KORONA VIRUS U ITALIJI, HOĆE LI RODITELJI DOBITI POVRAT NOVCA?

Vujović: Bilo bi u redu da turističke agencije vrate novac; Herak: Ako su sredstva uplaćena, hoteli i prijevoznici već su dobili dio

Autor

Leo Buljan

Italija je postala žarište korona virusa te su resorna ministarstva donijela odluku da se otkazuju sva organizirana školska putovanja u tu zemlju. Kako je moguće da su roditelji hrvatskih školaraca već platili putničkim agencijama, postavlja se pitanje hoće li agencije svojim klijentima osigurati povrat sredstava. Stoga smo razgovarali s predsjednikom Društva Potrošač Igorom Vujovićem i bivšim ministrom turizma Ivanom Herakom.

24.02.2020. u 22:06
Ispiši članak

"Ako se otkazuje putovanje planirano za, primjerice, tri mjeseca, turističke agencije bi trebale jednostavno vratiti novac. Međutim, ako je putovanje planirano za nekoliko dana, agencije se mogu pozvati na 'višu silu' i zadržati novac. Svaka turistička agencija koja drži do svojih korisnika, u ovom slučaju djece, trebala bi ipak gledati da vrati postotak iznosa", smatra Vujović.

Vujović naglašava da je ovo slučaj 'više sile' te da su agencije tu ipak u nešto boljoj poziciji od potrošača.

"Ugovori moraju biti u skladu sa zakonom i potrošač mora upoznati s uvjetima usluge. Ono što većina turističkih agencija radi je da ne upoznaje korisnike putničkog aranžmana s njihovim pravima prilikom zasnivanja odnosa. Onda se dogodi nešto poput ovoga  i tada je već kasno. Agencije se data pozivaju na svoje Opće uvjete poslovanja, a potrošači su prepušteni sami sebi. Opći uvjeti u pravilu imaju definirana različite rokove otkazivanja aranžmana te koliki povrat potrošači mogu dobiti. Propisani su rokovi i za 'višu silu', a ovo je sigurno to", smatra Vujović.

Kako ističe Vujović, najvažniji su rokovi u kojima se otkazuje putovanje.

"Najvažniju ulogu u pravu na povrat sredstava ima rok otkazivanja. Ako se radi o putovanju planiranom za dva do tri dana, za pretpostaviti je da će agencije pokušati zadržati sva sredstva jer su već imale neke troškove. U slučaju putovanja planiranog za tri mjeseca, na temelju dobrih poslovnih običaja i poslovnih načela, prihvatljivo bi bilo da se korisnicima vrati između 90 i 95 posto ukupnog iznosa jer u tom periodu teško da su nastali neki veći troškovi", zaključio je Vujović.

Herak: 'Roditelji su dovoljno pametni da ne šalju djecu tamo gdje ni sami ne bi išli'

Da bi se roditelji maturanata koji su već platili putovanje mogli naći u neugodnoj situaciji slaže se i bivši ministar turizma i posebni savjetnik trenutnog ministra za strateški plan razvoja turizma i EU projekte Ivan Herak.

"Moram istaknuti da sam svojevremeno s ministricom prosvjete Nensi Ivanišević predlagao da veći fokus putovanja bude Hrvatska. U to vrijeme se za maturalna putovanja išlo u, primjerice, Španjolsku, a aranžmani su bili bezvezni. Tada smo se zalagali da učenici više upoznaju svoju zemlju. Što se tiče povrata od turističkih agencija, to bi mogao biti veliki problem. Ako su sredstva već uplaćena, agencije su dio sredstava akontirali hotelima, prijevoznicima... Ugovori često imaju klauzule o izvanrednim situacijama, ali ne mogu govoriti o tome što piše u pojedinim ugovorima. Međutim, dok nema službene odluke, roditelji bi se mogli naći u vrlo neugodnoj situaciji", rekao je Herak.

Na pitanje o tome je li uputa Ministarstva obrazovanja i znanosti da se otkažu sva organizirana putovanja u Italiju dovoljan argument da se traži puni povrat sredstava, bivši ministar ističe da to vjerojatno nije dovoljno.

"Moje mišljenje je da uputa resornog ministarstva nije dovoljna, nema tu težinu. Ako Italija zabrani ulazak u zemlju, povrat novca vjerojatno ne bi bio problem. A druge strane, smatram da su roditelji dovoljno pametni da ne bi slali svoju djecu negdje gdje ni sami ne bi išli", zaključio je Herak.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.