PROJEKTI OSUĐENI NA NEUSPJEH?

Uspjeh 'Cro kartice' ovisit će o dobroj volji poslodavaca; svi podržavaju projekt, ali imaju premalo informacija

Autor

Daniela Dujmović Ojvan

Dugoočekivani projekt 'Cro kartica' najavljen u cilju poticanja potrošnje i turističke aktivnosti i izvan sezone, a koju je najavio još HDZ-ov ministar turizma Anton Kliman iz Oreškovićeve Vlade, napokon kreće. Potvrdio je to aktualni ministar Gari Cappelli i to u sklopu četvrtog kruga porezne reforme ministra Zdravka Marića koje bi trebale stupiti na snagu 1. siječnja 2020. godine. Sličan projekt identičnog cilja nazvan 'Tjedan odmora vrijedan' prava je enigma, iako bi prema najavama, trebao krenuti već ovog listopada. 

30.07.2019. u 15:08
Ispiši članak

Projekt 'Cro kartica', prema dostupnim informacijama, zapravo će ovisiti o poslodavcima. Naime, oni će od siječnja iduće godine moći radnicima u obliku posebnog 'vouchera' uplatiti maksimalno 2500 kuna, koji će ovi moći koristiti samo za potrošnju unutar Hrvatske u razdobljima izvan glavne sezone. Konkretnije, između listopada i travnja i to prije svega na kontinentu, iako iz  projekta neće biti isključena niti ponuda na obali, pojasnio je ministar Cappelli.

Podsjetimo kako se u sklopu Marićeve porezne reforme od 1. prosinca 2018., promijenila uredba o neoporezivim davanjima poslodavaca te se neoporezivi dio s 2500 povisio na 7500 kuna, što je poslodavcima omogućilo isplatu većih božićnica, uskrsnica i regresa bez plaćanja poreza i doprinosa.

Novi krug porezne reforme sad će omogućiti da se najviše 2500 kuna od tog iznosa, u ime nagrade, može isplatiti i putem"Cro kartice'.

Na pitanje koliko je poslodavaca iskoristilo mjeru neoporezivog dijela plaće od 7500 kuna za bonuse i božićnice, Marić je svojedobno odgovorio da je od te mjere imao koristi "svaki četvrti zaposlenik u Hrvatskoj, a ako isključimo državnu i javnu upravu, to je praktički svaki treći zaposlenik u realnom sektoru".

Optimistična očekivanja

Ako možemo vjerovati ministru, jer iz Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) o tome nisu imali podatke kada su ih iz medija pitali, onda i nije baš da su se poslodavci natjecali tko će tu mjeru iskoristiti, iako je tom, očito paušalnom izjavom, ministar htio izazvati drugačiji dojam.

Zapravo, vrlo je optimistično očekivati da će svaki treći ili četvrti zaposlenik imati tu 'čast' da ga poslodavac nagradi s 2500 neoporezivih kuna kako bi izvan turističke sezone istraživao kontinentalne ljepote 'Lijepe naše'.

Dakle, uspjeh projekta 'Cro kartice' kako smo dijagnosticirali već na početku, ovisi prije svega o dobroj volji poslodavaca. To znači, budimo iskreni, da prognoza baš i nije sjajna.  

Svi podržavaju, nitko ništa konkretno ne zna

Mnogi su očekivali da će projekti 'Tjedan odmora vrijedan' i 'Cro kartica' biti povezani jer imaju isti cilj, a to je, kako smo naveli, poticanje  interesa  za domaća putovanja izvan sezone, odnosno ljetnih mjeseci. Na upit portala Direktno o tim projektima, iz Ministarstva turizma su nam odgovorili, koncentrirajući se samo na projekt 'Tjedan odmora vrijedan', kako će svi građani Hrvatske "imati priliku upoznati i posjetiti različite dijelove naše zemlje uz povoljnije cijene za brojne turističke proizvode; od smještaja, prijevoza, znamenitosti pa sve do ugostiteljskih usluga i različitih doživljaja".

Na naš upit kada će taj projekt u realizaciju, odgovoreno nam je da će se uskoro održati javna prezentacija na kojoj će se predstaviti detaljnije informacije.

Ministar Cappelli u medijima je najavio da bi 'Tjedan odmora vrijedan' trebao krenuti u listopadu ove godine, i svim bi Hrvatima, ali i strancima (kako su nam pojasnili iz Ministarstva), taj projekt trebao dva puta godišnje po tjedan dana, u listopadu i ožujku, omogućiti korištenje turističke ponude (smještaj, prijevoz, ugostiteljstvo, posjet nacionalnim parkovima, znamenitostima, kazalištima) i to u pola cijene, odnosno s 50 posto popusta.

