Dobro plaćen biznis

Za reklamiranje SDP-a Ipsos Pulsu nagrada: unosni poslovi s državom

Autor

Direktno.hr

Hrvatski zavod za zapošljavanje u veljači 2015. godine putem javne nabave ugovorio je posao vanjske evaluacije mjera aktivne politike zapošljavanja sa splitskom tvrtkom Ipsos Puls d.o.o. Splitska tvrtka za istraživanje tržišta posao vrijedan 1,523 milijuna kuna s porezom na dodanu vrijednost dobila je u otvorenom postupku javne nabave prema kriteriju najniže cijene kao jedini ponuditelj, ponudivši 706,18 kuna nižu cijenu od prvotno procijenjene.
23.05.2016. u 19:37
Ispiši članak

Iako je prema podacima baze podataka Integrityobservers.eu to jedini posao kojeg je Ipsos Puls dobio od Hrvatskoj zavoda za zapošljavanje (HZZ), iz HZZ-a pojašnjavaju da su s istom tvrtkom sklopili dosad i drugi ugovor o evaluaciji iskustava polaznika, mentora i poslodavaca uključenih u mjeru stručno osposobljavanje za rad bez zasnivanja radnog odnosa, u sklopu projekta Provedbe mjera aktivne politike zapošljavanja. Taj ugovor vrijedan je 137.500 kuna, uključivši PDV. Iz Hrvatskog zavoda za zapošljavanje pojašnjavaju da je ugovor vrijedan 1,52 milijuna kuna s tvrtkom Ipsos Puls zaključen tek nakon 4. objave javne nabave.

Na prva dva poziva za nadmetanje u kolovozu i listopadu 2014. nije se javio nitko pa je postupak poništen. Na treći poziv u studenom 2014. pristigla je jedna ponuda koja je odbijena, jer ponuditelj „nije dokazao tehničku i stručnu sposobnost stručnjaka“ za provedbu posla. Na četvrti poziv za nadmetanje objavljen 31. prosinca 2014., kažu u HZZ-u, pristigla je samo ponuda Ipsos Pulsa koja je bila zadovoljavajuća, te je zaključen ugovor, a novčana sredstva su bila osigurana u okviru operativnog programa Razvoj ljudskih potencijala 2007. -2013. Europskog socijalnog fonda.

Tvrtka Ipsos Puls prethodno je na sličan način, kao jedini ponuditelj u otvorenom postupku javne nabave prema kriteriju najniže cijene, dobila i nekoliko poslova od Državnog zavoda za statistiku. Prema podacima baze podataka Integrityobservers.eu, u travnju 2012. Ipsos Puls ugovorio je posao provedbe istraživanja o informacijskom društvu vrijedan 318.062,50 kuna, s porezom na dodanu vrijednost, ponudivši 1.550 kuna nižu cijenu od prvotno procijenjene. Godinu dana kasnije Ipsos Puls s Državnim zavodom za statistiku na isti način, u otvorenom postupku javne nabave prema kriteriju najniže cijene, ponovno kao jedini ponuditelj, ugovorio je posao provedbe istraživanja o uporabi informacijskih i komunikacijskih tehnologija. Vrijednost ugovorenog posla je 311.062,50 kuna s PDV-om, a ponuda Ipsos Pulsa bila je 1.150 kuna niža od procijenjene vrijednosti posla.

Maja Pekeč, načelnica/direktorica Sektora za odnose s korisnicima Državnog zavoda za statistiku, pojašnjava kako je „dokumentacija za nadmetanje bila objavljena u Elektroničkom oglasniku javne nabave te je ponudu mogao dati bilo koji zainteresirani subjekt“. Ističe da „Državni zavod za statistiku ne raspolaže informacijom zašto je ponudu dao samo Ipsos Puls“.

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS) s tvrtkom Ipsos Puls samostalno ili u zajednici ponuditelja s Institutom za turizam – također kao jedini ponuditelj – u razdoblju od 2012. do 2015. zaključena su ukupno sedam ugovora, od čega tri bez primjene Zakona o javnoj nabavi. Njihova ukupna vrijednost, prema riječima Maje Pekeč, iznosi 1,36 milijuna kuna s PDV-om, od čega se na Ipsos Puls odnosi 842.125 kuna, a ostatak na Institut za turizam.

Tvrtka Ipsos Puls jednako uspješno, gotovo uvijek kao jedini ponuditelj, proteklih godina dobivala je i poslove istraživanja, analiza i provođenja anketa i na javnim natječajima Hrvatske radiotelevizije, Agencije za elektroničke medije i Grada Splita.

Iz RJ Komunikacije Hrvatske radiotelevizije pisanim putem odgovorili su kako je HRT u 2015. sa tvrtkom Ipsos Puls zaključio tri ugovora u iznosu od 948.000 kuna, bez PDV-a. Predmetom nabave bila su istraživanja o slušanosti i gledanosti programa Hrvatske radiotelevizije, izlazne ankete za prošlogodišnje predsjedničke izbore te istraživanja koja se provode razgovorima s ciljnim skupinama. Hrvatska radiotelevizija ovime ističe kako ni u jednome od navedenih postupaka nije bilo žalbi drugih gospodarskih subjekata na odluku o odabiru, te da u 2016. nije zaključen nijedan novi ugovor sa Ipsos Pulsom.

Prema podacima baze podataka Integrityobservers.eu, Ipsos Puls je s HRT-om od 2012. zaključio šest ugovora o provedbi istraživanja i anketa u ukupnoj vrijednosti 2,217 milijuna kuna s PDV-om, od čega samo jedan u 2015. u vrijednosti od 400.000 kuna s PDV-om, odnosno 328.000 kuna bez PDV-a. HRT je, međutim, s Ipsosom zaključio još dva ugovora, kako ističu u svom odgovoru i kako je vidljivo iz podataka objavljenih u bazi Poslovne Hrvatske. Radi se o izlaznim anketama vezanim uz predsjedničke izbore i istraživanja na fokus grupama, a zbog čega ovi poslovi nisu ispravno objavljeni u Narodnim novinama, ostaje pitanje za nadležne institucije.

