EMOTIVAN DAN
Zadnji aktivni pilot iz Domovinskog rata o Rafaleima: 'Srce je kao kuća, mogućnosti su neslućene'
Stanko Hrženjak bio je najmlađi pilot Domovinskog rata, a sada je ostao zadnji aktivni pilot Hrvatskog ratnog zrakoplovstva iz tog razdoblja. Sudjelovao je na dočeku hrvatskih pilota i Rafalea koji su u četvrtak sletjeli na Pleso, gdje je u Vojarni Pukovnik Marko Živković organizirana dobrodošlica prvih šest zrakoplova koje je Hrvatska naručila od Francuske.
"Srce je kao kuća, stvarno je odlično, osjećaj je prekrasan", kazao je Hrženjak HRT-u i uvodno dodao: "Razmišljali smo mi i o F-16 i o Gripenima, i sve je to bilo tu negdje, dok se nisu potpisali ugovori i krenula je obuka. I evo, tu su". Sam Hrženjak leti na MiG-ovima, ali je otkrio da ima želje i on sam odraditi nekoliko letova na ovim moćnim divovima, ali, kako kaže uz smijeh, "s obzirom na godinu proizvodnje, čisto sumnjam".
Zatim se osvrnuo na same Rafaele: "To su avioni četvrte plus generacije, avioni koji imaju izuzetno puno opreme, u zraku vam nude mogućnost da budete ispred protivnika, nudi mogućnost velike samozaštite, veliki spektar senzora s kojima možete izviđati teren, ometati protivnika, s kojima možete raditi operacije združene s drugima granama oružane vojske, a možete raditi i samostalne operacije vezane uz nadmoć na domaćem prostoru".
Zatim se osvrnuo na odgovornost koju imaju piloti prilikom baratanja ovim moćnim strojevima: "Možda je ponekad to teško objasniti u jednoj rečenici i reći 'to je taj neki osjećaj', ali oni koji odluče biti piloti imaju izuzetno dugu obuku, izuzetno složen trening i cijeli taj period vas uče da se nosite s tom količinom stresa i odgovornosti i to vam u jednom trenutku postane normalno i počnete to doživljavati kao normalan posao. Tada je pilot najjači i najoperativniji".
FOTO: HINA/Damir Senčar
Hrženjak: Ovaj avion ima neslućene mogućnosti
Svaki pilot ima specifičan odnos prema svom avionu, dodaje: "Postoji ta određena priča kada se dođe prije leta, da se avion obiđe, da ga se potapša po krilima i po drugim dijelovima, da provjerite... Iako je tehnička ekipa sve provjerila prije leta, vi ste taj zadnji 'check', koji mora obići avion pozdraviti ga i sjesti na let".
Oni su sad mokri i znojni, dajte im minuticu da dođu k sebi, rečeno je novinarima nakon što su piloti sletjeli, ali Hrženjak kaže: "Nisu to avioni od prije 40 godina, ovi avioni imaju sasvim normalan 'air condition'. Kad sletite, postoje određene procedure koje morate napraviti da bi avion bio siguran, i druga stvar, kad izađete iz kabine, morate se uzemljiti, morate prebrikati svoj mozak na ovozemaljski, da hodate po zemlji i da više niste u avionu. Zato pilotima treba koja minutica prije nego izađu iz zrakoplova", objasnio je.
Što će biti s MiG-ovima nakon Rafalea: Časnica HV-a odgovorila na pitanje koje sve zanima
"Ovaj avion ima stvarno neslućene mogućnosti, radar vam otkriva cilj na otprilike 100 kilometara ispred, iza i oko vas, upozorava vas jeste li otkriveni, daje vam mogućnost da prenesete te podatke sa svojih senzora u neki operativni centar. Ta mogućnost komunikacije je izuzetno velika na tom avionu. Mi smo u MiG-u mogli prenositi podatke samo glasom, on nije imao te sofisticirane uređaje, on je avion druge generacije", otkrio je za kraj o prednostima Rafalea.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.