HOĆE LI IKAD ZAŽIVJETI?

Zagrebački projekt najavljen 1947. od kojeg nema ništa: Bandić ga je obećavao, ali i Tomašević

Autor

Karlo Jagatić

Projekt zagrebačke podzemne željeznice najavljen je na današnji dan 1947. godine dok je gradonačelnik Zagreba bio Dragutin Saili. U dvadesetogodišnjem mandatu Milana Bandića projekt zagrebačkog metroa najavljivan je više puta, a u svojoj kampanji isto je najavio i trenutni gradonačelnik Tomislav Tomašević.

13.09.2023. u 08:35
Ispiši članak

Na današnji dan prije 76 godina

Zagrebačka podzemna željeznica najavljena je na današnji dan prije 76 godina i bila je neostvaren projekt mnogih gradonačelnika koji su od 1947. do danas sjedili na gradskom tronu.

Prvotna ideja bila je da podzemna željeznica bude uvedena na relaciji Maksimir-Kustošija te je trebala predstavljati razvoj putničkog prometa.

"U planu razvoja Zagreba predviđeno je daljnje proširavanje tramvajske mreže, uređenje nove radionice za izgradnju tramvajskih kola i provedba modernog autobusnog saobraćaja. Putnički saobraćaj kroz središte grada bit će temeljito poboljšan. Već se proučava prijedlog o uvođenju podzemne željeznice na liniji Maksimir-Kustošija", najavljeno je. 

FOTO: Screenshot

Jasno je da se taj projekt nikada nije ostvario, a itekako je bio želja ili samo odličan alat manipulacije u rukama političara.

Bandićeve najave i obećanja

Tako je pokojni gradonačelnik Milan Bandić u svom dugogodišnjem mandatu projekt podzemne željeznice najavljivao svakih nekoliko godina.

Bandić je najavljivao metro još prije 2008. godine, ali globalna financijska kriza "zaustavila" je njegovu gradnju. U godinama nakon, Bandić je zagrebačku podzemnu željeznicu najavljivao kao mega-projekt koji, osim što je Zagrebu potreban, je i ostvariv. Tako je u, pogađate, izbornoj 2013. godini ponovno najavio projekt i rekao: "Apsolutno da je to tema svih tema, ali najmanje tema prije izbora. Ne želim biti neodgovoran i govoriti o tome, ali Gradu Zagrebu je potreban metro i to je projekt za više mandata", istaknuo je Bandić.

Zatim je 2014. godine rekao slično: "Grad Zagreb će participirati u izgradnji Zračne luke, a gradit će se i Kongresni centar. Tri su kapitalna projekta u Gradu Zagrebu: Zagreb na Savi, koji vrijedi dvije milijarde eura. Druga stvar je regulacija prometa, produžit ćemo tramvaj do Zračne luke. Za godinu i pol dana će Hrvatske ceste spojiti svoj dio ceste do zračne luke, pa će se moći stići do centra grada za 20 minuta. Treći projekt je Metro, prokopat ćemo prvih 100 metara metroa na Jelačić placu, a onda ćemo prokopati metro Mihaljevac – Zračna luka i Črnomerec-Dubrava. Cilj nam je u idućih sedam, osam godina srediti sve fasade u gradu Zagrebu, počevši s Gornjim gradom”, govorio je tada Bandić.

FOTO: HINA/Edavrd Šušak

Također, 2020. godine nakon zagrebačkog potresa, Bandić je na sva zvona najavljivao metro što je podiglo veliku buru. 

Na primjedbe da je gradnja metroa nakon potresa i u trenucima kada su građanima razrušeni domovi nelogična i banalna Bandić je tada rekao: "Ja sam znao da će biti reakcija. Da im ne vibriraju ispod prozora tramvaji i da ne gledaju kad će im ponovno prozori pasti ili strop. Zbog njih to radim, baš tih koji su najviše stradali i sad je prilika".

Tomašević o podzemnoj

Njegov najžešći neprijatelj u posljednjim mjesecima mandata, trenutni gradonačelnik Tomislav Tomašević, za vrijeme predizborne kampanje bio je gost Aleksandru Stankoviću u njegovoj "Nedjeljom u 2" gdje je govorio o metrou.

Tomašević je tada kazao kako se njegov izborni program bazira na sljedećih deset godina, a ne samo na sljedeće četiri, koliko traje jedan mandat.

Na pitanje o javnom prijevozu, a posljedično i o podzemnoj željeznici, Tomašević je kazao da gledaju kratkoročna rješenja za proširenje tramvajske mreže i fizičko odvajanje tramvajskih koridora od automobilskih. Što se tiče podzemne željeznice, istaknuo je da se početak može realizirati u prvom mandatu tako da se naprave studije izvedivosti i prijavi za novac iz EU sredstava.

"ZET je do sada povukao tek 200 milijuna kuna EU novca. To je katastrofalno malo", rekao je, te dodao da kad se završe sve studije može se početi gradnja u prvoj fazi do kraja prvog mandata. "Želim rješavati stvari dugoročno bez obzira što će možda na kraju podzemnu željeznicu otvoriti neki treći ili četvrti gradonačelnik", rekao je tada Tomašević.

VIDEO Ovo su rabljeni tramvaji koji u Zagreb stižu iz Njemačke

No, iako je već na pola mandata, nitko ne očekuje da Tomašević počne kopati negdje oko Trga Josipa Jelačića, no, zanimljivo kako dvije godine o tog intervjua nije bilo nikakvog spomena tog velebnog projekta koji nije realiziran već 76 godina. Tko zna hoće li ikada i biti.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.