MIŠLJENJE STRUČNJAKA

Veliki plan za hrvatske gradove može se realizirati: Ključnu ulogu imala bi tehnologija

Autor

Anđela Vuko

U utorak 14. listopada u Zagrebu će se u organizaciji Motus Medije održati konferencija 'Budućnost transporta i logistike'.

10.10.2025. u 12:14
Ispiši članak

Konferencija će se održati u modernom prostoru WESPA Business & Lounge, u Green Gold centru na Radničkoj cesti 50 u Zagrebu, a cilj joj je otvoriti raspravu o ključnim izazovima i prilikama u sektoru transporta i logistike: od uloge umjetne inteligencije u optimizaciji procesa, preko zelene tranzicije, do sigurnosti dobavnih lanaca u uvjetima geopolitičkih poremećaja.

Jedan od govornika na konferenciji bit će prof. dr. sc. Kristijan Rogić, redoviti profesor na Prometnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. On će u 10.20 održati uvodno predavanje "Transport i logistika u eri digitalizacije i održivosti", a nakon toga će u 10.40 sudjelovati u panel raspravu pod nazivom "AI i digitalizacija u transportu i logistici – ključ održive budućnosti".

Tim povodom s njim smo razgovarali o tome kakve nas promjene u budućnosti očekuju u sektoru prometa. Jedna od onih o kojoj smo dosta mogli čuti od političara i medija, osobito u kontekstu Zagreba, je ideja da se automobili zabrane u gradskim središtima.

FOTO: HINA/Daniel Kasap

Centar bez automobila?

"Uvođenje zona ograničenog prometa u gradskim središtima primarno ima pozitivan utjecaj na razinu kvalitete života stanovnika: smanjenje zagađenja, buke, povećanje razine sigurnosti (smanjenje broja prometnih nezgoda), te smanjenje prometnih zagušenja", objasnio nam je Rogić.

Ipak, ta odluka bi otežala gospodarstvenicima koji djeluju u tim područjima, a dijelom i samim stanovnicima. "Uvođenje zona bez prometa ili sa smanjenim prometom utječe na organizaciju dostave roba u gospodarske objekte u obuhvaćenim zonama, organizaciju komunalnih usluga (npr. odvoz otpada), uz pitanje regulacije prometa osobnih vozila za vlasnike nekretnina i stanare u tim zonama", rekao je.

Naravno, nisu to problemi koji se ne mogu riješiti. Postoje tehnologije koje mogu pomoći pri boljoj regulaciji a odnose se na sustave naplate pristupa zonama ograničenog prijevoza koje mogu biti selektivno organizirane. To bi značilo da bi se uvodile niže tarife za stanare i gospodarske subjekte unutar zone, a više tarife ili zabrana za posjetitelje.

FOTO: HINA/Damir Senčar

Primjeri iz Europe

Preko aplikacija bi se moglo organizirati i sustav dostave roba čime bi se potaklo i udruživanje gospodarskih subjekata te bi se mogao rezervirati vremenski prozor u kojem će se dostava obaviti. Također, određenim zabranama mogao bi se uvesti u sustav za dostavu korištenjem ekološki prihvatljivih vozila.

Na putu do ostvarenja cilja, a to bi bila hrvatska gradska središta bez automobila, uvelike bi nam mogli pomoći primjeri iz drugih europskih gradova koji odavno tako funkcioniraju.

"Najčešći primjeri dobre prakse su: naplata prolaza vozila kroz odabrane gradske zone (London), naplata parkiranja prema dimenzijama vozila (Pariz), vremensko ograničenje ulaza vozila u gradsko središte (Bremen), organizacija kapilarne dostave korištenjem teretnih bicikala ili ekološki prihvatljivih vozila (Bruxelles), te jačanje sustava javnog gradskog prijevoza i njegove dostupnosti što rade gotovo svi veći gradovi u EU", kazao je Rogić.

FOTO: HINA/Admir Buljubašić

Problem punionica

Važna tema konferencije bit će i transport čija modernizacija uvelike ovisi o izgradnji infrastrukture kao što su stanice za punjenje. "Kapacitet infrastrukture za punjenje trebao bi omogućiti dopunu u prihvatljivom vremenu. Koliko mi je poznato, za sada je broj lokacija za punjenje ograničen (javne lokacije), a isplativa je dopuna jedino na kućnim punjačima", rekao je sveučilišni profesor.

"Puno je veći problem punjenja za dostavna vozila zbog ograničenog dometa i nedostatka adekvatne infrastrukture. Tu se problem može ublažiti korištenjem alata za planiranje ruta. Drugo je pitanje komercijalnog interesa za gradnju infrastrukture za punjenje električnih vozila koje ovisi o interesu potencijalnih investitora i raspoloživim lokacijama za gradnju", istaknuo je za Direktno.

Zanimalo nas je potom i na koji način uopće možemo evaluirati uspjeh digitalizacije i održivih praksi u transportu i logistici. "Putem komparacije pokazatelja učinka. U logistici i transportu postoji skup mjerljivih pokazatelja učinka pomoću kojih se mogu usporediti učinci prije i nakon uvođenje određenih sustava i alata, uključivo i digitalne", objasnio nam je Rogić.

FOTO: HINA/Lana Slivar Dominić

Kako unaprijediti?

S obzirom na to da je tema ove konferencije "Budućnost transporta i logistike" neizostavno je pitanje bilo u kojim se segmentima logističkog lanca pokazuje najveći potencijal za unapređenje kroz digitalne tehnologije i zelene prakse, na što nam je Rogić dao nekoliko odgovora koji otvaraju mnoge mogućnosti.

"Napredna analitika i prognoza potražnje, upravljanje rizicima u lancu opskrbe, upravljanje zalihama, automatizacija skladišnih sustava i procesa, digitalizacija transportne dokumentacije, napredno upravljanje narudžbama, automatizacija skladišnih procesa i autonomna vozila", zaključio je prof. dr. sc. Kristijan Rogić za Direktno.

Ministar Butković bit će jedan od sudionika konferencije 'Budućnost transporta i logistike'

Više informacija o konferenciji možete pronaći OVDJE. Sudjelovanje je besplatno, ali prethodna prijava na poveznici je obavezna.

Komentari

VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.