IZBORI ZA EUROPSKI PARLAMENT

VELIKO ISTRAŽIVANJE Otkrivamo tko je zaslužan za predizborne spotove, letke, kontroverzne plakate...

Autor

Leo Buljan

Predizborna kampanja listi za Europski parlament bliži se kraju te je portal Direktno istražio kojim tvrtkama možemo zahvaliti na izbornim spotovima u svakom promidžbenom bloku na televiziji, redovitim 'jingle' zvukovima na radiju, kontroverznim plakatima...

24.05.2019. u 14:39
Ispiši članak

HDZ – Diskurs d.o.o

Prema podacima GONG-a temeljenim na financijskim izvještajima koje stranke predaju DIP-u, vladajuća stranka HDZ dosad je potrošila gotovo 1,47 milijuna kuna (bez popusta). S popustima ta brojka pada na nešto više od 867.000 kuna, a čak 467.000 kuna otišlo je tvrtki Diskurs d.o.o. 

"Hrvatska demokratska zajednica je za promidžbenu kampanju za izbore zastupnika u europski parlament 2019. godine angažirala vanjske agencije koje u suradnji sa stručnjacima iz vlastitih redova rade na vizualnom identitetu i dizajnu, TV produkciji te zakupu medijskog prostora i ostalim promidžbenim aktivnostima sukladno izbornoj strategiji koju je usvojilo vodstvo stranke. Predizborna kampanja HDZ-ove liste za izbore zastupnika u EU parlament 'Hrvatska za generacije' tako obuhvaća sve dostupne komunikacijske kanale", rekao nam je glasnogovornik HDZ-a Zoltan Kabok .

'Diskurs je hrvatska agencija koja je aktivna od 2017. godine i okuplja stručnjake za tržišne komunikacije koji su svojim znanjem i iskustvom pridonijeli rastu i razvoju najjačih marketinških agencija na hrvatskom tržištu', stoji na službenim stranicama Diskursa te je zanimljivo da je HDZ najveći dio svog dosad potrošenog promidžbenog budžeta izdvojio za agenciju koja posluje tek dvije godine. Podaci GONG-a još se nadopunjuju kako podaci dolaze u DIP te je za pretpostaviti da će zarada agencije rasti kako se kampanja bude bližila kraju. 

SDP – MMB Media Argentur d.o.o.

Najjača oporbena stranka SDP je u tijeku kampanje potrošila više od 2,59 milijuna kuna, a gotovo 1,12 milijuna otišlo je za tvrtku MMB Media Argentur. 

Riječ je o još jednom 'mladoj' agenciji koja je aktivna na hrvatskom tržištu od 2017. godine. Ipak, može se reći da tvrtka ima 'dobro zaleđe' jer joj se osnivač švicarska korporacija MMB, a hrvatska podružnica, osim u RH, svoje marketinške i promidžbene usluge nudi u Sloveniji, Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori.

Živi zid – Televizijska kampanja

Antisistemska stranka Živi zid ušla je puno skromnije u kampanju te nije angažirala klasičnu marketinšku agenciju, već se odlučila za izravne ugovore s medijskim kućama. Zasad su ukupno potrošili nešto više od  315.000 kuna, a na medijsko oglašavanje je otišlo 193.000 kuna. 

Najveći dio kolača dobi su HRT (gotovo 55.000 kn) te Nova TV (gotovo 116.000 kn), a iz stranke su potvrdili da su kampanju osmislili sami.

Most nezavisnih lista – Facebook, Agencija Care i Grizli komunikacije

Najveći protivnik protiv HDZ-ovog novog Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma Most nezavisnih listi usredotočio je svoju kampanju na oglašavanje pomoću društvenih mreža. Od dosad potrošenih 653.000 kuna, Facebook Ireland Ltd. dobio je nešto više od 50.000 kuna, što je i najveći iznos koji je Most uložio u medijsku kampanju. 

Zanimljivo, na robu su potrošili čak 167.000 kuna, na službena putovanja još 93.000, a za reprezentaciju još oko 43.500 kuna. Posao smišljanja kampanje i ostale 'intelektualne usluge', sudeći po financijskom izvješću, odradile  su Agencija Care (15.000 kuna) i Grizli komunikacije (oko 26.500 kuna) 

Neovisni za Hrvatsku – Tempus d.o.o

Kako smo već pisali, Neovisni za Hrvatsku su najavili da će za kampanju potrošiti onoliko koliko im doniraju građani. 

Sudeći po najnovijim podacima, to je zasad nešto manje od 75.000 kuna, a 5000 kuna otišlo je agenciji Tempus d.o.o.

Nezavisna lista Marijane Petir – sama zastupnica

Marijana Petir rekla nam je kako će promidžbenu kampanju osmisliti i financirati sama, uz poneku donaciju. 

"Idejni tvorac i provoditelj kampanje, kao i promidžbene kampanje nezavisne liste Marijane Petir je sama zastupnica Petir i njezin tim suradnika. Predizborna kampanja zastupnice Petir obuhvaća komunikaciju preko društvenih mreža te neposrednu komunikaciju s ljudima na terenu", odgovorili su nam iz ureda zastupnice.

Inače, Petir je dosad potrošila malo više od 47.000 kuna, a gotovo 37.000 kuna otišlo je na troškove Hrvatske pošte.

Amsterdamska koalicija – Fabrika d.o.o.

Lista Amsterdamske koalicije je od početka kampanje potrošila više od 1,15 milijuna kuna, a od toga je čak 343.000 otišlo u tvrtku Fabrika d.o.o. koja je specijalizirana, kako piše na službenoj stranici, za grafičko oblikovanje i tisak plakata. 

