ZNAČAJNA ODSTUPANJA

Tko je najbolje prognozirao? Usporedili smo istraživanja agencija i HDZ-a sa stvarnim rezultatima u Lici

Autor

Rafael Jurčević

Davno prije nego što su i održani, lički izbori bili su predstavljeni kao jedan od najvažnijih političkih događaja ove godine, ali kao i uvertira za izbore za Europski parlament te predsjedničke izbore sljedeće godine. Izbori su bili pravi test odnosa u najjačim političkim strankama, politikama koje vodi lideri tih stranaka, ali i sveukupnog odnosa na političkoj sceni.

12.03.2019. u 13:02
Ispiši članak

Pobjeda HDZ-a pokazala je kako najjača hrvatska politička stranka u sljedeće izbore ulazi kao definitivni favorit, dok je s druge strane jasno kako SDP-ov pad u anketama ima realnog uporišta u rezultatima s 'terena'. Dogodio se i zanimljiv fenomen velike razlike u rezultatima koje ostvaruje Živi zid u anketama i na izborima. Živi zid je ostvario samo 600 glasova, no ovo nije prvi put da ta stranka značajno podbaci na izborima u odnosu na ono što se očekuje u predizbornim anketama.

No uz same rezultate izbora, još je zanimljivije pratiti usporedbu rezultata i predizbornih anketa koje su radile nezavisne agencije, ali i agencija Prizma za potrebe HDZ-a. 

Velik dio hrvatske javnosti je sumnjičav prema anketama koje se provode gotovo na tjednoj razini. Najveći razlog sumnje su naravno izbori održani 2007. godine kada su gotovo sve izlazne ankete u 19 sati pokazale kako će SDP ostvariti pobjedu u odnosu na HDZ, a na kraju večeri se dogodio "šok" jer je HDZ trijumfirao. Nakon toga se nije događao "gaf" u prognozama takvih razmjera, ali razina povjerenja u ankete i nije baš na velikoj razini. Često se navodi i primjer velike popularnosti Ive Josipovića u istraživanjima popularnosti (više od 70 posto podrške), nakon čega je izgubio predsjedničke izbore od aktualne predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović.

Koliko nepovjerenje seže u ankete, govori i nastup suca Mislava Kolakušića kod Aleksandra Stankovića. Kolakušić je u potpunosti odbacio relevantnost anketa te je čak rekao kako broj Facebook pratitelja više govori o stvarnoj snazi političkih opcija, što je ipak teško za povjerovati. 

'Medijske ankete značajno utječu na javno mnijenje'

Za izbore u Lici prvi su se s prognozama oglasili iz Promocije plus. Predvidjeli su kako će prvo mjesto na izborima imati lista HDZ-a i partnera s Marijanom Kustićem. Njih je po anketama trebalo izabrati 28,1 posto, dok je Milinovićeva lista navodno imala potporu 24,2 posto birača. Treća snaga po anketi je nezavisna lista Bura promjena s 11,2 posto potpore, dok je HSP na čelu s Karlom Starčevićem trebao osvojiti 6,9 posto glasova.

Na anketu Promocije plus promptno je reagirao HDZ. Čelnik HDZ-ovog odjela za analitiku i članstvo Robert Kopal predstavio je rezultate ankete koje je za HDZ izvršila agencija Prizma. Ocijenio je kako anketa Promocije plus značajno odstupa od statističke greške i dodao kako je HDZ dao svoju procjenu jer medijske ankete značajno utječu na javno mnijenje. 

Prema predstavljenim HDZ-ovim projekcijama, na izborima u Ličko-senjskoj županiji HDZ je trebao osvojiti 45,5 posto glasova, slijedi SDP s 15,7 posto, zatim Nezavisna lista Darka Milinovića 14,8 posto, HSP 9,2 posto, Živi zid 8,6 posto, dok su ostali zajedno trebali ostvariti 6,4 posto.

Nakon Kopala, oglasila se i agencija 2X1 komunikacije koja je objavila svoje istraživanje. Njihovo istraživanje pokazalo je kako se trebala voditi tijesna borba HDZ-a i Milinovića. Za HDZ se, naime, odredilo 24,09 posto ispitanika, a za Darka Milinovića 22,13 poto. HSP, vođen predsjednikom stranke Karlom Starčevićem, bira 12,89 posto, a Buru promjena 8,4 posto ispitanika. Iznad praga bio je još jedino SDP sa 6,4 posto.

Rezultati izbora pokazali su kako je na kraju HDZ-ova koalicija dobila povjerenje 35,42 posto birača, lista Darka Milinovića 20,43 posto birača, HSP 17,15 posto, lista 'Bura promjena' 9,81 posto, SDSS 5,36 posto, SDP 3,95 posto, a Živi Zid 3,06 posto.

Značajna odstupanja izbornih rezultata i predizbornih anketa

Gledajući sve ankete, stvarnim rezultatima najbliže je bila agencija 2x1 komunikacije. Na prvu je vidljivo kako su ankete Promocije plus i agencija 2X1 komunikacije predvidjele HDZ-u slabiji rezultat nego što je ostvario, dok je HDZ-ova anketa naravno precijenila snagu same stranke. Najmanje odstupanje imala je Promocija plus, dok su HDZ-ova anketa i anketa agencije 2X1 komunikacije bile sličnog odstupanja. Za Darka Milinovića najmanje odstupanja imala je agencija 2X1 komunikacije, dok je daleko najveći promašaj ostvarila HDZ-ova anketa. Izborni rezultat Karla Starčevića i njegovog HSP-a najbliže je pogodila anketa agencije 2X1 komunikacije, dok je daleko najgori rezultat ostvarila anketa agencije Promocije plus. 

Zanimljivo je kako su sve ankete ostvarile veliki promašaj s rezultatom SDP-a. Kako je poznato, SDP je doživio pravi "potop" na izborima, a HDZ-ova anketa je bila velikodušna pa im je predviđala čak 15,7 posto glasova, dok su druge dvije ankete bile realnije. Promocija plus im je predvidjela oko 5 posto, dok je "šire ruke" bila agencija 2X1 komunikacije sa 6,4 posto previđanja. HDZ-ova anketa je značajno odstupala i po predviđanju za izborni rezultat Živog zida, ali i za nezavisnu listu Buru promjena.

Značajna odstupanja pokazuju ipak kako na ankete ipak treba gledati s velikom rezervom te da je realno odnos snaga "na terenu" negdje u sredini između rezultata koje pokazuju ankete. Politički analitičari često upozoravaju kako ankete i ne pokazuju stvarno stanje, nego da više pokazuju određeni trend u snazi pojedinih opcija ili lidera, što se može vidjeti i u rezultatima anketa za ličke izbore. Rezultati anketa mogu prvenstveno poslužiti političkim strankama kako bi vidjeli kako biračko tijelo reagira na njihove politike i nastupe, ali još jednom se pokazalo kako je pravi i jedini test političke snage  i političke budućnosti  ipak izborni rezultat.


 

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.