NACIONALNA ZRAKOPLOVNA KOMPANIJA

Svi pokušaji prodaje Croatia Airlinesa: Spominjali se Soros, investitori iz Indonezije...

Autor

rj

Vlada je na sjednici u četvrtak odlučila pokrenuti postupak traženja i odabira strateškog partnera Croatia Airlinesa. Postupak će provoditi višečlano, međuresorno povjerenstvo, s glavnom zadaćom razmatranja daljih koraka za dovođenje kvalitetnog i iskusnog partnera u zračnom prometu koji će pridonijeti budućem razvoju i konkurentnosti te kompanije.

22.02.2019. u 09:00
Ispiši članak

"Glavna zadaća Povjerenstva je razmatranje mogućih daljnjih koraka za dovođenje kvalitetnog strateškog partnera sa značajnim iskustvom u civilnom zrakoplovstvu, koji bi uz ostalo osigurao širenje prometne mreže te povećanje tržišnog udjela te Croatia Airlinesa. Pri tome treba imati u vidu važnost redovitog i cjelogodišnjeg povezivanja u domaćem i međunarodnom zračnom prometu te potrebu za snažnom potporom daljnjem razvoju turističkih potencijala Hrvatske, kao i sudjelovanje u obnovi flote i dokapitalizacije za budući razvoj tog nacionalnog zračnog prijevoznika", istaknuo je u četvrtak ministar Oleg Butković na sjednici Vlade.

Cijelom postupku traženja strateškog partnera prethodila je odluka Vlade iz siječnja 2018. da se Croatia Airlines vraća na listu tvrtki od strateškog i posebnog interesa RH, da bi nakon toga, u travnju 2018. u Nacionalnom programu reformi naveden cilj da joj se razvoj osigura kroz kvalitetno strateško partnerstvo.

SDP-ova vlada u više navrata neuspješno prodavala CA

No najava traženja strateškog partnera nije prva svih ovih godina. Tako je 9. listopada 2014. godine Vlada Kukuriku koalicije donijela Odluku  o pokretanju postupka traženja strateškog partnera i osnivanju Povjerenstva za provedbu postupka i predlaganje odabira strateškog partnera Croatia Airlinesa, zapravo istu odluku koju je Vlada u četvrtak na sjednici donijela. 

Hrvatska javnost se sjeća i pokušaja privatizacije nacionalne zrakoplovne kompanije koji se dogodio nakon donošenja odluke o traženju strateškog partnera. Tada je 2015. godine održan i drugi krug postupka dokapitalizacije, a u drugi krug ušli su Lufthansa, grčki Aegean Airlines i Turkish Airlines.

Potencijalne strateške partnere ili kupce Croatia Airlinesa za Vladu RH tražio je te godine IFC, fond Svjetske banke, koji je kontaktirao svjetske aviokompanije. U početku procesa interes su pokazali i južnokorejski Korean Air i tajvanski Eva Air, no na kraju su odustali već u prvom krugu. Na kraju od cijelog procesa dokapitalizacije i privatizacije nije bilo ništa, a Croatia Airlines je završila i u poslovnim teškoćama, zbog kojih je proces privatizacije praktički obustavljen nekoliko godina.

Nešto ranije, 2013. godine je također SDP-ova Vlada iskazala interes za prodajom Croatie Airlinesa. Tadašnji ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić, putovao je u Indoneziju kako bi privolio tamošnje vlasti da se nacionalna aviokompanija Garuda javi na javni natječaj za prodaju CA. Tvrtke iz Indonezije su navodno trebale ulagati i u Zračnu luku Osijek, no ipak je sve ostalo samo na navodnom interesu. Spominjao se i navodni interes kineskih ulagača, konkretno kineske aviokompanije China Southern Airlines, no na kraju se nitko nije javio na raspisani javni natječaj. Prodaja je i tada također neslavno propala, kao i dvije godine kasnije.

Profitirao jedino bivši direktor Kučko

Svih ovih godina spominjali su se također interesi i aviokompanije Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata koja je ipak ušla u Air Serbiu, spominjalo se čak i ime američkog milijardera Georga Sorosa, koji je imao petinu udjela u kineskoj kompaniji Hainan Airlines, a koja je također određeno vrijeme bila zainteresirana za kupnju CA, ali na kraju je sve ostalo na medijskim napisima. Jedina poveznica s bogatim investitorima s Bliskog istoka bila je ta što je bivši direktor nacionalne aviokompanije Krešimir Kučko, nakon odlaska iz CA dobio posao u bahreinskoj aviokompaniji Gulf Air. 

O bivšem direktoru CA, poznatijem po prijateljstvu s bivšim premijerom Zoranom Milanovićem te po tome što je prodao slotove na londonskom Heathrowu i uveo niskotarifne standarde u kompaniji uz istodobno zadržavanje redovnih cijena leta, nedavno je pisao i portal Direktno. Protiv bivšeg predsjednika uprave Croatia Airlinesa (CA) Krešimira Kučka Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa pokrenulo je postupak zbog kršenja  Zakona o sprječavanju sukoba interesa jer je na račun francuskog proizvođača zrakoplovnih motora 'Safran Aircraft Engines' u četiri navrata boravio u mondenom francuskom skijalištu Megeveu. U vrijeme bivšeg direktora su se i događali propali pokušaji privatizacije, a i zabilježeni su veliki gubici koji su neminovno odgodili privatizaciju.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.