Očito da je kampanja smišljena po željama IDS-a jer je tvrtka o sebi kaže: "Pioniri smo vanjskog oglašavanja u Hrvatskoj. Nudimo atraktivan i učinkovit medijskog oglašavanja u neprekidnom trajanju od najmanje 14 dana. Naša se plakatna mjesta nalaze uz glavne prometnice Istre, u centrima većih gradova i na njihovim prilazima".

Dobar dio troškova, oko 241.000 kuna otišao je na zakup oglasnog prostora po medijima, najviše za lokalne radio postaje.

HNS – Televizijska kampanja

Iz izvješća HNS-a ne može se iščitati ni jedna tvrtka kojoj je stranka prepustila vođenje kampanje. Ipak, jasno je da im je primarni fokus od početka jaka televizijska kampanje. Naime, od dosad potrošenih 688.000 kuna, čak 442.000 otišlo je u televizijsko oglašavanje. 
Najviše su dobili HRT (103.000 kn), RTL (146.000 kn) i Nova TV (156.000 kn).

Bandić Milan 365 – Stranka rada i solidarnosti – Plava Jabuka d.o.o.

Stranka zagrebačkog gradonačelnika potrošila je gotovo 959.000 kuna, a najveći dio je otišlo poduzeću za savjetovanje, promidžbu, izdavaštvo i djelatnost radija i televizije Plava Jabuka d.o.o. Zanimljivo, tvrtka je dobila 200.000 kuna za medijsko oglašavanje, ali je za usluge najma i zakupnine od Stranke rada i solidarnosti zaradila još 507.000 kuna

Iz stranke su nam najavili da će u sklopu kampanje potrošiti "u okviru 1,5 milijuna kuna" te da su "sve ideje za kampanju nastale u Stranci rada i solidarnosti".

SDSS – članovi stranke te tvrtke Media Polis d.o.o. i Parabureau d.o.o.

SDSS, čiji su kontroverzni plakat izazvali pravi val reakcija u javnosti, potrošio je 554.000 kuna. Najviše je od kampanje zaradila tvrtka Media Polis d.o.o., oko 274.000 kuna, te je za pretpostaviti da je za koncept kampanje, uz članove stranke, najzaslužnija upravo ova marketinška i komunikacijska agencija. Međutim, za izradu famoznih plakata zaslužna je tvrtka Parabureau d.o.o. te je za spomenute usluge dobila gotovo 60.000 kuna.

Kako je za portal Direktno otkrio SDSS-ov Boris Milošević, kampanja se smišlja korak po korak te se neki dijelovi 'smišljaju tek nakon što se vide reakcije na prvi dio kampanje'.

"U kreativni proces je uključeno više članova stranke. Kad završi jedan dio kampanje raspravljamo o drugom dijelu. Najjači dio kampanje su nam plakati, sve spotove smo snimali mobitelom... Jedina iznimka je spot s Ćirom Blaževićem, za to je korištena kamera. Ostali su nam još izborni skupovi i to je manje-više to", rekao je Milošević.

Također, Milošević je zaključio da će stranka na cijelu kampanju potrošiti nešto više od planiranih 550.000 kuna, ali da će ukupan iznos ostati u okviru 600.000 kuna.

Nezavisna lista Mislava Kolakušića – Google i Facebook

Bivši sudac Mislav Kolakušić je na kampanju dosad potrošio 21.000 kuna, a najveći dio je išao na oglašavanje preko Google i Facebook servisa. 

Točnije, na spomenute servise potrošeno je nešto manje od 17.500 kuna.

START – članovi stranke

Iz START-a su nam rekli će najveći dio budžeta uložiti na kampanju preko društvenih mreža, a dosad su potrošili nešto manje od 27.000 kuna. "Naša promidžbena kampanja proizlazi iz osnovne ideje i misije stranke START te smo njezini idejni tvorci i provoditelji mi sam. Naše poruke nisu osmislili marketinški stručnjaci. Procjenjujemo da će ukupni trošak kampanje biti do 50 tisuća kuna", odgovorili su iz START-a.

Zasad su najviše uložili u računalne usluge tvrtke ForgeBIT d.o.o, oko 16.000 kuna.

Hrvatski suverenisti - Udruga za medijsku kulturu, pluralizam i komunikaciju 'Press+'

Ukupni troškovi Hrvatskih suverenista dosad su iznosili manje od 20.000 kuna.

Prema trenutno dostupnim podacima DIP-a, Udruga za medijsku kulturu, pluralizam i komunikaciju 'Press+' dobila je od Hrvatskih suverenista 3000 kuna za oglašavanje na elektroničkim portalima. Ostali troškovi odnose se na najam prostora, poštanske usluge i slično.

Upada u oči da jaka televizijska kampanja Hrvatskih suverenista nije prikazana u posljednjem financijskom izvještaju DIP-u te je za pretpostaviti da će točan iznos znati tek kad kampanja završi i  da će ti podaci onda biti poznati javnosti.

Blokirani - nisi DIP-u predali financijsko izvješće u zakonskom roku

Prema podacima DIP-a, izvješće nisu predali Blokirani, Moja voljena Hrvatska (MVH) i Slobodarska stranka Hrvatske (SSH), pa im slijedi prekršajna prijava DORH-u i moguće novčane kazne. Ipak, prijave će ići tek nakon što DIP objavi izvješće o nadzoru poštivanja zakona, a treba ga objaviti do kraja srpnja.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.