ODLUKA POZNATOG TRGOVAČKOG LANCA DIGLA NA NOGE ZAPOSLENIKE
U neobičnom preokretu ovi radnici koji su imali neradne nedjelje sada će ih morati raditi: 'Na kraju ću biti manje sa svojim djetetom'
Ususret drugoj nedjelji od uvođenja neradnih nedjelja za trgovce, redakciji portala Direktno obratila se radnica jednog od popularnih trgovačkih lanaca odjeće i proizvoda za kućanstvo za koju će Vladina nastojanja da nedjelja bude dan rezerviran za obitelj značiti suprotno u dobrom dijelu godine.
Naime, naša redakcija razgovarala je s anonimnom zaposlenicom tvrtke Pepco Croatia d.o.o. (podaci poznati redakciji), koja je svojim radnicama uvela 16 radnih nedjelja za one trgovine koje do sada nisu uopće radile nedjeljama (izvan trgovačkih centara).
''Moja trgovina nikada nije radila nedjeljom. Jedna od radnica je upravo zbog toga dala otkaz. Dvije godine nismo radile nedjeljom i sada je donesen zakon da se smanji rad nedjeljom, a nama onda uvedu rad nedjeljom'', rekla nam je na početku razgovora.
Kako nam je sugovornica pojasnila Pepco je, nakon stupanja na snagu Zakona o trgovinama, uveo radne nedjelje za one trgovine koje nikada nisu radile nedjeljom čime su te trgovine počele raditi one dane kada su zatvorene trgovine u velikim robnim centrima u njihovoj blizini.
''Oni su baš naše trgovine otvorili kada centri u blizini nas ne rade, a sve kako bi kupci umjesto u zatvorene centre došli kod nas'', rekla nam je sugovornica.
Međutim, kako tvrdi, nisu sve otvorene nedjeljama, jer one trgovine koje u blizini nemaju veliki trgovački centar su i dalje nedjeljama zatvorene.
''Zakon je propisao 16 nedjelja da bi se za godinu, dvije, tri, pet, deset došlo do nula radnih nedjelja, a mi koji nismo radili niti tih 16 radnih nedjelja ćemo ih sada imati. Vlada ide pomoći majkama da budu s obiteljima i djecom, a ja ću na kraju sada biti manje sa svojim djetetom'', rekla nam je sugovornica.
Zanimalo nas je i hoće li se taj rad nedjeljama barem vidjeti u povećanju plaće, međutim zaposlenica Pepca s kojom smo razgovarali o tome još uvijek ništa ne zna, ali zna da one radnice koje su i do sada radile nedjeljama imaju veću plaću.
Pepco: I prije je bilo upozorenja da će trgovci biti suočeni s padom prometa
Poslali smo upit i Pepcu kako bismo čuli njihovu stranu priče.
''I prije stupanja na snagu Zakona o trgovini, trgovci su komunicirali da ćemo, ako zakon stupi na snagu, biti suočeni s padom prometa. Kako bismo minimizirali gubitak prometa koji je neminovan nakon što je Zakon stupio na snagu, iskoristili smo zakonsku mogućnost od 16 radnih nedjelja u godini. Također, radne nedjelje uvedene su za većinu Pepco trgovina koje nisu radile nedjeljom, ali ne za sve'', odgovorili su nam iz Pepca.
Radnica nam je također istaknula kako nije samo uveden rad nedjeljom, već i produženi rad subotama i to za dva sata.
''Vezano za produženje radnog vremena pojedinih trgovina subotom, dva su razloga za to. Procijenili smo da će stupanjem na snagu novog Zakona o trgovini koji predviđa neradne nedjelje, subota poslijepodne postati udarni tjedni termin za kupovinu i našim kupcima želimo omogućiti da subotama nesmetano obavljaju kupovinu u Pepco trgovinama. Usto, produljeno radno vrijeme subotom još je jedan način da ublažimo posljedice pada prometa'', odgovorili su nam iz Pepca na upit o produljenju rada subotom.
'Nudimo paket benefita, ali ne i prijevoz'
Doznali smo i kako Pepco više ne nudi plaćeni prijevoz. Istaknimo kako zakonski nigdje nije propisana odredba o plaćanju prijevoza radnika te je ona dobra volja poslodavca, koju ipak većina u Hrvatskoj plaća svojim radnicima.
''Ne radi se o ukidanju naknade za prijevoz, već o promjeni paketa benefita koje nudimo svim svojim zaposlenicima. Istina je da je plaćanje prijevoza odluka poslodavca. No, i isplata božićnice, uskrsnice, ljetnog regresa i dodatka za prehranu također nije zakonska, već odluka poslodavca. Tako smo i mi odlučili da ćemo zaposlenicima dati paket benefita koji sadržava sve ovo navedeno: božićnicu, uskrsnicu, ljetni regres i mjesečnu naknadu za prehranu. Na godišnjoj razini neće doći do promjena u iznosu financijske naknade za zaposlenike. Unaprjeđenje paketa benefita za zaposlenike dio je naše strategije od samih početaka poslovanja u Hrvatskoj, te ćemo i u godinama koje nam slijede raditi upravo na istima'', pojasnili su nam iz ovog lanca.
Međutim, naša sugovornica ističe kako su božićnice, uskrsnice, ljetni regres i dodatak za prehranu uvijek i dobivali te se ne slaže da taj paket benefita financijski pokriva i troškove prijevoza.
''Prošle godine smo otprilike dobili 150 eura za regres, ove 250 eura, a meni godišnje nije dovoljno 100 eura za prijevoz. Svaki mjesec mi je otprilike 40 eura trošak prijevoza'', objasnila nam je.
Jeste li životno ugroženi?
Zanimalo nas je i kako su radnici reagirali na uvedene promjene.
''Ljudi odlaze, mi svaki dan tražimo potporu drugih dućana. Iz jednog dućana odlazimo u drugi na ispomoć. U mom dućanu zaposleno je samo dvoje ljudi, jedna osoba radi ujutro, druga popodne, a ostalo krpamo sa studentima'', rekla nam je sugovornica te dodala kako nikada nije bilo takvo stanje da trgovine nisu imale nekoga tko bi otvorio ili zatvorio trgovinu, što je sada postalo uobičajeno.
U upitu Pepcu zanimalo nas je boje li se zbog ovih promjena i masovnih otkaza te imaju li u planu ipak nešto poduzeti po ovom pitanju kako bi zadržali radnike, ali na to nismo dobili odgovor.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.