Ukupno, dakle, radi se o osam ugovora ukupne vrijednosti veće od tri milijuna kuna. Zanimljivo, na svim javnim nabavama Ipsos Puls je jedini ponuditelj, a njegova ponuda je u sedam slučajeva niža od prvotno procijenjene, jednom jednaka procijenjenoj, a u tri nabave točno 8.000 kuna niža od procijenjene.

Ipsos Puls po istom modelu zaključivao je poslove i na javnim natječajima Agencije za elektroničke medije. Prema podacima baze podataka Integrityobservers.eu, s Agencijom je splitska tvrtka zaključila tri ugovora u ukupnoj vrijednosti 1,25 milijuna kuna s PDV-om. Radi se o analizama TV i radijskog tržišta, te izrade studije utjecaja Fonda za poticanje pluralizma medija. U dva od tri postupka javne nabave Ipsos Puls je bio jedini ponuditelj, a ponuđena cijena je jednom bila niža od prvotno procijenjene, dok je dva puta bila identična procijenjenoj. Iako je zamjenik predsjednice Vijeća Agencije za elektroničke medije Damir Hajduk obećao detaljnije podatke o poslovima Agencije i Ipsos Pulsa, do zaključenja teksta odgovor Agencije nije stigao.

Splitska tvrtka za istraživanje tržišta Ipsos Puls, dodatno, 2013. je u otvorenom postupku javne nabave prema kriteriju najniže cijene kao jedini ponuditelj dobila i posao terenskog istraživanja povijesne jezgre Splita. Posao s Gradom Splitom vrijedan je bio 235.000 kuna s PDV-om. Ipsos Puls dobivao je proteklih godina i unosne poslove na natječajima Hrvatskih željeznica, Ministarstva gospodarstva i drugih institucija, no u pravilu uz nešto veću konkurenciju.

Predsjednik Uprave Ipsos Pulsa d.o.o. Srđan Dumičić oglušio se na upite Fairpressa. Radi se, inače, o tvrtki kćeri francuske grupacije Ipsos. Prema podacima Poslovne Hrvatske, Ipsos je u 2014. na hrvatskom tržištu zapošljavao 57 djelatnika, a ostvario je prihod od 31,8 milijuna kuna i neto dobit od samo 3.100 kuna. Francuski Ipsos je, inače, postao većinski vlasnik splitske agencije Puls 2009.

Srđan Dumičić, inače, dio svog radnog vijeka proveo je i kao direktor u Državnom zavodu za statistiku, od kojeg danas njegova tvrtka dobiva poslove. Dumičić je ujedno i predsjednik Udruženja za istraživanje tržišta Hrvatske gospodarske komore, koje prema podacima objavljenima na internetskim stranicama HGK broji 17 tvrtki. Zanimljivo, gotovo nijedna od njih nije gotovo niti pokušala konkurirati Ipsos Pulsu na gore spomenutim poslovima, niti je žalbama pokušavala srušiti te natječaje.

Robert Bosak, donedavni vlasnik agencije 2X1 komunikacije, koji je uoči posljednjih parlamentarnih i predsjedničkih izbora upozoravao na povezanost Ipsos Pulsa i Promocije Plus Agana Begića sa SDP-om, te tvrdio da su njihove ankete pružale nerealne i za SDP i bivšeg predsjednika države Ivu Josipovića povoljnije od stvarnih podatke o popularnosti u biračkom tijelu, ističe da se radi o čistom pogodovanju. Ti su poslovi nagrada za promociju SDP-a i Ive Josipovića, te su rezultat višegodišnje povezanosti vlasnika Ipsos Pulsa sa SDP-om, što datira još iz razdoblja bivše Jugoslavije kada su isti ti ljudi imali ključnu ulogu u kreiranju medija i odabiru ljudi koji će raditi u njima.

Bosak ističe da je bolesno vjerovati da je sve ispravno i da u Hrvatskoj nema pet normalnih ljudi ili tvrtki koje se ne mogu udružiti i konkurirati Ipsos Pulsu. Radi se, kaže, o namještenim natječajima i natječajnoj dokumentaciji koja isključuje konkurenciju. Ubili su, kaže, tržište.

Vlasnik jedne od agencija, koji je želio ostati anoniman, kaže da se u stvari radi o prikrivenom oglašavanju i poslu za Agenciju za zaštitu tržišnog natjecanja. No kako nitko nije službeno podnio prijavu, tako se i oni, kaže, prave gluhi.

Vlasnik druge agencije za istraživanje medija, koji također želi ostati anoniman, kaže da Ipsos ipak ima najveću infrastrukturu za provedbu istraživanja, čime su „brutalno pomeli s tržišta konkurentske tvrtke“.

Vladimir Ferdelji, dugogodišnji direktor Elektro-Kontakta, predsjednik Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika (HUM-CROMA), te zastupnik u Skupštini Grada Zagreba u pravilu se zalaže za poništenje nadmetanja u javnoj nabavi gdje je pristigla samo jedna ponuda. On, između ostaloga, smatra da „to uopće nije nadmetanje, jer za bilo kakav oblik natjecanja trebaju nam barem dvije pravne ili fizičke osobe. Mislim da se takva nadmetanja moraju ponoviti, a najmanje što možemo reći je da ih prestanemo nazivati „nadmetanjima“ jer tu nikakvog natjecanja nema te bi ih kao takve "trebalo poništiti“, piše Fairpress.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.