dobit u iznosu od 27,3 milijuna kuna i isplatio 16,4 milijuna kuna dividende, a upravlja s 23 marine is više od 6 tisuća vezova. Ne čudi stoga da su se protiv skidanja ACI-ja s popisa tvrtki od strateške važnosti proljetos pobunili sindikalci, upozoravajući da se većinski udjel u ACI-u, koji zapošljava više od 400 radnika, ne smije prodati dok se ne realiziraju razvojni projekti i tvrtki značajno ne podigne vrijednost.

Prepreku prodaji mogli bi stvarati imovinsko-pravni dokumenti koji navodno u većini marina na pomorskom dobru nisu riješeni, no jako zainteresirani Turci možda će pronaći rješenje i za to. Dogus grupa vodi bankarski, građevinski biznis i ugostiteljski biznis, a ima i vlasništvo nad lancem marina s više od osam tisuća vezova na turskoj obali. Kad bi dobili ACI, praktički bi zavladali istočnim Jadranom.

Prema nekim procjenama, za 50 posto vlasništva nad ACI-jem država bi mogla dobiti oko 350 milijuna kuna. ACI je možda i najvrjednija hrvatska turistička tvrtka, ali njome se upravlja kao da se javnosti ne tiče. Vlasti izmjenjuju svoje ljude na čelu uprave, a rekord u izmjeni vodećeg kadra oborila je Kukuriku vlada Zorana Milanovića koja je u deset mjeseci promijenila četiri predsjednika.

Prvo je smijenila Antu Violića, zatim Brunu Bonifačića, pa Dražena Nikolića da bi instalirala Doris Peručić, dotadašnju predsjednicu Nadzornog odbora, koja je, prije rukovođenja ovom velikom tvrtkom, radila kao profesorica na Sveučilištu u Dubrovniku specijalizirana za cruising turizam. Nju je pak ljetos naslijedio HDZ-ov kadar Kristijan Pavić, koji je ipak na to mjesto došao s jačim referencama od prethodnice, kao zamjenik ravnatelja Lučke uprave Dubrovnik.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.