ANALIZA ZA DIREKTNO
Trogrlić upozorio na nedostatke anketa u Zagrebu: Istraživanja ne dolaze do Bandićevih birača...
Kako bi se vidjela trenutna raspoloženja građana pred lokalne izbore zakazane u svibnju, brojne TV kuće - u suradnji s agencijama - provode istraživanja putem anketnih upitnika čiji cilj je predvidjeti tko će biti novi gradonačelnici, načelnici i župani. Kada je u pitanju Grad Zagreb, Tomislav Tomašević (Možemo!) za sada je uvjerljivi pobjednik prvog kruga. S druge strane, kada je u pitanju osoba koja ulazi u drugi krug s Tomaševićem, brojni su rezultati anketa - od HDZ-ova Davora Filipovića (N1 istraživanje), Jelene Pavičić Vukičević (BM 365) do Miroslava Škore (Z1).
Da u Zagrebu najbolje stoji Tomašević, dokazuju istraživanja provedena na N1 televiziji, Z1 televiziji, ali i prema rezultatima istraživanja Ipsos agencije. Ono što je zanimljivo, svako od provedenih anketa ima različitog kandidata koji, zajedno s Tomaševićem, ulazi u drugi krug. Kada je u pitanju N1, u drugi krug s Tomaševićem ide HDZ-ov Filipović. Prema istraživanju Z1, kandidati za drugi krug su Miroslav Škoro ili SDP-ov Joško Klisović dok je prema Ipsosu to Jelena Pavičić Vukičević.
Foto: FaH
Jerko Trogrlić, komunikacijski stručnjak i politički analitičar, za portal Direktno analizirao je rezultate anketa te je pojasnio imaju li one smisla te jesu li postale glavni način predizborne borbe.
Govoreći o anketama, rekao je da može govoriti o onima N1 televizije i Ipsosa budući da je upoznat s detaljima. Z1, kaže, nije gledao pa ne bi bilo u redu da komentira, osim - kako kaže - načelno.
"Ono što je jedinstveno u svim anketama- uvjerljivi favorit u Zagrebu je Tomislav Tomašević. Razlika je samo u postotku, što nije neobično u ovome trenutku. Nedvojbeno je i nedodirljivo na prvom mjestu, a to će sigurno biti i ishod prvog kruga", pojašnjava.
Najviše referenci, iskustva za politička istraživanja ima Ipsos, kaže. "Mislim da je i istraživanje N1 potpuno relevantno. Agencija koja ga je radila i na način na koji je radila, jako je kvalitetno u smislu da ne mislim da ima fabriciranja rezultata ili slično", rekao je.
Politički rezultati istraživanja, dodaje, nisu identični kada se rade ostala tržišna istraživanja te je potrebno raditi korekcije dobivenih rezultata kako bi one odgovarale stvarim rezultatima izbora. "Uzorak koji ste napravili, morate iskustveno korigirati jer su u mnogim krajevima podcijenjeni desni kandidati ili - imali ste godinama Milana Bandića čiji se uzorak nekada nije mogao uhvatiti. Istraživanja ne dolaze do tih glasača jer - bit ću sada brutalan - ili nemaju telefon ili pak se na njega ne javljaju", pojašnjava nam, dodajući da je "jako potrebno to iskustvo".
Foto: FaH
S druge strane, nastavlja, događa se i kampanja što znači da se neke stvari mijenjaju. Ako je u Hrvatskoj negdje intenzivna kampanja, onda je to u Zagrebu. "U zadnjem dijelu pretkampanje najintenzivnije rade Tomislav Tomašević i Jelena Pavičić Vukičević. Ona je krenula u intenzivnu kampanju, jako je prisutna na društvenim mrežama, online medijima, radila je predstavljanje programa na visokoj razini i uspjela se dobro pozicionirati, na iznenađenje svih, amoram priznati, i mene", istaknuo je.
