PRIBLIŽAVA SE ROK

Vozači će uskoro morati donijeti odluku: Na jednu stvar ove zime posebno pripazite

Autor

bkk/HAK

U Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih cesta od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine. Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.

06.10.2024. u 19:19
Ispiši članak

Zimski uvjeti na cestama znače, dakle, da će građani uskoro masovno pohrliti u kupovinu zimskih guma, a onda i u vulkanizerske radionice na zamjenu istih, a vozači bi se svakako na vrijeme trebali informirati ne samo o cjenama, već i o kvaliteti koju kupuju. Stoga su nedavno HAK i partneri zahtjevnim testovima podvrgnuli čak 28 različitih kompleta zimskih guma u dva vrlo popularna segmenta - 12 u manjoj dimenziji 205/55 R16 i 16 u većoj dimenziji 215/55 R17.

Manju dimenziju 205/55 R16 pronalazimo na kompaktnim gradskim automobilima C-klase, dok veću dimenziju 215/55 R17 možemo vidjeti na manjim gradskim vozilima SUV-klase. Od ukupno 28 različitih kompleta (12 u manjoj i 16 u većoj dimenziji), ni jedan nije zavrijedio maksimalnu ocjenu izvrstan, ali su zato po tri pneumatika u svakoj kategoriji vrlo preporučljiva. Nažalost, čak četiri modela se ne preporučuju. Svi proizvodi su testirani na području voznih i sigurnosnih karakteristika, udobnosti, ekonomičnosti, te je analizirana i ekološka komponenta njihove održivosti.

Matematički gledano, u manjoj dimenziji 205/55 R16 tri su gume vrlo preporučljive, po četiri su preporučljive i djelomično preporučljive, dok se jedna ne preporučuje. Na vrhu se iskristalizirala poznata trojka u sastavu Continental, Goodyear i Michelin, čiji su proizvodi vrlo ujednačeni i kompaktni, a to znači da ne pokazuju nedostatke ni na jednoj podlozi te blistaju s visokom predviđenom kilometražom. Unutar ove velike trojke Continental se izdvojio po pitanju sigurnosti i postavio generalne standarde u klasi (pogotovo na mokroj podlozi i u zimskim uvjetima), dok je Michelin odigrao na kartu ekološke izvrsnosti, s najvećom predviđenom kilometražom i najnižim stupnjem abrazije. Goodyear se smjestio upravo negdje između njih.

FOTO: Pixabay

Jedna marka pneumatika nije za preporuku

Hankook, Dunlop, Nokian i Falken su pokazali manje nedostatke barem na jednoj podlozi, što je ipak dovelo do snižavanja ocjene na polju sigurnosti, a neki od njih nisu briljirali ni na polju predviđene kilometraže. Naravno, ovisno o profilu vozača i cijeni proizvoda, ova četvorka može biti ozbiljna alternativa za top trojku, zato što ne pokazuje značajniju razinu sigurnosnog rizika, nego eventualno može utjecati na smanjeni komfor u vožnji. Sljedeća četvorka koju čine Zeetex, GT Radial, Vredestein i Pirelli je na ovom testu definitivno otkrila jasne nedostatke na najmanje jednoj podlozi, pa se zbog tih sigurnosnih propusta može tek djelomično preporučiti.

Winrun je, pak, ostvario toliko slabe rezultate na mokroj podlozi da se ne može niti djelomično preporučiti, nego se ovaj proizvod jednostavno ne preporučuje. Spomenuti model na testu nije pokazao gotovo nikakvo prianjanje uz vlažnu cestu, pa pod utjecajem uzdužnih i bočnih sila vozilo opremljeno Winrunovim zimskim gumama prečesto preupravlja i podupravlja. Od dna poretka ovaj pneumatik nisu mogle spasiti ni dobre sigurnosne karakteristike na suhoj podlozi i u zimskim uvjetima.

I u većoj dimenziji 215/55 R17 na vrhu su se izdvojila tri proizvođača, ali ipak u ponešto izmijenjenom sastavu. Naime, Goodyear je i ovdje ostao na top razini, dok su Continental i Michelin zamijenili Dunlop i Vredestein. Navedeni pneumatici apsolutno se preporučuju, dok se jednaki broj modela (tri) ne preporučuje. Dva zbog jasno izraženih sigurnosnih nedostataka na mokroj podlozi (Triangle i Davanti), a jedan zbog ekološke komponente i prevelike težine.

FOTO: Pixabay

Preporučljiva sedmorka

Naime, Kenda je sa svojih 12,4 kg čak 3,6 kg teža od najlakšeg Goodyeara (8,8), što na kompletu od četiri gume donosi razliku od čak 14,4 kg (35,2 kg/49,6 kg). Veća težina trebala bi u teoriji donijeti veći doseg, pa premda Kenda ima predviđenih visokih 65.100 km, ni lagani Goodyear sa svojih 57.500 km nije nimalo loš.  Nažalost, navedena trojka sa začelja ukupnog poretka nije ništa bolje prošla ni na testu kočenja od 80 km/h do potpunog zaustavljanja. Dok je pobjedničkom Pirelliju trebalo samo 34,2 m, Kenda i Triangle (oboje 41,1 m) bili su čak 2,8 m slabiji od trinaestoplasiranog Maxxisa (38,3 m), a Davanti je bio još tragičniji (41,3 m).

Prevedeno na jezik brzine, tamo gdje se Pirelli zaustavio, ova je trojka jurila brzinom od oko 33 km/h, što bi nedvojbeno dovelo do ozbiljnih ozljeda. Nakon što smo u ovoj kratkoj analizi obuhvatili šest proizvođača s vrha i dna poretka, preostalih deset se podijelilo u dvije skupine. Preporučljivu sedmorku čine Semperit, Hankook, Continental i Pirelli koji su pokazali manje nedostatke na području sigurnosti, ali su se zato istaknuli na ekološkom polju, dok Yokohama, Giti i Firestone nisu uspjeli niti to.

Od ovog datuma vozače čeka velika promjena: Pripremite se na vrijeme

Ipak, ovih sedam modela može se smatrati legitimnim zamjenama za top trojku, naravno, ako ste potpuno svjesni njihovih prednosti i nedostataka. Preostala tri pneumatika – Viking, Kumho i Maxxis – samo se djelomično preporučuju, prvenstveno zbog nedostataka na suhoj podlozi. Ovaj sigurnosni propust ne može sakriti ni njihova visoka previđena kilometraža. Na kraju, kao i uvijek, nekoliko dobronamjernih savjeta. Prilikom kupnje novog kompleta zimskih guma naravno da ćete paziti i na cijenu, ali pokušajte zapamtiti da i sigurnost ima svoju cijenu, preporučuju iz HAK-a.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.