S obzirom na to da su kao inicijatori projekta naznačeni uz Ministarstvo turizma i Hrvatska turistička zajednica, pokušali smo dobiti dodatne informacije i od njih. Oni su nas ljubazno preusmjerili na Ministarstvo. 

Opet ništa bez poslodavaca

Kako je svojedobno pisano da je istraživanje koje je Ministarstvo turizma u suradnji s HUP-om provelo istraživanje među 400 tvrtki pokazalo da su poslodavci zainteresirani za ovaj način poticanja turizma, što je ključno,  jer bez njihova sudjelovanja i spremnosti na davanje popusta projekt nema smisla, odlučili smo isto provjeriti.  

Iz Udruge ugostiteljstva i turizma HUP-a odgovoreno je portalu Direktno da su "informirani o pripremi projekta Ministarstva turizma i HTZ-a 'Tjedan odmora vrijedan', kao i da su u suradnji s njima održane prezentacije njihovim članicama. 

"Prema najavama, do rujna bi trebale biti javno prezentirane i objavljene detaljnije upute za aktiviranje i oglašavanje konkretnih ponuda i turističkih usluga koje će u tom tjednu (?)  listopada 2019. stanovnicima biti na raspolaganju uz popust od 50 posto", piše u njihovu odgovoru te nam otkrivaju da su njihove članice nakon prezentacije 'iskazale interes za dodatne informacije o sudjelovanju u projektu'.

Iz HUP-a međutim nemaju konkretne informacije tko je spreman sudjelovati u tom Tjednu s povoljnijim ponudama, ali pretpostavljaju da će se uključiti 'ovisno o mogućnostima i planu poslovanja'.

Pozitivan 'feedback'

Nismo bili lijeni i pokušali smo provjeriti i u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) podržavaju li 'Tjedan odmora vrijedan'; koliko su u njega uključeni i kakvi su 'signali' s terena u pogledu konkretnih ponuda s popustima za građane. 

Iz HGK su nam općenito odgovorili kako podržavaju projekte i modele kojima se potiče "jačanje domaćeg turizma i snažnija turistička aktivnost domaćeg stanovništva te prodaja domaćih proizvoda i usluga".

Time  se, navode, "pozitivno utječe na domaću proizvodnju, zaposlenost, na rast standarda stanovništva te se ostvaruje niz drugih pozitivnih multiplikativnih efekata. Potrebno je istaknuti i edukativnu vrijednost ovakvih modela koji omogućuju bolje upoznavanje domaće ponude i stjecanje navika korištenja usluga domaćeg turizma".

Pri tom podsjećaju da HGK djeluje kroz specijaliziranu akciju 'Kupujmo hrvatsko' – hrvatski proizvod za hrvatski turizam te dodjelom znakova proizvodima i uslugama 'Izvorno Hrvatsko' i 'Hrvatska kvaliteta', kao i da ih raduje najava ministra Cappellija da će se ipak krenuti u projekt 'Cro kartice'.

Sam projekt 'Tjedan odmora vrijedan' aktivno podržavaju te navode da prema informacijama njihovih članica koje su dobili na njegovoj prezentaciji na Turističkom poslovnom vijeću HGK i sukladno s informacijama s terena, kako je 'feedback' o projektu vrlo pozitivan. Sami će, ističu, nastaviti surađivati i informirati članice "u cilju aktivnog uključivanju što više poslovnih subjekata iz turističkog sektora u projekt".

'Vikendi odmora vrijedni'

Dakle, sve zvuči 'lijepo i krasno', a dodatno smo dobili i informaciju iz Ministarstva kako 'Tjedan odmora vrijedan' umjesto u listopadu ove godine ipak kreće u ožujku ili početkom travnja iduće godine.

Veliko je pitanje i tko će si moći priuštiti da jedan tjedan u listopadu ili ožujku istražuje krasote i znamenitosti kontinentalne Hrvatske, tim više ako nije povezan sa školskim praznicima. Ministar na tu nedoumicu odgovara da iskoristimo vikende kako bi 'upoznali Slavoniju'.

Onda je trebalo akciju organizirati i nazvati 'Vikendi odmora vrijedni'. Naime, malo je vjerojatno da će netko uzimati godišnji odmor u listopadu ili ožujku samo da bi ciljano upoznao nekadašnju bogatu žitnicu, a sada opustošenu, ratom obilježenu, siromašnu i od mladosti napuštenu hrvatsku regiju. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.