Ne misli, pritom, da Pavičić Vukičević ima šanse dobiti na izborima, već da je kroz kampanju podigla stranku i svoju kandidaturu iz nečega što je bilo na vrlo niskim granama, dovela do toga da je relevantan igrač. "Hoće li na kraju biti druga, treća ili četvrta nije nebitno. Želim reći da je napravila veliki skok kroz kampanju", rekao je.
Potom se osvrnuo na Most za koji kaže da se relativno rano pojavio, ali da njihov kandidat Zvonimir Troskot nije uspio dobiti nekakvu prepoznatljivost i podršku.
Foto: FaH
Što se tiče HDZ-a i njihovog kandidata Davora Filipovića i on je, kaže, bio relativno nepoznat. Oni su uspjeli dobiti vidljivost, međutim, u ovome trenutku još uvijek nisu uspjeli dobiti podršku koja bi ih zadovoljila. "Njihov osnovni cilj na ovim izborima, pretpostavljam, je ući u drugi krug i to bi za HDZ u Zagrebu bilo ravno pobjedi, čime bi zadržali relevantnost i od nekoga tko je bio relativno nepoznati kandidat napravili ozbiljan politički faktor u Zagrebu", rekao je.
"U nekim gradovima u Hrvatskoj gdje se pojavljuju moraju pobijediti, u Zagrebu je sami ulazak u drugi krug pobjeda", dodaje.
Ono što se događa s tim kandidatima na desnici, nastavlja, je veliki broj kandidata koji ciljaju na isto biračko tijelo i, kako kaže, veliki broj ljudi koji još nisu donijeli odluku.
Foto: FaH
Ova istraživanja, ističe, mogu djelovati zbunjujuće te dodaje kako je po njemu najveće iznenađenje Pavičić Vukičević. "S druge strane, istraživanje dolazi od agencije kojoj najviše vjerujem - ne zato što drugima ne vjerujem - već zato što imaju najviše iskustava u političkim istraživanjima", govori.
Komunikacijskog stručnjaka i političkog analitičara potom upitali smo imaju li ankete smisla te jesu li one postale glavni način predizborne borbe.
Odgovara da to najviše zavisi o tome za što ih se koristi. Svoju tvrdnju potom dodatno pojašnjava: "Ne radim niti jedne izbore bez da koristim istraživanja. Iz istraživanja ne dobivamo samo rejtinge, dobivamo i problematiku koja tišti građane i definiramo koja je to nama potencijalna ciljana publika, a tko su oni kojima se u izbornoj kampanji ne trebamo baviti".
Foto: FaH
Istraživanja su presudni alat da biste postavili kampanju - ne po osjećaju - nego po stvarnim rezultatima. Ponavlja da u svakom gradu u kojem radi, uvijek koriste istraživanja, no ne objavljuje ih. "Koristim ih za sebe, za postavljanje kampanje, ali mogu se koristiti i u PR svrhe. Dokle god su istraživanja relevantna, dokle god pod isti znak nazivnika ne stavljamo online istraživanja nekog portala i istraživanja koje je napravila ozbiljna istraživačka agencija, do tada je to okej. Događa se, nažalost, da se ljudi hvale i pokušaju u svoju korist koristiti istraživanja za koja niti znamo kako su rađena, a time dolazimo u prostor za fake news, manipulaciju i tako dalje", pojašnjava.
"Žestoko sam protiv toga da se takve stvari brane, dapače, samo bih volio da se razlikuje relevantnost onoga tko se dokazao i onih koji su, prigodno, postali istraživačke agencije uoči izbora, a nakon ih više nema", zaključio je.
Komentari
VAŽNO Ako ne vidite komentare ne znači da smo ih zabranili ili ukinuli. Zahvaljujući pravilima Europske unije o privatnosti podataka treba napraviti sljedeće: 1. Logirati se na Facebook u ovom browseru i omogućiti korištenje kolačića (cookies). Logirati se možete ovdje: https://www.facebook.com/ 2. Uključiti third party cookies u svom browseru. Ako koristite Chrome to možete učiniti na chrome://settings/cookies. Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.