tko će odgovarati?!

Ucjena Hajdaša-Dončića: gorivo će poskupjeti, sa ili bez monetizacije

Autor

Direktno.hr

12.12.2014. u 15:06
Ispiši članak

Čime nam to ministar prometa maže oči? Ponos Hrvatske - autoceste koje smo godinama čekali i skupo plaćali, Siniša Hajdaš Dončić koristi za ucjenjivanje vlastitog naroda. 

Dončić je, podsjetimo, najavio poskupljenje goriva za 40 lipa, u slučaju da monetizacija autocesta ne prođe. Kao da želi zastrašiti masu i odvratiti je od pomisli da hrvatsko blago zvano autoceste uopće ne bi trebalo monetizirati. No istina je, čini se, bitno drugačija.

U međuvremenu, istekao je rok za dostavu ponuda za monetizaciju, a u javnost su procurila i imena potencijalnih koncesionara. Tako na ''lageru'' imamo konzorcij Goldman Sachs, konzorcij grupe Macguarie te austrijski Strabag. Optimalna ponuda trebala bi iznositi 4 milijarde eura, no Dončić je odjednom olabavio, pa bi se sad zadovoljio i s 2,5 milijarde.

Postavlja se pitanje hoće li taj novac biti dovoljan za pokrivanje brojnih dugova ili će Vlada svejedno morati intervenirati u HAC i posljedično potaknuti novi rast cijena goriva, pa bi cijena svejedno skočila za 40 lipa. Sindikalist Ozren Matijašević, jedan od inicijatora referenduma ''Ne damo naše autoceste'', daje zabrinjavajući odgovor.

''Da dobijemo i ponudu od 5 milijardi, opet bi bio prisutan harač. Živimo u državi u kojoj je, kad je globalno rasla cijena goriva, i kod nas svakodnevno rasla cijena, a sad kad je obrnuto, cijene se kod nas ne snižavaju u jednakoj mjeri. No ono što je još važnije jest da je čitava Vlada na ovom primjeru pokušaja monetizacije pokazala da ne drži do svojih građana i da ne poštuje demokraciju'', upozorava Matijašević za direktno.hr.

Vlada, naime, u situaciji kad je prikupljeno više nego dovoljno potpisa za raspisivanje referenduma, odugovlači s procjenom broja potpisa i ne zaustavlja bilo koju proceduru oko monetizacije, ističe Matijašević.

''Ovo je protuustavna situacija, građani bi trebali izaći na ulice! I primorati Vladu da odstupi! To vam je moj odgovor na pitanje o ucjeni i besprizornom postupanju jednog ministra'', rekao nam je Matijašević.

Vratimo se na trenutak na cijenu koju bi koncesionari mogli ponuditi za 1000 kilometara hrvatskih autocesta. Realno, za očekivati je da će ponuditi manje od tri milijarde.

''Oni koji žele za ništa dobiti potencijal samo takav, za očekivati je da će oni dati skromnu novčanu ponudu, koja neće riješiti ni trenutne obveze, a kamoli one u budućnosti. Ponuđači očekuju da će autoceste dobiti diskontno'', zaključuje Matijašević.

Realizira li se niska ponuda za monetizaciju, ministar prometa Hajdaš-Dončić samo će dodatno potvrditi svoj neuspjeh. Podsjetimo, još u prvom kvartalu je trebao provesti reforme, no gubici u HAC-u su se samo nastavili gomilati. HAC-u je Dončić početkom godine srezao prihode od trošarina – ranije je HAC iz cijene litre dobivao 60 lipa, a sada dobiva 20. Po 20 lipa odlazi i HŽ Infrastrukturi i Hrvatskim cestama.

U svakom slučaju, 530 tisuća potpisa prikupljenih za referendum protiv monetizacije potvrđuje kako su građani spremni ''žrtvovati se za domovinu'' i preko svojih leđa prebaciti čak i eventualno poskupljenje goriva, samo da se ne ide u monetizaciju. S druge strane, ministar Hajdaš-Dončić ostat će zapamćen kao onaj koji licitira nacionalnim blagom kao da je njegovo privatno vlasništvo.

Ministarstvo prometa: ne smijemo iznositi detalje o ponuditeljima sve do javnog otvaranja ponuda

Povjerenstvo za koncesiju danas je zapisnički evidentiralo da su u propisanom roku prema postupku javne nabave pristigle ponude kvalificiranih natjecatelja za koncesiju upravljanja i održavanja autocesta HAC-a i ARZ-a, priopćili su iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture.

''Budući je riječ o pregovaračkom postupku s prethodnom objavom, Ministarstvo pomorstva,prometa i infrastrukture, sukladno članku 36. stavak 4. Zakona o javnoj nabavi, u ovoj fazi postupaka ne smije iznositi podatke o sudionicima u postupku, odnosno natjecateljima, sve do zaprimanja i javnog otvaranja konačnih ponuda. Što se tiče hodograma budućih aktivnosti možemo izvijestiti da nakon prikupljanja neobvezujućih ponuda počinje pregovarački postupak sa natjecateljima, koji bi trebao trajati do četiri mjeseca. Nakon pregovaračkog postupka, finalizira se koncesijski ugovor te se dostavlja natjecateljima. U prvoj polovici travnja 2015. natjecatelji će biti pozvani na predaju konačnih, obvezujućih ponuda, čije će otvaranje biti javno. Slijedi postupak odabira najpovoljnije obvezujuće ponude, a jedini kriterij bit će cijena, odabir najviše ponuđene vrijednosti. Ugovor o koncesiji bit će u toj fazi objavljen. Odabrani natjecatelj će nakon potpisivanja ugovora imati rok od tri mjeseca da, ukoliko već nije, zatvori financijsku konstrukciju te uplati jednokratnu koncesijsku naknadu u državni proračun i preuzme koncesiju upravljanja i održavanja autocesta HAC-a i ARZ-a'', navodi se u priopćenju.

Sabor: zahtjev za referendumom o monetizaciji ide na ocjenu Ustavnom sudu

Hrvatski sabor u petak je jednoglasno podržao zaključak Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav da se Ustavnom sudu na ocjenu ustavnosti pošalje zahtjev za raspisivanje državnog referenduma o monetizaciji autocesta, odnosno uređenju pitanja davanja hrvatskih autocesta u koncesiju.

Predstavnici inicijative "Ne damo naše autoceste", koja se protivi Vladinom prijedlogu monetizacije, predali su prošlog mjeseca predsjedniku Sabora Josipu Leki više od 530 tisuća prikupljenih potpisa za raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju.

Predlažu da se referendum, kojim traže izjašnjavanje građana za izmjenu Zakona o cestama kako bi se zabranilo davanje izgrađenih autocesta u koncesiju jer su nacionalni strateški interes, održi na isti dan kada i predsjednički izbori, 28. prosinca.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.